Opis produktu:
Recital w Salzburgu w fascynującym programie muzyki Berga, Chopina, Gershwina i Chrennikowa.
W sierpniu 2021 roku, gdy festiwal w Salzburgu powracał do zwykłego dla siebie poziomu aktywności po licznych ograniczeniach wynikających z pandemii, Evgeny Kissin przyciągnął wierną publiczność do Grosses Festspielhaus. Pianista zaprezentował oryginalny program ułożony z dzieł Berga, Chopina, Gershwina i, ku zaskoczeniu niektórych, Chrennikowa. Bogaty wybór bisów zawierał także utwory Mendelssohna, Debussy`ego i Chopina oraz jedną z własnych kompozycji Kissina.
Pianista uważa, że ​​zawsze jest `bardziej natchniony przed publicznością`, a tym razem dobór muzyki i jego urzekający artyzm połączyły się, by stworzyć spektakl, który wyróżniał się `głęboką intensywnością i koncentracją` (Bachtrack). Nagrany na żywo przez Deutsche Grammophon, `The Salzburg Recital` został wydany jako dwupłytowy płyta CD i e-album 2 września 2022 roku. Program recitalu sięga od XIX-wiecznego świata dźwiękowego Chopina po twórczość trzech kompozytorów z początku XX wieku, wywodzących się z bardzo odmiennych tradycji: austriackiej, amerykańskiej i rosyjskiej. Album otwiera pierwsza Sonata fortepianowa Berga, utwór rozszerzający granice konwencjonalnej tonalności, prezentujący późnoromantyczny świat dźwięków, pełnych kontrastów i emocjonalnych zawirowań.
Kissin wybrał także muzykę bliskiego i współczesnego Bergowi George`a Gershwina. Obaj kompozytorzy spotkali się w Wiedniu w 1928 roku i podziwiali nawzajem swoją muzykę. Gershwin sam był wybitnym pianistą, a jego Trzy Preludia z 1926 roku, łączące elementy języka muzyki klasycznej, jazzu, bluesa i ragtimeu, wkrótce stały się niejako jednym z fundamentów amerykańskiego repertuaru klasycznego XX wieku. Także Chopin czerpał inspirację z muzyki popularnej swoich czasów. Kissin wykonuje tu monumentalną sekwencję utworów kompozytora, poczynając od wzniosłego Nokturnu B-dur op. 62 nr 1 i kontynuując trzy z czterech Impromptus, nr 1 As-dur, nr 2 Fis-dur i nr 3 Ges-dur. Porywająca jest także energia wykonania Scherza h-moll op. 20 nr 1 oraz elektryzująca interpretacja Poloneza As-dur op. 53. Być może najbardziej nieoczekiwanym elementem tego eklektycznego programu są jednak miniatury Tichona Chrennikowa, który później został sekretarzem generalnym Związku Kompozytorów Radzieckich. Optymistyczna witalność jego Tańca i Pięciu Utworów świadczy o paradoksie człowieka, który później musiał potępić `formalistyczne` dzieła kolegów, takich jak Szostakowicz i Prokofiew, jednocześnie pracując za kulisami na rzecz ochrony artystów zagrożonych ze strony władz sowieckich. Kissin, który jako dziecko występował w obecności Chrennikowa, pragnie, by zapamiętano go za jego muzykę i działania, a nie słowa narzucone mu przez totalitarny reżim.
Salzburski Recital zamykają cztery bisy: `Duetto` z Pieśni bez słów op. 38, iskrzące tango dodekafoniczne Kissina, Scherzo Op. 31 nr 2 Chopina oraz `Clair de lune` Debussy`ego.
Skupione, zawsze wnikliwe interpretacje wielu różnych dzieł ujawniają być może to, co najważniejsze i decydujące o doborze repertuaru tego pianisty - miłość do fortepianu. Podobnie jak recital, płyta poświęcona jest pamięci nauczycielki Kissina, Anny Pawłownej Kantor, która zmarła w wieku 98 lat, 27 lipca 2021 roku. Kissin miał zaledwie sześć lat, kiedy odbył z nią swoją pierwszą lekcję w słynnej moskiewskiej szkole im. Gniesinych. `Wkrótce po tym, gdy zacząłem pracować z Nią` - wspomina pianista - `Anna Pawłowna stała się dla mnie kimś więcej niż nauczycielką... związała się z całą naszą rodziną i trzydzieści lat temu zamieszkała z nami. Była moją jedyną nauczycielką gry na fortepianie i wszystko, co jestem w stanie stworzyć na klawiaturze, zawdzięczam Jej.`