Transformations I - R. IWANSKI CD
O Akcji
Akcja Podziel się książką skupia się zarówno na najmłodszych, jak i tych najstarszych czytelnikach. W jej ramach możesz przekazać książkę oznaczoną ikoną prezentu na rzecz partnerów akcji, którymi zostali Fundacja Dr Clown oraz Centrum Zdrowego i Aktywnego Seniora. Akcja potrwa przez cały okres Świąt Bożego Narodzenia, aż do końca lutego 2023.
Dowiedz się więcej
muzyka
- Wysyłamy w 5 - 7 dni + czas dostawy
-
Opis produktu:
R. IWANSKI (Rafał Iwański a.k.a. X-Navi:Et; VOICES OF THE COSMOS, Alameda Organisation, HATI, ex INNERCITY ENSEMBLE, ex KAPITAL) prezentuje nowy projekt dźwiękowy eksplorujący eksperymentalne podejście do instrumentów etnicznych takich jak zanza, kalimba i inne idiofony pochodzenia afrykańskiego.
Zaawansowane techniki elektroniczne służą głównie do przetwarzania różnych źródeł akustycznych w celu stworzenia organicznej muzyki elektroakustycznej. Unikalny mariaż "obcych tradycji i technologii" - to jednak droga idąca dalej niż etno-ambient.
Co sam autor mówi o tej płycie:
Pomysł skomponowania i nagrania albumu z muzyką elektroakustyczną na instrumenty pochodzenia afrykańskiego z rodziny lamelofonów zrodził się ponad 10 lat temu. Wtedy to, po koncercie X-NAVI:ET na festiwalu `Blurred Edges` w Hamburgu, zakupiłem swój pierwszy instrument z tej grupy idiofonów szarpanych - była to zanza z RPA. Potem, przez lata, doszły następne zanzy i kalimby. Obecnie w mojej kolekcji instrumentów akustycznych, liczącej kilkaset egzemplarzy z całego świata, jest szcześć lamelofonów. Instrumenty te, z bliskiej mi od lat ze względu na praktykę grupy idiofonów (na których oparte było od początku np. brzmienie zespołu HATI), występują generalnie pod co najmniej czterema podstawowymi nazwami, w zależności od regionu Afryki: zanza, mbira, kalimba, likembe.
Podczas rejestracji utworów na `Transformations I` używałem też kilka innych instrumentów perkusyjnych (m.in. grzechotki, spring tubes, obiekty metalowe). Dźwięk zanzy, kalimby i zanzuli przetwarzałem przez rozmaite procesory efektów, częściowo loopowałem.
Wszystkie fenomeny muzyczne i kulturowe związane ze wspomnianą grupą instrumentów są dla mnie niezwykle inspirujące. Instrument ten, z popularnej od wieków w Afryce grupy idiofonów szarpanych, nazywany też przez niektórych "fortepianem buszu", znany jest dziś w wielu innych częściach świata. Do osobliwości tej grupy instrumentów należy szerokie wykorzystanie efektu akustycznego alikwotów (czyli składowych dźwięku) oraz fakt, iż w czarze rezonatora następuje ich mieszanie się, co bardzo wzbogaca brzmienie. Co ciekawe, skala instrumentu i jego brzmienie charakteryzuje się też zasadą "wyrównywania nastrojów" - zarówno ich pobudzania, jak i uspokajania, z zachowaniem reguł dialogu. Cechą tego instrumentu jest niejako "łatwość odbioru". Analizy antropologiczne i etnomuzykologiczne potwierdzają popularność idiofonów szarpanych na całym świecie, mimo ich afrykańskiej specyfiki. Fakt popularności kalimby i możliwości wykorzystania w różnych sytuacjach zmienił nie tylko znaczenie instrumentu, ale wpłynął też na techniczne udoskonalenia.
W szerszym kontekście zmierzałem tropami jednego z najwybitniejszych twórców i filozofów XX wieku, amerykańskiego kompozytora Johna Cage`a, który już w latach 40-tych przewidział i antycypował wiele trendów, które od kilku dekad są dominujące w muzyce (np. muzyka elektroniczna, ambient, podkreślenie roli instrumentów perkusyjnych i rytmu). Cage zawarł swoje rozważania w wielu esejach i aforyzmach. Jedna myśl mistrza mógłaby być mottem dla projektu `Transformations I`: "Sztuka = naśladowanie natury w sposobie jej działania".
Szczegóły |
Dział: | Muzyka |
Kategoria: | elektroniczna |
Wytwórnia: | Gusstaff Records |
Rok publikacji: | 2023 |
Nośnik: | CD |
Liczba płyt: | 1 |
Utwory: | 1. Forma X 2. Zanzaphonie 3. KalimbAfrica 4. Technosis 3.0 5. Solastalgia 6. Pre-Post 7. Syntaxis 8. Hyper-Continuum 9. Virtual Paradisum |
Wprowadzono: | 03.03.2023 |
Zaloguj się i napisz recenzję - co tydzień do wygrania kod wart 50 zł, darmowa dostawa i punkty Klienta.