Skoro nie jest to zwykła książka, potrzebuje więc zatem niezwyczajnej lektury. Nie jest przeznaczona do czytania strona po stronie, a raczej do przeglądania. Ewentualnie do poszukiwania sentencji za pomocą wielu bardzo pomocnych indeksów. Na przykład chcemy znaleźć cytat dot. radości. Proszę: "Ciesz się, Matko Polsko" (Wincenty z Kielc), "Ciesz się, późny wnuku" (C. K. Norwid), "Cieszmy się, dopóki jesteśmy młodzi" (Ch. W. Kindleben). Największą jednak radość sprawia odkrywanie autorów (czasem zupełnie zapomnianych), których słowa weszły do języka potocznego. Używamy tych zwrotów bardzo często, zupełnie nieświadomi ich pochodzenia. Na przykład: "Kobieta zmienną jest" (F. M. Piave), "Mężczyzna ma tyle lat, na ile się czuje, kobieta tyle, na ile wygląda" (J. Unger), "O czasy, o obyc[...]" (Cyceron), "Złośliwość rzeczy martwych" (F. T. Vischer), "Świadome macierzyństwo" (T. Boy-Żeleński), "Wojna nerwów" (P. von Hindenburg), "Ryby lubią pływać" (Petroniusz), "Co mnie nie zabija, to mnie wzmacnia" (F. Nietsche), "Home, sweet home" (J. H. Payne), "We wszystkim znaleźć dobrą stronę" (B. G. Morales), "Małe jest piękne" (E. F. Schumacher). Możemy dowiedzieć się również, kto jest autorem kolędy "Przybieżeli do Betlejem pasterze..." (Jan Żabczyc) albo polskich nazw przypadków (O. Kopczyński), albo po prostu, kto pierwszy zanucił "Do, re, mi, fa, sol, la" (G. d'Arezzo). Nie brakuje również w tym opasłym tomie wielu, naprawdę wielu błyskotliwych sentencji: "Wszystko można zrobić bagnetami, ale nie można na nich usiąść" (E. de Girardin), "To nie my mówimy słowa, lecz słowa nas mówią" (W. Gombrowicz), "Uczyć się, lecz nie myśleć, to bezużyteczne, lecz myśleć, a nie uczyć się, to niebezpieczne" (Konfucjusz), "Malarstwo jest milczącą poezją, a poezja - mówiącym malarstwem (Simonides). Czasem - trzeba przyznać - zanotowane słowa nie są bardzo chwalebne dla mówiącego, np. "Chciałbym być twoim tamponem" (Karol, książę Walii, do Camilli Parker Bowles). Sądzę, że "Skrzydlatymi słowami" zaczytywać się będą zarówno "piękni dwudziestoletni" (M. Hłasko) jak i "starsi panowie, starsi panowie, starsi panowie dwaj" (J. Przybora), bo przecież "do tanga trzeba dwojga" (A. Hoffman, D. Manning). Cóż więcej dodać? "Bierz, czytaj, bierz, czytaj" (św. Augustyn).