?Fantazja? ? kraina wyobraźni, która kojarzy się z filmem ?Niekończąca się opowieść?, gdzie chłopiec otwiera książkę będącą kluczem do magicznego świata. Tym razem źródłem niesamowitych przeżyć będzie śliczna gra kafelkowa o podobnym klimacie, jak klasyczny już obraz Wolfganga Petersena.
?Fantazja? to najnowsze dziecko od wydawnictwa ?Foxgames?. Produkt dla dwójki graczy w wieku od 7 lat, z których rozpoczynającym zostaje ten, który oglądał wspomniany wcześniej film. Przednia zabawa w dokładanie kafli zajmuje ok. 25 minut.
Pierwsze, o czym myślimy, kiedy mamy powiedzieć coś wstępnie o tej pozycji to, że krainę zilustrował człowiek z wielką wyobraźnią oraz talentem artystycznym. Kafle są po prostu piękne! Młody Giercownik chętnie je przeglądał, córka patrzyła jak urzeczona ? graficzki nieco cukierkowe, ale i tak czarujące i nie przesłodzone, jak u landrynki. Niektóre domeczki wyglądają podobnie do tych z kultowej gry komputerowej ?The Settlers?, kształty są jednak trochę bardziej bajkowe ? nam jedna z ilustracji przypomina zamek Gargamela ze ?Smerfów.?
Każdy z nas otrzymuje zestaw 6 kafli, które tworzą rękę gracza, mamy również stos płytek dobierania oraz odrzucania, a część z nich wydajemy, jako formę zapłaty za wyłożenie mocniejszych budynków wyższego poziomu.
W swojej turze możemy dołożyć płytkę małego budynku obok innych będących już w puli gry lub dużego i specjalnego budynku jeśli mamy zdobyty punkt wyobraźni. Mamonę potrzebną do wystawienia lepszego domostwa otrzymujemy poświęcając jedną kaflę z ręki.
Na potrzeby przyspieszenia rozgrywki na filmiku środki płatności pozyskiwaliśmy jednocześnie z ich wydawaniem, ale wy musicie rozdzielać te akcje, dzięki czemu w rzeczywistości gra się wydłuży. Kafle na ręce rzecz jasna również należy trzymać w sekrecie przed konkurentem.
Gra jest płynna i dynamiczna, ponieważ bawią się tylko dwie osoby i nie trzeba długo czekać na swoją kolejkę. Płytki dokładamy pilnując symboliki na bokach ? nowa musi mieć identyczną barwę i równą lub wyższą liczbę kropek, jak te z nią sąsiadujące. Jeśli kolejną płytkę stawiamy na innej ? zgadzać się musi rodzaj budynku, a cyfra rzymska powinna być o jeden wyższa ? interesuje nas też jedynie ułożenie kolorowych kropek, nie ich ilość.
Istotnym symbolem jest czarne słoneczko widoczne na niektórych kaflach ? jest to ?mroczna energia?. Kiedy zestawimy dwie płytki z takim oznaczeniem, obie wypadają z gry wraz ze wszystkimi, które straciły przez powstałą lukę swoje połączenia.
W grze biorą udział żetony bonusowe oraz mocy budynków. Złote krążki otrzymujemy kiedy są już wyłożone dwa budynki wybranego typu i posiadamy przewagę w stosunku do przeciwnika. Dodatkowe punkty ? krążki o wartości 5 jednostek otrzymujemy kiedy płytkę III poziomu ustawiamy na własnej. Warto tu zaznaczyć, że zakrywać możemy nie tylko swoje kafle.
Użycie złotych żetonów mocy to akcja dodatkowa ? druga do wykonania, możliwa jednak tylko raz na turę niezależnie od ilości posiadanych złotych monet. Krążek budynku mieszkalnego pozwala nam wymienić 3 płytki, a nowe pozyskujemy z własnego stosu kafli odrzuconych. Żeton produkcyjny pozwala na dobranie pojedynczej odrzuconej płytki i zamienienie jej na punkt wyobraźni. Krążek militarny blokuje na jedną turę dostęp do wybranego kafla. Magiczny ? wybieramy 4 losowe kafle przeciwnika, dwie odrzucamy na spód jego stosu dobierania, a dwie oddajemy ? taka bezpośrednia ingerencja w rękę przeciwnika. Specjalny ? zastąpienie wyłożonego budynku własnego (z pominięciem specjalnych) nowym z ręki. Zamieniany budynek bierzemy na rękę.
Punkty pozyskujemy za wszystkie odkryte ? widoczne kafle oraz za żetony bonusowe, wartości widoczne są na płytkach. Wygrywa osoba, która uzbierała ich więcej.
Mechanika rozgrywki nawiązuje do innych pozycji kafelkowych, bazuje na logicznym łączeniu płytek i uruchamianiu mocy. Większość graczy od razu poczuje się jak przysłowiowa ryba w wodzie i odnajdzie w zasadach gry. Bajkowe ilustracje sprawiają, że produkt podoba się każdemu bez wyjątku.
http://mlodygiercownik.pl/2017/08/28/recenzja-gry-fantazja/