SPRAWDŹ STATUS ZAMÓWIENIA
POMOC I KONTAKT
Ulubione
Kategorie

Franz Xaver Wolfgang Mozart - Drogosz Katarzyna CD

O Akcji

Akcja Podziel się książką skupia się zarówno na najmłodszych, jak i tych najstarszych czytelnikach. W jej ramach możesz przekazać książkę oznaczoną ikoną prezentu na rzecz partnerów akcji, którymi zostali Fundacja Dr Clown oraz Centrum Zdrowego i Aktywnego Seniora. Akcja potrwa przez cały okres Świąt Bożego Narodzenia, aż do końca lutego 2023.
Dowiedz się więcej
  • Promocja
    image-promocja

muzyka

Wytwórnia Universal Music Polska
Data wydania 2019
Nośnik CD
Liczba płyt 1
  • Wysyłamy w 24h - 48h
  • DPD dostawa za półdarmo

Opis produktu:

Szeroko pojęta muzyka klawiszowa stanowi trzon twórczości Franza Xavera Wolfganga Mozarta. (...)

Co ciekawe, już najwcześniejsze utwory ujawniają własny styl kompozytora. Nawet tzw. Rondo F-dur WV VII:1 (a w istocie forma sonatowa) `porzuca` ścieżki wyznaczone przez Wolfganga Amadeusza Mozarta i Josepha Haydna, którzy stanowiliby tutaj najbardziej oczywiste wzorce. Rondeau F-dur op. 4, choć bliskie tej pierwszej kompozytorskiej próbie, jest jednak o wiele dojrzalsze i zaskakuje bogactwem technik fortepianowych oraz wyszukanymi modulacjami.

Intencje twórcze stają się całkowicie jasne w Sonacie G-dur op. 10, najszerzej zakrojonym i najambitniejszym dziele szesnastoletniego wówczas kompozytora. Wzorzec Beethovena został tu ograniczony do zastosowania czteroczęściowego układu z menuetem lub scherzem jako jedną z części. Żadne z ogniw nie próbuje jednak choćby w niewielkim stopniu naśladować heroicznego stylu Beethovena. Podobnie jak w wielu utworach Schuberta (który wówczas nawet jeszcze nie zaczął swej muzycznej kariery), czuje się tu wpływ muzyki tanecznej, szczególnie w trzeciej i czwartej części.(...)

Niewielka liczba utworów i ich nieznaczne rozpowszechnienie jeszcze za życia kompozytora utrudniają wyznaczenie właściwego miejsca Franza Xavera Mozarta w historii muzyki fortepianowej. Wydaje się jednak, że był jednym z pierwszych, którzy mieli swój wkład do stylu zwanego polskim lub rosyjskim. W wielu utworach fortepianowych napisanych w Podkamieniu, Smolance czy Lwowie wykorzystywał melodie słowiańskie. Niektóre z tego typu ludowych melodii już wcześniej zyskały zainteresowanie zachodnich kompozytorów, o czym dobitnie świadczą choćby Kwartety op. 59 (1806) Beethovena, zwane Kwartetami Razumowskiego lub Rosyjskimi. Franz Xaver Wolfgang skomponował całą serię cykli wariacyjnych opartych na tematach rosyjskich. Wśród nich znajdują się Wariacje na temat jak dotąd niezidentyfikowanej rosyjskiej pieśni, które opublikowane zostały jako op. 20 przez Augusta Cranza w Hamburgu przy okazji europejskiej podróży koncertowej Franza Xavera w latach 1819-21. Na niniejszej płycie prezentowane są po raz pierwszy.

Wariacje te długo uznawano za zaginione, ale niedawno odnaleziono egzemplarz pierwodruku w Austriackiej Bibliotece Narodowej w Wiedniu, gdzie były błędnie skatalogowane jako dzieło Wolfganga Amadeusza i tym samym umknęły uwadze badaczy twórczości Franza Xavera. Są znakomitym przykładem tego, że Franz Xaver nie naśladował już modelu zaczerpniętego od swego ojca, obecnego jeszcze w najwcześniejszych utworach wariacyjnych, w których mamy do czynienia z nieco przewidywalnym następstwem melodycznych wariacji. Raczej - jak u Beethovena od op. 34 i 35 (1802) - kompozytor konstruuje serię utworów charakterystycznych, bazujących na wspólnym następstwie harmonicznym. Wariacje są wymagające pod względem technicznym i możemy sobie bez trudu wyobrazić, jak Franz Xaver Mozart zaskakiwał i bawił publiczność wielu europejskich miast takimi właśnie folklorystycznymi wariacjami, granymi na bis po wykonaniu koncertu fortepianowego - swojego lub ojca.

Kolejnym krokiem w tym kierunku było dwanaście polonezów na fortepian solo, które w większości Franz Xaver Wolfgang napisał w czasie swojego pobytu we Lwowie i opublikował w trzech opusach: 17, 22 i 26. Z katalogu utworów - sporządzanego przez kompozytora przez wiele lat, podobnie jak w przypadku jego sławnego ojca - wynika, że kompozycje te nie były pomyślane jako cykl sensu stricto, lecz powstawały pojedynczo na przestrzeni lat. Polonezy op. 22 uznawane są za najlepsze utwory fortepianowe Franza Xavera Mozarta i słusznie nazywane melancoliques. (...). Pomimo smutnego tonu, tylko tutaj jest w pełni sobą - człowiekiem całkowicie wolnym od towarzyszącego mu przez całe życie ciężaru nazwiska ojca...

Ulrich Leisinger (tłum. Katarzyna Drogosz, współpraca Bartłomiej Barwinek)
S
Szczegóły
Dział: Muzyka
Kategoria: muzyka klasyczna
Pozostałe: Strefa Universal Music
Wydawnictwo: Universal Music Polska
Wytwórnia: Universal Music Polska
Rok publikacji: 2019
Nośnik: CD
Liczba płyt: 1
Utwory: 1. Rondo F-dur WV VII:1
2. Allegro moderato
3. Largo
4. Minuetto
5. Rondo: Allegretto
6. Rondeau F-dur op. 4
7. Nr 1 c-moll: Risoluto
8. Nr 2 a-moll: Andantino con moto
9. Nr 3 f-moll: Allegretto moderato
10. Nr 4 g-moll: Andante espressivo
11. Wariacje na temat pieśni rosyjskiej g-moll op. 20*

Katarzyna Drogosz Fortepiano
(Peter Anton Mooser, c.1800, Vienna)
Wprowadzono: 11.10.2019

Muzyczne bestsellery z tych samych kategorii

Vesna CD Muzyka 41,02 zł
Dodaj do koszyka
Dark Matter CD Muzyka 79,70 zł
Dodaj do koszyka
ORGANIC HUMAN CD Muzyka 41,72 zł
Dodaj do koszyka
Visions CD Muzyka 60,87 zł
Dodaj do koszyka
Bankiet u sanah CD Muzyka 47,83 zł
Dodaj do koszyka
Smooth Jazz Cafe 23 CD Muzyka 48,07 zł
Dodaj do koszyka

RECENZJE - Muzyka (CD) - Franz Xaver Wolfgang Mozart

Zaloguj się i napisz recenzję - co tydzień do wygrania kod wart 50 zł, darmowa dostawa i punkty Klienta.

0/5 ( brak ocen )
  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1

Wpisz swoje imię lub nick:
Oceń produkt:
Napisz oryginalną recenzję: