Książkowe bestsellery z tych samych kategorii

Człowiek-wilk

książka

Wydawnictwo Komiksowe
Oprawa miękka
  • Dostępność niedostępny

Opis produktu:

Pacjent Freuda, Siergiej Pankiejew przeszedł do historii jako `człowiek-wilk`. Niezwykły opis jego snów oraz oryginalna i odważna ich analiza dokonana przez Freuda w pracy `Z historii nerwicy dziecięcej` odcisnęły piętno na współczesnej kulturze. Wokół wpływu nieuświadomionych treści o seksualnym charakterze na psychikę człowieka powstało dziesiątki książek, filmów czy... komiksów.
W opowieści Sławy Harasymowicz i Richarda Appignanesi podglądamy skomplikowane życie `człowieka-wilka` i jego spotkanie z Freudem, by odkryć źródła szaleństwa.
Styl Harasymowicz jest niezwykły dla komiksowego medium. (...) Jej rysunki są pełne pasji, emocji i zaangażowania. (Eye Magazin)
Forma kolażu `o krok od rozpadnięcia się na kawałki`, idealnie wpasowuje się w psychologiczne rozchwianie bohatera, jak i samą psychoanalizę (ArtBazaar)
Sława Harasymowicz - urodzona w Polsce artystka, absolwentka Royal College of Art, doktorantka w londyńskim Fine Art at University of the Arts / Central Saint Martins College of Art and Design. Dwukrotna laureatka The Victoria and Albert Museum Illustration Award, m.in. za okładkę do nowego tłumaczenia na angielski klasycznej książki Puszkina, Eugeniusz Oniegin.
W swoich pracach używa rysunku, fotografii i instalacji, a pytania, które sobie stawia krążą wokół tożsamości i post-pamięci.
W 2014 roku w Muzeum Etnograficznym w Krakowie odbyła się indywidualna wystawa prac artystki.
Richard Appignanesi - popularny brytyjski pisarz, autor książek o Freudzie jak i powieści fantasy. W Polsce znany dzięki książce `Postmodernizm od podstaw` (tł. Adam Szostkiewicz).
S
Szczegóły
Dział: Książki
Wydawnictwo: Komiksowe
Oprawa: miękka
Okładka: miękka
Wprowadzono: 28.04.2016

RECENZJE - książki - Człowiek-wilk

4.6/5 ( 9 ocen )
  • 5
    8
  • 4
    0
  • 3
    0
  • 2
    0
  • 1
    1

Michał Lipka

ilość recenzji:1979

brak oceny 14-05-2016 18:24

WILCZY APETYT NA SEKS

Oto komiks niezwykły. Dziwny i kontrowersyjny, jak postać, której dotyczy. Komiks, który z pewnością podzieli czytelników. Ale komiks ważny i odważny, bo rekonstruujący słynny esej Freuda ?Z historii nerwicy dziecięcej?, który był podwaliną psychoanalizy i sławnych, acz wywołujących skrajne emocje teorii. Komiks, obok którego nie sposób przejść obojętnie i bez zadania sobie pytania kto była bardziej chory, pacjenci, których leczył Freud czy może on sam?

Jest rok 1910, kiedy do wiedeńskiego domu Zygmunta Freuda, wiedziony otrzymanym poleceniem, przybywa młody, dwudziestotrzyletni rosyjski arystokrata, Siergiej Pankijew. Szuka pomocy, nie może bowiem dłużej wytrzymać ze swoją psychiką i tym, jakie jest jego życie. Freud decyduje się rozszyfrować tajemnicę, która zniewala Siergieja w jego chorobie, zaczyna więc analizować sen, który zdaje się być dla całości kluczowy. Sen z dzieciństwa pacjenta, w którym ten widział za oknem siedzące na drzewie białe wilki, które się w niego wpatrywały. Freud zaczyna łączyć fakty i zgłębiać aspekty psychoseksualne, żeby zbudować cały obraz psychicznych dolegliwości Siergieja?

Ale trudno nie zacząć się zastanawiać już na samym początku czy lekarz nie jest bardziej chory od swojego pacjenta. Teorie Freuda brzmią bowiem, jak próba usprawiedliwienia własnych chorych żądz, własnych skrzywień i psychicznych problemów poprzez sprowadzenie ich do ogólnie występujących kwestii, które dotyczą każdego z nas. Siergiej za sprawą Freuda przejdzie potem do historii jako Człowiek-Wilk, ale sam Freud wydaje się człowiekiem z wilczym apetytem na seks, z tym że seks daleki od normalności. Jakby to stosunkom płciowym podporządkowane było całe jego życie ? to świadome, jak i nieświadome również. Jego leczenie, czy ? jak nieraz miałem wrażenie ? ?leczenie?, być może pomaga Pankijewowi, jednak trudno w to uwierzyć. Szczególnie, że sam Pankijew nigdy nie został wyleczony, o czym wspominali potem i on sam i Freud także. Bardziej wydaje się, że lekarz interpretuje symbole według własnych psychoseksualnych problemów, nie doszukując się prawdy, a jedynie wmawiając pacjentowi urojenia, jako ową prawdę, pogłębiając tym samym jego stan, pozornie tylko dając chwilową ulgę. Co najdobitniej podkreślają słowa Siergieja ?Freud się mylił?, które padają, kiedy wybucha wojna, jakiej wydarzenie się Freud odrzucał.

Jak widać powyżej komiks skłania do refleksji i to refleksji uzasadnionych. I uzasadnionych także ? co potwierdzają rozliczne głośne przykłady pojawiające się od początków istnienia leczenia psychicznych dolegliwości ? obaw o umiejętności psychologów i psychiatrów. Kanadyjski pisarz Richard Appignanesi nie komentuje, nie ocenia, przedstawia jedynie fakty. Prezentuje kawał dobrej biograficznie roboty i historycznej wierności z udanymi dialogami i akcją zwyczajną przecież, a podążającą tropami psychicznej zagadki, jak w thrillerze bohaterowie podążają tropami mordercy.

Graficznie Sława Harasymowicz, uznana artystka, balansuje od realizmu po niechlujność. Od wierności prawdzie do onirycznej symboliki. Znakomicie oddaje tą rozpiętością stylu, który jest zarazem zwarty i spójny, klimat choroby i snutych teorii.

Niełatwe to dzieło, wymagające tak scenariuszowo jak i graficznie, ale warte poznania, choćby dla wyrobienia własnego zdania o Freudzie i psychoanalizie. Przybliża bowiem w przystępniejszej niż typowo medyczne opracowania formie historię i sformułowania, które dały początek nowoczesnej psychologii. Polecam.