Tytułem wprowadzenia: kiedy przybiera woda, krab wypatruje spokojnej przystani. Nierzadko staje się jednak oczywistym, że miejsca wystarcza tylko dla nielicznych. Najbardziej przebiegłe osobniki wdrapują się wtedy na skorupy swoich kompanów, aby przypływ nie zabrał ich z powrotem w głębinę.
Celem gry jest zablokowanie krabów przeciwników, wspinając się na nie lub strącając je do morza, korzystając z reguły fali. Wygrywa gracz, który jako ostatni może przemieścić któregoś ze swoich krabów.
?Kraby na fali? przeznaczona jest dla 2-4 graczy ? im więcej osób tym lepiej, gdyż większy chaos na planszy powoduje trudności z przewidywaniem ruchów konkurentów i planowaniem własnych, a zatem rozgrywka staje się bardziej interesująca. Wydawca adresuje produkt dla odbiorcy w wieku od 8 lat i rzeczywiście, aby przebieg gry był logiczny i przemyślany, to najlepiej, żeby grali w nią uczniowie szkoły podstawowej. Partia trwa ok. 20 minut, oczywiście tylko na początku, ponieważ musimy nauczyć się zasad. Kiedy poznamy grę to zamkniemy się w kwadransie.
W opakowaniu znajdziemy: 1 sześciokątną planszę przedstawiającą kamienie, boje i wodę, z której uciekają kraby. Drewniane krążki, po 9 szt. dla każdego z graczy, w 4 kolorach, o trzech wysokościach pionka, z nadrukiem krabów i oznaczeniem ilości ruchu przypadającego na rozmiar danego osobnika. Instrukcja jest krótka, przystępna i kolorowa, wydawca dostarcza również woreczki strunowe. Jest też wypraska z wizerunkami krabów, w której wszystko wygodnie spoczywa. Nam podoba się, że nie musimy samodzielnie naklejać ilustracji krabów na drewno, ponieważ nie zawsze wychodzi to precyzyjnie.
Każdy z uczestników zabawy musi wybrać odpowiedni kolor swojej drużyny, następnie mieszamy kraby i układamy losowo na planszy ? po jednym na każde pole. W zależności od liczby osób gramy na żółtych kamieniach, a potem przy każdej kolejnej dodatkowej osobie rozszerzamy obszar dołączając nowe miejsca ? brązowe skały i pomarańczowe boje.
W swojej turze poruszamy się jednym krabem po sąsiadujących ze sobą skorupiakach. Dużym przemieszczamy się o jedno miejsce, ale zakończyć ruch możemy na każdym chitynowym pancerzyku. Średnim wykonujemy manewr o dwie skorupy, ale ostatecznie zajmujemy pozycję na krabiku średnim lub małym. Najmniejsze zwierzaki poruszają się aż o 3 pola, ale zakończyć swój rajd mogą jedynie na kompanach swojego rozmiaru. Każde stworzenie podeptać możemy jeden jedyny raz! Skrótowo: postój na nie większym od nas, spacer po wszystkich, ale bez powtarzania. Kraby nie mogą poruszać się przez puste pola i zawsze kończą przechadzkę na grzbiecie krewniaka. A teraz utrudnienie ? krab na samym wierzchu blokuje te stojące pod nim do czasu zejścia ? wyobraźmy sobie, że je przygniata.
http://mlodygiercownik.pl/2016/09/05/recenzja-gry-planszowej-kraby-na-fali/