książka
Wydawnictwo Uniwersytet Mikołaja Kopernika |
Oprawa miękka |
- Dostępność niedostępny
Opis produktu:
W literaturze i sztuce polskiego modernizmu, obok postaci melancholików, przywoływanych najczęściej w procesach repetycji dawnych, głównie romantycznych, wzorców (np. Hamleta, Don Kichota, rzadziej - w tym znaczeniu - Ikara, Don Juana), pojawiła się problematyka amor vacui, przestrzeni nasyconej emocjami, znaczonej i znaczącej. Pejzaż melancholiczny - eksponujący klasyczne rozumienie melancholii (obecny na płótnach Edvarda Muncha, por. Melancholia, czy w twórczości Przybyszewskiego, por. Nad morzem), uległ modyfikacji: gwar ulic zastąpiła cisza zaułków tworzących obraz mandali (por. Biesy Marii Komornickiej), błysk materii, blask Saturna tłumiło sztuczne słońce, utworzone z drogich kamieni (Nad morzem Przybyszewskiego). Modyfikacji uległa także bogata gama postaw i odczuć. Bohater melancholiczny niewiele miał już wspólnego z "melancholicznym geniuszem", jego reakcję na świat opisywała nuda, dekadenckie przeczulenie.Fragment artykułu autorki "Głos mojej choroby". Kilka uwag o młodopolskiej melancholii.
Szczegóły | |
Dział: | Książki |
Wydawnictwo: | Uniwersytet Mikołaja Kopernika |
Oprawa: | miękka |
Okładka: | miękka |
Wprowadzono: | 05.07.2017 |