Shostakowich: Symphonies 1, 14, 15 - Andris Nelsons CD
O Akcji
Akcja Podziel się książką skupia się zarówno na najmłodszych, jak i tych najstarszych czytelnikach. W jej ramach możesz przekazać książkę oznaczoną ikoną prezentu na rzecz partnerów akcji, którymi zostali Fundacja Dr Clown oraz Centrum Zdrowego i Aktywnego Seniora. Akcja potrwa przez cały okres Świąt Bożego Narodzenia, aż do końca lutego 2023.
Dowiedz się więcej
muzyka
- Wysyłamy w 24h - 48h
-
Opis produktu:
Andris Nelsons i Boston Symphony Orchestra kontynuują nagrodzony Grammy cykl nagrań symfonii Szostakowicza z rewelacyjnymi wykonaniami pierwszej i ostatnich symfonii kompozytora.
Trzy nagrody Grammy i kolekcja entuzjastycznych recenzji stoją za trwającym cyklem nagrań piętnastu symfonii Dymitra Szostakowicza pod batutą Andrisa Nelsonsa. Seria wizjonerskich interpretacji dyrygenta z Boston Symphony Orchestra, nagrywana na żywo przez Deutsche Grammophon, jest obecnie kontynuowana wraz z wydaniem dwupłytowego albumu z Symfoniami nr 1, 14 i 15 oraz Symfonią kameralną rosyjskiego kompozytora.
To wydawnictwo łączy w sobie symbolicznie zawrotną energię młodości, z głębokimi refleksjami kompozytora u kresu życia. Pierwsza symfonia to sukces kompozytorski i znakomity początek kariery artystycznej, to także nie całkiem udany udział Szostakowicza w I Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim w 1927 roku. Na przeciwległy niejako biegun przeniesie nas Symfonia kameralna, oparta na VIII kwartecie smyczkowym kompozytora, zaaranżowanym na orkiestrę kameralną przez Rudolfa Barszaja. To jeden z najbardziej osobistych i posępnych utworów Szostakowicza, z odniesieniami do wcześniejszych dzieł kompozytora, zawierający także ukryty w nutach podpis autora, układ dźwięków D - Es - C - H.
Od czasu mianowania łotewskiego dyrygenta dyrektorem muzycznym orkiestry w 2014 roku, Maestro Nelsons i Boston Symphony Orchestra nadal dzielą się z nami pogłębionym zrozumieniem muzyki Szostakowicza. Wydane w następnym roku nagranie X Symfonii kompozytora zostało przez Gramophone przyjęte jako `najbardziej elektryzujące... jakie mieliśmy od pół wieku`. Album ustanowił nagrodzony nagrodą Grammy punkt odniesienia dla całego cyklu. Trzy kolejne dwupłytowe albumy potwierdziły szczególne walory tych wybitnych wykonań Szostakowicza i przyciągnęły do symfonii kompozytora nową publiczność.
Najnowsza część cyklu została zarejestrowana na żywo podczas występów w Boston`s Symphony Hall od listopada 2018 do stycznia 2020. Łotewska sopranistka Kristine Opolais i ukraiński bas Alexander Tsymbalyuk dołączyli do BSO i jego dyrygenta jako soliści w XIV Symfonii Szostakowicza.
`Nasze najnowsze nagranie obejmuje całe twórcze życie` - komentuje Andris Nelsons. `Szostakowicz był nastolatkiem, gdy jako student Konserwatorium Leningradzkiego zaczął szkicować I Symfonię. Odzwierciedla ducha optymizmu nowego społeczeństwa sowieckiego. Ale w muzyce jest też maniakalne napięcie, być może odzwierciedlające pochłaniającą energię pracę Szostakowicza, aby zarobić pieniądze towarzyszące niemym filmom przy fortepianie.
Prawie pół wieku dzieli I Symfonię Szostakowicza od jego dwóch ostatnich dzieł z tego gatunku. Czternasta i piętnasta Symfonia zostały napisane po cierpieniach i niepewności lat stalinowskich, brutalnej wojnie z nazistami oraz dziesięcioleciach radzenia sobie z cyniczną sowiecką cenzurą i przygnębiającą biurokracją. Przede wszystkim, ukazują strach Szostakowicza przed śmiercią i zmaganie się z wielkimi życiowymi pytaniami. `Z jego szczególnego doświadczenia lęku, choroby i straty wynika coś uniwersalnego` - zauważa Nelsons. `Szostakowicz nie był egoistą, nie był egocentrykiem. Ale po śmierci Stalina w 1953 roku jego muzyka staje się bardziej o samym Szostakowiczu`.
Kompozytor zerwał z konwencją formy, budując swoją XIV Symfonię z jedenastu tekstów wierszy m.in. Lorki, Apollinaire`a i Rilkego, tworząc partyturę eksplorującą śmierć i złożone emocje, które ona wyzwala. Ukończona w 1971 XV Symfonia została napisana z perspektywy kompozytora, który przeżył już atak serca i cierpiał z powodu złego stanu zdrowia. W tym utworze znowu - niejako - podważył tradycyjną formę symfonii, dostarczając urzekającego montażu nawiązań do wcześniejszych dzieł Szostakowicza i muzyki innych twórców, w tym cytatów z uwertury do opery `Wilhelm Tell` Rossiniego, fragmentów dzieł Ryszarda Wagnera (Tristan i Izolda, Pierścień Nibelunga) oraz popularnej, nostalgicznej pieśni Michaiła Glinki.
Nelsons i Boston Symphony Orchestra kończą swoje nagranie Symfonią Kameralną. Utwór powstał w 1960 roku jako VIII Kwartet smyczkowy c-moll, Op. 110, który Szostakowicz zadedykował `Pamięci ofiar faszyzmu i wojny`. Został on następnie z niezwykłą wrażliwością zaaranżowany na orkiestrę kameralną przez altowiolistę i dyrygenta Rudolfa Barszaja, który zbliżył się do kompozytora w późniejszych latach i dyrygował prawykonaniem jego XIV Symfonii w 1969 roku.
Szczegóły |
Dział: | Muzyka |
Kategoria: | muzyka klasyczna |
Pozostałe: | Strefa Universal Music |
Wytwórnia: | Universal Music Polska |
Rok publikacji: | 2021 |
Nośnik: | CD |
Liczba płyt: | 2 |
Utwory: | CD 1 Symphony No. 1 in F minor op. 10 f-moll 1. Allegretto - Allegro non troppo 2. Allegro 3. Lento 4. Lento - Allegro molto Symphony No. 15 in A major op. 141 A-dur 1. Allegretto 2. Adagio - Largo - Adagio - Largo 3. Allegretto 4. Adagio - Allegretto - Adagio - Allegretto CD 2 Symphony No. 14 in G minor op. 135 g-moll 1. Adagio: De profundis (Federico García Lorca) AT 2. Allegretto: Malagen`ya (Malaguena: Federico García Lorca) KO 3. Allegro molto: Loreleya (Loreley: Guillaume Apollinaire) KO & AT 4. Adagio: Samoubiyca (Le Suicidé: Guillaume Apollinaire) KO 5. Allegretto: Načeku (Les Attentives I: Guillaume Apollinaire) KO 6. Adagio: Madam, posmotrite! (Les Attentives II: Guillaume Apollinaire) KO & AT 7. Adagio: V Tyur`me Sant` (A la Santé: Guillaume Apollinaire) AT Allegro: Otvet zaporožskikh kazakov konstantinopol`skomu sultanu (Réponse des Cosaques Zaporogues au Sultan de Constantinople: Guillaume Apollinaire) AT 9. Andante: O, Del`vig, Del`vig! (O Delwig, Delwig: Wilhelm Küchelbecker) AT 10. Largo: Smert` poeta (Der Tod des Dichters: Rainer Maria Rilke) KO 11. Moderato: Zaklyučeniye (Schlussstück: Rainer Maria Rilke) KO & AT Kristine Opolais soprano (KO) - Alexander Tsymbalyuk bass (AT) Chamber Symphony in C minor op. 110a arr. Rudolf Barshai from String Quartet No. 8 in C minor op. 110 A-dur 12. 1. Largo 13. 2. Allegro molto 14. 3. Allegretto 15. 4. Largo 16. 5. Largo |
Wprowadzono: | 22.06.2021 |
Vesna CD Muzyka 41,02 zł Dodaj do koszyka
Zaloguj się i napisz recenzję - co tydzień do wygrania kod wart 50 zł, darmowa dostawa i punkty Klienta.