książka
Wydawnictwo Alma-Press |
Oprawa twarda |
- Dostępność niedostępny
Opis produktu:
Do pogromców floty podwodnej "Wielkiego Lwa", admirała Karla Dönitza, których zwano także zabójcami U-Bootów, zaliczały się samodzielnie lub działające w ramach obrony konwojów morskich grupy wsparcia i grupy eskortowe składające się z: okrętów eskortowych, samolotów patrolowych dalekiego zasięgu operujących w celu zmniejszenia "dziury atlantyckiej" i alianckich lotniskowców eskortowych zapewniających osłonę lotniczą konwojom. Okręty eskorty często z myśliwych przeistaczały się w zwierzynę, stając się celem desperackich ataków U-Bootów.Podczas jednej z najbardziej krwawych bitew ostatniej wojny - bitwy o Atlantyk, stanęły po przeciwnych stronach załogi niemieckich okrętów podwodnych i samolotów patrolowych dalekiego zasięgu Focke-Wulf FW 200 Condor, których zadaniem było zwalczanie konwojów brytyjskich i alianckich oraz ich zabójcy, ludzie, którzy z narażeniem życia służyli na okrętach myśliwskich (niszczyciele, niszczyciele eskortowe, korwety, fregaty, slupy), lotniskowcach eskortowych lub wchodzili w skład załóg samolotów dalekiego zasięgu.
Musiało upłynąć wiele miesięcy od wybuchu II wojny światowej, gdy wreszcie w 1943 roku alianci przestali przegrywać bitwę o Atlantyk i zaczęli ją wygrywać, bardzo powoli i z wielkim trudem. W nieograniczonej wojnie podwodnej prowadzonej przez U-Bootwaffe siły morskie państw sprzymierzonych stosowały różne środki przeciwdziałania i bronie. W końcu szala przechyliła się na stronę aliantów. Zastosowanie różnych form sztuki wojennej, efektywne prowadzenie wojny przeciwpodwodnej zależało od zaawansowanej techniki, jak i doświadczenia oraz szczęścia ludzi w granatowych mundurach. Aliancka taktyka zwalczania okrętów podwodnych obejmowała tworzenie konwojów, agresywne tropienie U-Bootów i utrzymywanie ważnych okrętów (pancerników, krążowników, lotniskowców) poza znanymi miejscami koncentracji floty podwodnej wroga.
Skuteczność okrętów eskorty w obronie konwojów przybrzeżnych, atlantyckich oraz ich udział w wojnie o szlaki komunikacyjne poprawiły się wraz ze stałym dopływem nowych jednostek tej klasy, rozwojem broni i technologii do zwalczania okrętów podwodnych, doskonaleniem taktyki połączonej z wykorzystaniem wsparcia z powietrza. Istotny wpływ na wynik bitwy o Atlantyk miał także wywiad morski (jednym z sekretów alianckich było złamanie kodów niemieckiej maszyny szyfrującej "Enigma", co pozwalało śledzić "wilcze stada" i zmieniać trasy konwojów). Była to walka na śmierć i życie.
Tytuły rozdziałów książki:
1. Wielka Brytania na krawędzi zniszczenia
2. Konwoje morskie
3. Koniec ery grzechotników Atlantyku
4. Środki przeciwdziałania
5. Tropiciele w wojnie o szlaki komunikacyjne
6. Śmierć czyhała w powietrzu
7. Kanadyjska i amerykańska kawaleria
8. Współdziałanie okrętów i lotnictwa w obronie konwojów morskich
9. U-Booty kontra alianckie lotniskowce eskortowe
10. Taranowanie szakali głębin
11. Najwybitniejsi pogromcy floty Dönitza
12. Stalowe rekiny w rękach aliantów
13. Polscy zabójcy U-Bootów
Szczegóły | |
Dział: | Książki |
Wydawnictwo: | Alma-Press |
Oprawa: | twarda |
Okładka: | twarda |
Wprowadzono: | 17.06.2013 |