Książkowe bestsellery z tych samych kategorii

Czyje lęki? Czyja nauka?

Struktury wiedzy wobec kontrowersji naukowo-społecznych

książka

Wydawnictwo Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Oprawa miękka
  • Dostępność niedostępny

Opis produktu:

Nauka - niegdyś będąca źródłem pewności - dziś nie pełni tej roli w sposób nieproblematyczny. Postęp technologiczny, oprócz nadziei, generuje leki i niepokoje. Patrząc wstecz, nauka przyczyniła się do niewątpliwych sukcesów, ale jednocześnie stworzyła nieznane wcześniej i nie dające się w pełni kontrolować zagrożenia. Ta dwuznaczność prowokuje dwie możliwe reakcje. Pierwsza z nich opiera się na antyracjonalnej krytyce nauki. Druga to przyjęcie pozytywistycznej i scjentystycznej wizji nauki jako nieproblematycznego dobra.

Prezentowana książka jest próbą nakreślenia trzeciej drogi, unikającej czołobitności ujęć scjentystycznych, ale jednocześnie nie popadającej w irracjonalną krytykę. Śledzi różnego rodzaju kontrowersje, obecne również w kontekście polskim (ruch antyszczepionkowy, ADHD, gender) i stara się uchwycić dynamikę tych sporów w perspektywie półperyferyjnej, ukazać kształt jaki omawiane kontrowersje przyjmują, gdy znajdą się na naszym rodzimym gruncie.

Punktem wyjściem są rozwijane studia nad nauka i techniką (science and technology studies - STS), zrywające z uproszczonymi sposobami prezentacji tworzenia wiedzy. Nurt STS, jak i przedstawiana książka, postulują, aby o nauce myśleć jak o wytwarzaniu, majsterkowaniu i zmaganiu się z niepewnością materii. Paradoksalnie, taki `obniżony` sposób mówienia o nauce, pozwala zmniejszyć lęki powodowane przez innowacje naukowe. Bez tego nie będziemy w stanie konkurować z `handlarzami` strachu, niepewności i irracjonalizmu.
S
Szczegóły
Dział: Książki
Wydawnictwo: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Oprawa: miękka
Okładka: miękka
Wprowadzono: 23.07.2016

RECENZJE - książki - Czyje lęki? Czyja nauka?, Struktury wiedzy wobec kontrowersji naukowo-społecznych

4.6/5 ( 5 ocen )
  • 5
    4
  • 4
    0
  • 3
    1
  • 2
    0
  • 1
    0