O literaturze w fotografii Infrazy czeskie
O Akcji
Akcja Podziel się książką skupia się zarówno na najmłodszych, jak i tych najstarszych czytelnikach. W jej ramach możesz przekazać książkę oznaczoną ikoną prezentu na rzecz partnerów akcji, którymi zostali Fundacja Dr Clown oraz Centrum Zdrowego i Aktywnego Seniora. Akcja potrwa przez cały okres Świąt Bożego Narodzenia, aż do końca lutego 2023.
Dowiedz się więcej
książka
Wydawnictwo Scriptum |
Data wydania 2022 |
Oprawa miękka |
Liczba stron 200 |
- Wysyłamy w 24h - 48h
-
Opis produktu:
Monografia O literaturze w fotografii. Infrazy czeskie poświęcona została analizie wybranych dzieł przedstawicieli czeskiej fotografii artystycznej XX i XXI wieku. Jej celem jest przybliżenie pewnych (literackich) aspektów twórczości takich artystów jak Frantiąek Drtikol, Petr Šálek, Ivan Pinkava, Martin Faltejsek, Jan Faukner, Barbora Bálková czy Tereza Zelenková.
W książce przeanalizowane i omówione zostały infrazy fotograficzne, czyli motywy literackie wybrane przez czeskich artystów z tekstów kultury i przekształcone przez nich w wersje wizualne. Mamy tu więc cały wachlarz infrastycznych przedstawień: od piktorialnych wyobrażeń tańczącej Salome autorstwa Frantiąka Drtikola po popkulturowe przedstawienia śmierci Szekspirowskiej Ofelii ujęte w kadrze współczesnej artystki Barbory Bálkovej.
Z recenzji
Rozważania dr Kamili Woźniak wyróżniają się szczegółowością analiz i głębokością interpretacji oraz wysokim poziomem merytorycznym. Przedstawiona praca zawiera kompleksowe, uzasadnione wnioski i traktuje je jako punkt wyjścia do głębszych refleksji. Przedmiotem badań są tutaj prace czołowych czeskich autorów zdjęć: Frantiąka Drtikola, Petra Šálka, Ivana Pinkavy, Martina Faltejska, Jana Fauknera, Barbory Bálkovej i Terezy Zelenkovej. Badaczka pokazuje konkretne motywy literackie i ich osadzenie w szeroko pojętym krajobrazie kulturowym. (?) Łączy je z infrazą, czyli artystycznym odzwierciedleniem tego, co wcześniej było zapisane w tekście literackim. Dla infrazy źródło literackie jest uprzednie, a jej funkcja co prawda nawiązuje do niego, lecz stanowi zarazem byt samoistny, jest indywidualnym, subiektywnym, emocjonalnym nawiązaniem. W przypadku fotografii przemiana jednego kodu w drugi odbywa się w przestrzeni symbolicznej, to znaczy, że symboliczna rzeczywistość literacka przechodzi w symboliczną rzeczywistość fikcji fotograficznej.
prof. dr. hab. Krzysztof Biliński
Zaloguj się i napisz recenzję - co tydzień do wygrania kod wart 50 zł, darmowa dostawa i punkty Klienta.