Opis produktu:
Ta frapująca apologia literatury wyciąga wnioski z faktu, że pisarstwo jak w ogóle sztuka w ostatnim półwieczu znalazło się z boku sceny. Że główna akcja gry w modyfikacje rzeczywistości przeniosła się gdzie indziej. Bo właśnie dlatego literackie teksty i eseje, które przywołuje książka Jerzego Franczaka, stały się niepoczytalne. Na przełomie tysiącleci zyskały jak u Brunona Schulza status nieczystych manipulacji, okazują się występne, nielegalne i rozwiązłe. Tak zdobywają sobie nową wolność na pograniczu zaangażowania i szalbierstwa, świadectwa i histerii, perfidii i parodii. Czasem w trybie wstecznym.Trzy razy po dziewięć portretów (po części podwójnych) tej książki przedstawia w zarysie nowy kanon ? nie tylko autorów, ale także sposobów czytania. Jerzy Franczak zna sztukę czytania literatury z całą jej dwuznacznością, poprzez deformacje, potencjalność i sugerowany chaos. Kreuje formy zdarzeń lekturowych, spisując tym samym własną narrację o rozumieniu, do którego wzywa każda godna tej nazwy opowieść?.
Jan Gondowicz
Jerzy Franczak (ur. 1978) ? prozaik, eseista, literaturoznawca. Autor m.in. powieści: Przymierzalnia (2008), Nieludzka komedia (2009), Da capo (2010), NN (2012), zbiorów opowiadań: Szmermele (2004), Sainte-Fabeau (2017), Święto odległości (2018), a także rozpraw: Rzecz o nierzeczywistości. Sartre ? Gombrowicz ? Nabokov (2002), Poszukiwanie realności. Światopogląd polskiej prozy modernistycznej (2007), Błądzące słowa. Jacques Ranciere i filozofia literatury (2017), Maszyna do myślenia. Studia o nowoczesnej literaturze i filozofii (2019). Pracownik naukowy Wydziału Polonistyki UJ.
Szczegóły | |
Dział: | Książki |
Wydawnictwo: | Libron |
Oprawa: | miękka |
Okładka: | miękka |
Wprowadzono: | 12.12.2019 |