- Książki Książki
- Podręczniki Podręczniki
- Ebooki Ebooki
- Audiobooki Audiobooki
- Gry / Zabawki Gry / Zabawki
- Drogeria Drogeria
- Muzyka Muzyka
- Filmy Filmy
- Art. pap i szkolne Art. pap i szkolne
O Akcji
Akcja Podziel się książką skupia się zarówno na najmłodszych, jak i tych najstarszych czytelnikach. W jej ramach możesz przekazać książkę oznaczoną ikoną prezentu na rzecz partnerów akcji, którymi zostali Fundacja Dr Clown oraz Centrum Zdrowego i Aktywnego Seniora. Akcja potrwa przez cały okres Świąt Bożego Narodzenia, aż do końca lutego 2023.u osoby ludzkiej 1. Zakładam, że dobre wychowanie zależy od prawidłowej struktury całego życia człowieka, od integracji wpływów zorganizowanych z wpływami niezorganizowanymi 2. Taki sposób myślenia o wychowaniu w XX wieku propagował między innymi B. Suchodolski, wcześniej zaś Kome?ski, Pestalozzi, Dewey. Zródeł tego myślenia należy szukać u Sokratesa, ojca demokratycznego i humanistycznego wychowania, które w XXI wieku trzeba wprowadzić w czyn, aby sprostać wymogom nowego świata. Krokiem w tym kierunku jest proponowana idea integracji i w konsekwencji próba budowania pedagogiki, którą można wstępnie nazwać integralną 3. W nadchodzących latach, w sytuacji gdy otwiera się ,,perspektywa formowania światowego ładu moralnego jednoczącej się ludzkości" 4 i rodzą się podstawy etyczności globalnej, prezentowane integralne podejście będzie się rozpowszechniać. Gwałtowny rozrost sieci powiązań gospodarczych, technologicznych, organizacyjnych, naukowych między kontynentami, państwami, narodami, przedsiębiorstwami, grupami społecznymi, a także jednostkami rozbudza drzemiące nadzieje na zaistnienie jakiegoś nowego, niespotykanego w historii ludzkości przymierza między ludźmi w skali globalnej 5. Wielkim nadziejom towarzyszącym integrowaniu ludzkości w skali globalnej towarzyszą również obawy, wynikające z poczucia małego wpływu na uruchomioną już machinę przemian. Oczy większości osób zwrócone są na edukację i wychowanie, pedagogikę, od których z pewnością oczekuje się przygotowania ludzkości do myślenia ,,nowymi kategoriami", odnoszącymi się do globalnego porządku politycznego i gospodarczego oraz globalnego ładu moralnego. Zdaniem Sekuły: Wielu poważnych myślicieli i naukowców, światłych wyznawców religii, moralistów i etyków uważa to za warunek sine qua nonprzetrwania ludzkości. Odpowiedzialne współuczestnictwo w formowaniu globalnej integracji i podejmowaniu faktycznych działań na rzecz konsolidowania międzyosobni-czych, międzygrupowych, międzyreligijnych więzi jednoczących ludzkość wymaga stopniowego, ale zdecydowanie postępującego przekształcania naszej świadomości, w tym świadomości i poczucia moralnego 6. Rosnące problemy ludzkiego życia stwarzają zapotrzebowanie na wiedzę ogólną, dającą umiejętność zdobywania wiedzy szczegółowej, zawodowej. Jak pisze Maria Janion: To sprawa nader istotna w naszych czasach, kiedy postęp wiedzy i zara zem ciągły proces dezaktualizacji wiedzy dawnej, już zdobytej, następują tak szybko, jak nigdy w historii. A równocześnie wiedza ogólna decyduje o poziomie intelektualnym społeczeństwa, o jego zdolności myślenia. [...] Być we współczesnym świecie to znaczy myśleć. Myśleć w nowej sytuacji i umieć sobie tę nowość przyswoić intelektualnie. Nie po amatorsku trawić nowinki i ciekawostki z wielkiego świata, lecz ogarnąć te myślowe całości, które nowoczesność ma do zaofiarowania. I umieć dokonać w nich wyboru 7. Jakże aktualne są te słowa w odniesieniu do naszej rzeczywistości, choć przecież pisane 20 lat temu. W pierwszych latach XXI wieku ich wymowa wydaje się jeszcze donioślejsza, ponieważ znaleźliśmy się w centrum wielu zjawisk, z którymi człowiek współczesny coraz gorzej sobie radzi. Jego umysł ,,zapchany" jest elementami jednostkowymi, łatwo dostępnymi percepcyj-nie, strzępami różnych informacji, co często uniemożliwia uchwycenie cech (elementów) wspólnych i powstanie pojęć ogólnych, ujmujących cechy powtarzające się w interesującym zbiorze desygnatów 8. Bardzo ważnym zagadnieniem w obecnej sytuacji staje się pytanie o możliwość kształcenia odpowiadającego wymogom społeczeństwa ogólnoludzkiego. Większość ludzi na całym świecie krytycznie ocenia jakość dotychczasowego kształcenia i opowiada się za gruntownymi zmianami we wszystkich placówkach odpowiedzialnych za jego poziom. W ostatnich latach coraz częściej można spotkać się z opinią, że w edukacji jest ,,ukryty skarb", coś prawdziwego i trwałego, wielka siła konieczna do zawrócenia z drogi zagrażającej istnieniu cywilizacji. Tym skarbem w edukacji jest z pewnością szansa ,,potrząśnięcia" człowiekiem i zbudzenia go z ,,niewolniczego szczęścia", w którym egzystuje za sprawą poddania się władzy ,,bożka mas i bożka prędkości", by użyć obrazowych określeń Richarda M. Weavera zawartych w ważnej dla naszych dalszych rozważań pracy Idee mają óż człowiek, czczący bożki współczesnego świata, powoli zatraca swoje człowieczeństwo, nie zdając sobie z tego sprawy. Jest nawet na swój sposób szczęśliwy, syty - jak mówi Francis Fu-kuyama w głośnej książce Koniec człowieka- ale pozbawiony cech, które stanowią o ludzkiej godności. Taki człowiek już nie walczy, nie ma aspiracji, nie kocha, nie cierpi, nie dokonuje trudnych wyborów moralnych, nie posiada rodziny, jeg
Szczegóły | |
Dział: | Ebooki pdf, epub, mobi, mp3 |
Kategoria: | pedagogika |
Wydawnictwo: | Impuls |
Język: | polski |
Zabezpieczenia i kompatybilność produktu (szczegóły w dziale POMOC): | *Produkt jest zabezpieczony przed nielegalnym kopiowaniem (Znak wodny) |
Wprowadzono: | 20.01.2011 |
Zaloguj się i napisz recenzję - co tydzień do wygrania kod wart 50 zł, darmowa dostawa i punkty Klienta.