- Książki Książki
- Podręczniki Podręczniki
- Ebooki Ebooki
- Audiobooki Audiobooki
- Gry / Zabawki Gry / Zabawki
- Drogeria Drogeria
- Muzyka Muzyka
- Filmy Filmy
- Art. pap i szkolne Art. pap i szkolne
O Akcji
Akcja Podziel się książką skupia się zarówno na najmłodszych, jak i tych najstarszych czytelnikach. W jej ramach możesz przekazać książkę oznaczoną ikoną prezentu na rzecz partnerów akcji, którymi zostali Fundacja Dr Clown oraz Centrum Zdrowego i Aktywnego Seniora. Akcja potrwa przez cały okres Świąt Bożego Narodzenia, aż do końca lutego 2023.dzą te z nich, które już tego doświadczyły na sobie. Wiedzą o tym także ich rodzice, którym nikt w porę nie zwrócił uwagi na to, że ich dziecko wymaga specjalistycznej opieki i pomocy, odpowiednich metod i technik pracy, indywidualnych programów nauczania, pozwalających wyrównać mu deficyty rozwoju czy braki programowe. Piękne, jakże optymistycznie brzmiące hasło: ,,wszystkie dzieci są nasze" absolutnie tu nie wystarcza. W przypadku dzieci z rozlicznymi deficytami rozwoju potrzebna jest wczesna, fachowa, często wielospecjalistyczna pomoc i opieka (np. neurologa, chirurga, otologa, audiologa, logopedy, reedukatora, doświadczonego pedagoga specjalnego), a o tę trzeba umieć zabiegać i umieć jednocześnie z niej korzystać. Obserwując dzieci trafiające do przedszkoli lub szkół, na ogół w ich wyglądzie nie zauważamy nic szczególnego, co miałoby je różnić od pozostałych. Dopiero ich głębsze poznanie ujawnia, jak złudna może być powierzchowna diagnoza. Warto więc sobie uświadomić to, że te, pozornie podobne dzieci, pomimo identycznego wieku czy wyglądu zewnętrznego, mogą się bardzo różnić od siebie pod względem posiadanych predyspozycji i zdolności, temperamentu, tempa uczenia się, osiąganego poziomu rozwoju funkcji psychomotorycznych (intelektualnych, w tym myślenia i mowy), funkcji percepcyjno-motorycznych, stopnia funkcjonowania społecznego itp. Czasem wśród dzieci z jednej klasy można zauważyć kogoś bardziej lub mniej rosłego, nadmiernie wychudzonego lub słusznej wagi ciała. Czasem może lekko orientalne rysy twarzy dziecka przyciągną czyjąś uwagę. Wśród dzieci zdarzają się i takie, u których nie widać wspomnianych symptomów ,,inności", a jednak wykazują poważne zaburzenia i deficyty rozwoju, którymi trzeba się naprawdę solidnie zająć. Stąd też pojawiła się myśl napisania niniejszej książki, w której starałam się zebrać, moim zdaniem, ciekawe, a tym samym godne uwagi przykłady rozwiązań praktycznych związanych z diagnozą stanu i potrzeb dziecka z deficytami rozwoju, ze szczególnym zwróceniem uwagi na przyczyny, których trzeba poszukiwać we wcześniejszych etapach życia i rozwoju dziecka. Znając stan i prawdopodobne przyczyny trudności dziecka, trzeba pomyśleć o skorzystaniu z pomocy specjalistów, którzy mogliby drogą leczenia lub rehabilitacji przywrócić lub usprawnić zaburzone funkcje. Chcąc uatrakcyjnić lekturę tej książki, pozwoliłam sobie w wielu miejscach wprowadzić imiona dzieci (te są oczywiście fikcyjne, autentyczne są jednak płeć dziecka, wiek życia oraz rodzaj i skala zaistniałego problemu). W opracowaniu nie zabrakło przykładów zajęć indywidualnych, lub grupowych o charakterze rewalidacyjnym. Zajęcia tego typu mogą być nastawione na ogólny rozwój dziecka lub na rozwój bądź usprawnianie jedynie wybranych funkcji, których dotychczasowe zaburzenie może być przyczyną pojawiających się u niego trudności (np. trudności w zakresie mówienia, a tym samym porozumiewania się z otoczeniem, śpiewania, rysowania, malowania, lepienia, załatwiania potrzeb fizjologicznych, czytania i pisania, uczenia się matematyki czy geografii). W niniejszym tomie znalazły się przykłady planowania pracy zarówno z dziećmi przedszkolnymi, jak i z dziećmi starszymi z poważnymi deficytami rozwoju intelektualnego, które czasem wymagają zupełnie innych metod i warunków pracy. Ze względu na to, że dzieci te mają czasem trudności w różnicowaniu i gospodarowaniu czasem (tzn. mają problemy z rozumieniem i operowaniem pojęciem czasu, a także posługiwaniem się takimi pomocami, jak zegar czy kalendarz), wprowadzono swoisty kalendarz, ,,Kalendarz kręgów tematycznych" - pozwalający im zapamiętać zmieniające się pory roku, najważniejsze wydarzenia, święta, uroczystości, rocznice itp. Dostarczają one dzieciom okazji do przeżywania, a następnie mówienia i wspominania, a tym samym materiału do ćwiczeń, treningów społecznych, zajęć praktycznych, nauki pieśni i piosenek oraz rozlicznych aktywności (w tym zabawowych), które umożliwiają rozwój zaburzonych lub słabo wykształconych u nich funkcji. Zamieszczone w niniejszej książce konspekty i scenariusze zajęć mogą posłużyć za przykład, może nawet pewnego rodzaju wzór, rozwiązań metodycznych dla mniej doświadczonych pedagogów specjalnych, pracujących z dziećmi w wieku przedszkolnym, nauczycielek przedszkoli lub przedszkolnych grup integracyjnych, reedukatorów, logopedów, a nawet rodziców dzieci specjalnych potrzeb edukacyjnych, którzy niejednokrotnie aktywnie włączają się do pracy na rzecz przedszkola czy szkoły, do jakiej uczęszcza ich dziecko. Sama jako matka chętnie korzystałam z takich wzorcowych konspektów czy scenariuszy podczas konferencji i spotkań rodzicielskich z nauczycielami przedszkola, do którego uczęszczały moje dzieci. Analiza tych ważnych d
Szczegóły | |
Dział: | Ebooki pdf, epub, mobi, mp3 |
Kategoria: | nauki humanistyczne, pedagogika, poradniki, dzieci i wychowanie |
Wydawnictwo: | Impuls |
Język: | polski |
Zabezpieczenia i kompatybilność produktu (szczegóły w dziale POMOC): | *Produkt jest zabezpieczony przed nielegalnym kopiowaniem (Znak wodny) |
Wprowadzono: | 20.01.2011 |
Zaloguj się i napisz recenzję - co tydzień do wygrania kod wart 50 zł, darmowa dostawa i punkty Klienta.