Książkowe bestsellery z tych samych kategorii

Pępowina

książka

Wydawnictwo W.A.B.
Oprawa miękka
  • Dostępność niedostępny

Opis produktu:

 "Może jest tak, że wyobcowanie rodziców zagnieżdża się w dziecku, że czyni je obcym dla samego siebie i całego świata. Tak jak było kiedyś z moją matką i jak zawsze będzie z moją córką".
  Jak duży mamy wpływ na swoje życie? Czy sami siebie stwarzamy, czy może nasz los jest z góry przesądzony?

  Małe szwedzkie miasteczko. Jesienny sztorm. Nadciąga powódź. Grupa mieszkańców znajduje schronienie w restauracji Minny. Z czasem aż trudno uwierzyć, że to przypadek ułożył listę przepełnionych trwogą gości...
  Restauracja staje się dla nich więzieniem. Schwytani w pułapkę, z godziny na godzinę coraz bardziej rozpaczliwie wypatrują ratunku. Stres wyzwala w nich skrajne emocje, uwalnia demony przeszłości, na jaw wychodzą coraz mroczniejsze tajemnice...
  W swojej powieści Axelsson pokazuje, jak głęboko potrafią tkwić rany zadane w dzieciństwie. Nie chcąc powtarzać błędów rodziców, niektóre dorosłe matki wychowują swoje dzieci dokładnie na odwrót w stosunku do tego, jak same były wychowywane - czym wyrządzają im jeszcze większą krzywdę. Opowiedziana w "Pępowinie" historia stanowi dowód na to, że nadmiar miłości może być równie katastrofalny w skutkach jak jej brak.


 `W Pępowinie Majgull Axelsson po raz kolejny udowadnia, że jest jedną z najlepszych współczesnych pisarek. Czytać tę pełną życia prozę to czysta przyjemność.`
  Tidningen Vi

 `Bez dwóch zdań Axelsson ma talent do opowiadania historii i budowania napięcia.`
  Helsingborgs Dagblad

 `Po lekturze powieści Axelsson świat wygląda inaczej. Jest bardziej przyjazny, cieplejszy. Autorka opisuje społecznych wyrzutków z taką miłością i szacunkiem, że ma się ochotę mówić wszystkim naokoło, jacy są piękni.`
  Östgöta Correnspondenten

 `Byłoby całkiem nieźle, gdyby w literaturze zapanował "axelssonizm", czyli moda na ciekawe i skomplikowane bohaterki. Ta szwedzka pisarka potrafi bowiem pisać o kobietach tak, że trudno uwolnić się od jej sugestywnych postaci.`
  Justyna Sobolewska, Tygodnik Powszechny


Brigitte Majgull Axelsson (ur. 1947) - pisarka szwedzka, jest także wybitną dziennikarką - autorką reportaży i książek publicystycznych oraz felietonów w dzienniku Dagens Nyheter Jej pierwsza powieść, Droga do piekła (1994; W.A.B. 2003 pod tytułem Daleko od Niflheimu), została uhonorowana Nagrodą Moi Martinson (1994) i odniosła międzynarodowy sukces. Kwietniowa czarownica (1997; W.A.B. 2002) otrzymała w 1997 roku najważniejszą szwedzką nagrodę literacką - Augustpriset (odpowiednik nagrody Pulitzera), została przetłumaczona na ponad dwadzieścia języków i stała się światowym bestsellerem. W 2001 roku Axelsson opublikowała kolejną powieść, Dom Augusty (2000; W.A.B. 2006), a rok później zadebiutowała jako dramaturg sztuką Lisa Louise.

przekład: Katarzyna Tubylewicz
S
Szczegóły
Dział: Książki
Wydawnictwo: W.A.B.
Oprawa: miękka
Okładka: miękka
Wprowadzono: 02.09.2015

RECENZJE - książki - Pępowina

4.4/5 ( 10 ocen )
  • 5
    7
  • 4
    1
  • 3
    1
  • 2
    1
  • 1
    0

Magdalena Borkowska

ilość recenzji:326

brak oceny 31-12-2016 18:52

To jedna z najlepszych książek o macierzyństwie, chociaż wcale nie tym sielankowym, z uśmiechniętym, rumianym bobasem w tle. Macierzyństwo u Axelsson jest trudne, bolesne, nieudane i staje się przyczyną cierpienia córek i synów. "Pępowina" to powieść o odwiecznej prawdzie: nie ma patentu na rodzicielstwo, a każdy czyn, słowo, brak uczucia bądź jego nadmiar wpisują się na stałe w życie dzieci. W małej, przytulnej restauracji "U Sally" przed szalejącym żywiołem chroni się grupka osób, dla których ta noc okaże się przełomową. Minna, właścicielka restauracji, córka matki, która nigdy nie miała męża i ani jednego dobrego słowa dla swego dziecka, i ojca - lokalnego lowelasa, który nigdy nie uznał jej istnienia, rok wcześniej traci ukochaną córkę, Sofię. Ta wolała odebrać sobie życie niż żyć z piętnem "puszczalskiej", choć to przecież młodą 16-latkę skrzywdził stateczny miejscowy pan doktor. Anette, pracownica lokalu, dla męża alkoholika poświęca wszystko, nawet miłość własnego dziecka. Ritva wiecznie walczy o swoją wielką szansę w dziennikarstwie: wszystko byle tylko zadowolić ojca. Dużo czasu zajmie jej nim zrozumie, że ojcowska duma nie dotyczy jej samej, a jest jedynie sposobem na zaspokojenie niespełnionych ambicji rodzica. Marguerite, dawna gwiazda aktorstwa, teraz topi smutki w alkoholu: właśnie traci syna, który po nieudanej próbie samobójczej, izoluje się od świata i rodziny, a mężowi potrzebna jest jednie, by potwierdzać jego wielkość. Jest jeszcze Tyrone, milczący mąż gadatliwej Maggy, który dowiaduje się właśnie, że jego wieczną ciszę córka Lotta odczuwa jak barierę, której nigdy nie udało jej się sforsować. W opowieści i losy tych bohaterów wplątują się historie innych, wszystkie jednak stanowią doskonałą, wnikliwą analizę ludzkiego wnętrza i skomplikowanych relacji międzyludzkich, zwłaszcza tych najbliższych. Jak poradzić sobie z życiem, które wydaje się przegrane? Jak żyć, gdy boli? A przecież - mimo wszystko - ma się "życie do przeżycia". Dla mnie Axelsson, chociaż w jakiś sposób przewidywalna i schematyczna, pozostaje mistrzynią w obrazowaniu nas, ludzi :-)

Magdalena

ilość recenzji:1

brak oceny 27-04-2013 18:24

Pępowina - kojarzy się z macierzyństwem , z życiem. Majgull Axelsson stworzyła obraz ludzkich relacji, wyborów życiowych, w których możemy zajrzeć w głąb siebie.Akcja książki toczy się w szwedzkim miasteczku. Pewnego dnia w restauracji Minny dochodzi do spotkania kilku kobiet, które aktorsko odgrywają swoje role, rzeczywistość jest druzgocąco inna.Od książki nie można się oderwać, zostaje na długo w czytelniku. Przed trudnymi tematami nie ma ucieczki, dzieciństwo, relacje z najbliższymi są kluczem do osiągnięcia równowagi , spokoju ducha.

Isadora

ilość recenzji:1

brak oceny 12-04-2013 14:38

Szwedzka pisarka Majgull Axelsson znana jest z tego, że swoją prozą kaleczy, zadaje ból. Tematyka, jaką podejmuje w swoich powieściach, jest szczególnie bliska nam, kobietom; poruszając się w kruchym gąszczu relacji międzyludzkich analizuje charakter więzi łączących pokolenia kobiet, a czyni to w sposób, który niemal mimochodem wystawia naszą równowagę emocjonalną na wielką próbę, który niepostrzeżenie wpycha nas w skórę bohaterów każąc wraz z nimi głęboko przeżywać ich traumę, analizować motywy postępowania, poprzez cierpienie poznawać samego siebie. Axelsson nie ma zwyczaju oszczędzać czytelnika, niczego nie owija w bawełnę. Prostymi słowami dotyka istoty problemu, opowiada o nim z sugestywną głębią, przeraźliwym autentyzmem, przenikliwą mądrością, a przede wszystkim z ogromnym ładunkiem emocjonalnym - nieoczywistym, ale trafiającym prosto w serce. Każdy temat, jaki porusza, do cna wyczerpuje tworząc skończoną całość, poza którą istnieje tylko głęboka cisza. Wyczerpuje też psychicznie czytelnika zmuszając go, by podążał w ślad za cierpieniem i udręką bohaterów.

Nie inaczej jest w przypadku "Pępowiny". Bohaterkami najnowszej powieści Axelsson są kobiety, których losy krzyżują się pewnego dnia w przydrożnej gospodzie podczas powodzi nadciągającej do niewielkiego miasteczka Arvika. Właścicielka zajazdu Minna, jej pracownica Anette, była aktorka Marguerite i dziennikarka Ritva spotykają się w niezwyczajnych okolicznościach, a wydarzenie to stanie się katalizatorem ogromnych zmian w ich życiu, ale też wydobędzie na światło dzienne głęboko skrywane, dramatyczne sekrety.

Główną bohaterką powieści jest Minna; to jej postać i jej historia stanowi klamrę spinającą pozostałe. Była niechcianym dzieckiem, które od wczesnego dzieciństwa doświadczało matczynej niechęci, ojcowskiej obojętności, babcinej pogardy. Spokojną, pełną miłości przystań znalazła u swej ciotki Sally, jednak dojmująca samotność, hodowana przez długie lata dzieciństwa, nie dała się łatwo wykorzenić. Z tęsknoty za bliskością drugiego człowieka narodziła się Sofia; Minna, by wynagrodzić córce brak ojca i nie popełnić błędów własnej matki, otoczyła ją kokonem bezwarunkowej miłości, co doprowadziło do tragedii.
Anette to zgorzkniała kobieta, dla której sensem życia stała się opieka nad mężem alkoholikiem i użalanie się nad sobą. To wieczna męczennica, która nie potrafi pokochać własnej córki, gdyż zazdrości jej miłości i zainteresowania dziadków, jakich sama nigdy w dzieciństwie nie zaznała. Niedojrzała emocjonalnie, traktuje córkę jako rywalkę do miłości własnych rodziców. Nienawidzi swego życia, ale boi się do tego przyznać i z nim zerwać, gdyż bardziej niż poniżającej egzystencji obawia się samotności i pustki, jaka wtedy w niej pozostanie.
Marguerite to była aktorka uzależniona od alkoholu. Choć bardzo kocha syna, nie potrafi się z nim porozumieć, znaleźć z nim wspólnego języka. Młodzieńczy bunt, nieudana próba samobójcza, przynależność do sekty bardzo ranią jej matczyne uczucia i wywołują poczucie winy, ale kobieta nie poddaje się w walce o syna.
Życie dziennikarki Ritvy polegało na zaspokajaniu wybujałych ambicji jej ojca, który sukcesy córki traktował w kategoriach osobistego tryumfu, leczył nimi własne kompleksy, porażek zaś nie tolerował. Swoją wolność kobieta drogo okupiła; pozbawiona emocjonalnego wsparcia ojca czuje się zagubiona i niepewna, jej życie definiuje samotność i pracoholizm, a poczucie klęski przekreśla jakąkolwiek nadzieję na lepsze jutro.

Wymowa "Pępowiny" jest smutna i przygnębiająca, a na dodatek mocno naznaczona fatalizmem. Sam tytuł jest głęboko symboliczny, gdyż oznacza nie tylko specyficzną, wielowymiarową relację matki z dzieckiem, ale też nie mniej rzeczywistą więź łączącą nas z przeszłością, ze wszystkim tym, co nas ukształtowało wpływając na nasz los; swego rodzaju genetyczne obciążenie uwzględniające wszelkie błędy popełnione przez naszych rodziców posiadające tę szczególną właściwość, że im bardziej chcemy z nimi zerwać, tym silniej oddziałują na nasze życie. Tu rodzi się pytanie, na ile człowiek jest w stanie kontrolować własne życie i kreować sam siebie; czy rzeczywiście ma wpływ na swoją przyszłość, czy też wkracza w starannie ukształtowany już los będący spadkiem po minionych pokoleniach?
Majgull Axelsson pochyla się nad kobiecym losem ukazując całą złożoność i prawdę o macierzyństwie. Zwraca uwagę na ogromną odpowiedzialność, jaka spoczywa na barkach każdej matki, obarczonej bagażem własnych doświadczeń z dzieciństwa, usiłującej sprostać wyzwaniu i próbującej przerwać zaklęty krąg błędów swojej matki i babki, by zapewnić dziecku los lepszy niż jej własny. Podkreśla ogromną rolę matki w kształtowaniu osobowości i przyszłości człowieka jednocześnie uświadamiając, jak niewdzięczne i heroiczne to zadanie, zaś jego skutki bywają nieprzewidywalne. Zmaganie się z macierzyństwem to najtrudniejsze wyzwanie w życiu, a stajemy przed nim uzbrojone jedynie we wspomnienia z dzieciństwa, którym albo się poddajemy, albo próbujemy stawić im czoło; to jedyna pewna rzecz, jaką dysponujemy.

Axelsson stworzyła przejmująco autentyczną i mądrą historię, porażającą realizmem i ukazującą relacje międzyludzkie bez patosu, uproszczeń i trywializowania, za to w sposób przenikliwy i wielopłaszczyznowy, zaskakująco odkrywczy i niejednoznaczny. "Pępowina" to głęboka, życiowa i boleśnie prawdziwa opowieść o ludzkim przeznaczeniu, macierzyńskiej miłości, ale również o próbach odnalezienia szczęścia w życiu, o odrzuceniu, samotności, potrzebie akceptacji, tragicznych konsekwencjach nieszczęśliwego dzieciństwa. Proza Majgull Axelsson ma to do siebie, że zdaje się opowiadać o każdym z nas, a w każdym z bohaterów można odnaleźć cząstkę siebie. Jej sugestywny autentyzm nie pozwala o sobie zapomnieć, budzi niepokój i skłania do podjęcia analizy własnego życia i relacji z najbliższymi. To boleśnie trudna, mocna, ale zarazem wspaniała książka; jedna z tych, które żyją w nas długo po zakończeniu lektury.