Dzisiejsza pozycja jest o tyle ciekawa, że połączono w niej model często wykorzystywany w grach logicznych ? układanie wybranych wzorów, z typowym liczeniem, w zależności od wyboru strony planszy w zakresie 0-10 lub do 20.
?Liczne pszczoły? to gra edukacyjna dla 2-4 osób w wieku od 6 lat. Nauka i zabawa zajmą wam ok. 20-40 minut. W opakowaniu znajdziemy dwustronną planszę, żetony z pszczółkami i słoikami miodu, znakami dodawania i odejmowania oraz równości, kostkę i karty ? cyfry i liczby 0-20 z obrazkowym odpowiednikiem wartości, kostkę.
Żetony są standardowe, karty o tyle dobre, że dziecko policzy wizerunki pszczół i skojarzy z symbolem cyfry lub liczby. Zwraca uwagę plansza, gdyż przypomina matematyczne diagramy, a jednocześnie jest to przecież plaster miodu. Strona z prostszymi obliczeniami jest z niebieskim torem na obwodzie, a bardziej skomplikowana z łąką po bokach.
Celem gry jest zbieranie słoików z miodem, które otrzymujemy po ułożeniu wybranych na początku zabawy wzorów na polach ula.
Z toru na bokach planszy pozyskujemy karty, ich liczbę wyznaczają pszczoły na danym polu. Następnie używając kart oraz symboli matematycznych tworzymy poprawne działanie, na którego wyniku kładziemy pszczołę w ulu. Układać możemy następujące schematy ? 4 pola w linii prostej, trójki przylegające do siebie dwoma bokami na kształt trójkąta, wizerunek kwiatka (pączek i 6 płatków dookoła). Dla początkujących wystarczy położenie 4 dowolnych pszczół na plastrze miodu. Ustalamy to przed przystąpieniem do rozgrywki.
Tworząc wzór o kształcie kwiatu, słoiki miodu otrzymujemy po zakryciu drugiej, czwartej, szóstej i siódmej komórki. Występuje on jedynie przy zabawie dla pary graczy.
Na torach znajdują się pola, dzięki którym możemy manipulować komórkami w ulu. Pole ?-1? zmusza nas do odsłonięcia na plastrze miodu pojedynczej komórki, sami decydujemy, którą pszczołę ściągamy. Pole z dwiema strzałkami skutkuje podmianą, zamieniamy miejscami naszą pszczołę oraz należącą do przeciwnika, ewentualnie zdejmujemy tą konkurenta i dodajemy na dowolne pole własną spoza planszy. Pole z gwiazdką równoznaczne jest z dołożeniem nowej pszczoły w ulu, w ten sposób tworzymy własny wzór lub blokujemy przeciwnika. Pole z wykrzyknikiem to strata kolejki, a z kostką to dodatkowy ruch i kolejna możliwość wykonania działania i rozpasanie się w ulu.
Bardzo trudno jest stworzyć grę matematyczną, która będzie ślicznie wyglądać. To ze względu na mnogość cyferek i liczb na planszy. Komórki plastra miodu nadają się do gier rachunkowych, podobnie wzory pajęczyny czy ślimaka. Generalnie nigdy nie będzie to jednak tak urodziwe, jak w grze planszowej nie związanej z kształceniem. Układ tutaj zaprezentowany jest o tyle dobry, że przejrzysty. Nam bardzo podoba się tworzenie schematów, mechanika ta przypomina nam grę logiczną ?Touche?. Manipulacja w ulu sprawia, że nie jest to tylko monotonne liczenie, a kombinowane, jak osiągnąć wyznaczony cel.
http://mlodygiercownik.pl/2017/10/08/recenzja-gry-edukacyjnej-liczne-pszczoly/