Duchy pojawiają się przede wszystkim w starych legendach, pełno ich w ruinach zamków, w środku lasów na bagniskach, w opuszczonych domostwach. Kojarzą się nam z błąkającymi duszami, które zamiast szukać drogi do ukojenia, muszą straszyć zagubionych wędrowców.
A tu proszę - mamy duchy w grze planszowej. I to nie jakieś strachy, które o zawał serca przyprawiają, ale przyjazne widziadła, które na pierwszy rzut oka przypominają postacie z cudownego Disneyowskiego filmu "Coco".
Opakowanie 6/6
13 duchów zostało schowanych w bardzo poręcznym, kompaktowym pudełeczku, w którym znajdziemy instrukcję, dwie talie kart - w każdej 13 postaci duszków, które różnią się delikatnie rewersami (dwie talie potrzebne są w 4-osobowej rozgrywce), 1 żetonów, którymi oznaczamy zdobyte punkty, naklejkę "właściciel gry" (tak, tak, to co uwielbiam ;)) oraz kartę megamocy:D
Instrukcja 6/6
Jak to zwykle w grach Naszej Księgarni, zasady gry są opisane bardzo zwięźle, lekko i zrozumiale, a dołączone ilustracje jeszcze bardziej przyspieszają opanowanie zasad.
Dodatkowo na końcu jest opis wszystkich kart z podziałem na kolory, ponieważ mamy karty niebieskie, żółte i czerwone.
Grafika 6/6
Opracowanie graficzne to największy atut tej gry.
Każda z postaci na kartach jest inna, oryginalna, bardzo ciekawa i wywołująca uśmiech na twarzy :D Nasze ulubione to grubaśna baronowa w krynolinie, mroczny rycerz oraz dziewczynka z czaszką :D Swoją drogą - szkoda, że duchy nie nie mają nazw, czy imion.
Ilustracje sa niesamowicie klimatyczne - szkoda, że nie przekłada się to na klimat gry.
Grywalność 5/6
13 duchow to mała gra o prostych zasadach, w której musimy wykazać się sporą dozą umiejętności logicznego myślenia i troche pogłówkować. Główną rolę pełni tu zapamiętywanie numerów oraz odgadnięcie, w której kryjówce schował się duch przecownika.
Gracze dostają po dwie karty i wybiera, która z nich będzie kryjówką. Następnie każdy po kolei wykorzystuje swoją druga kartę, czyli zadaje odpowiednie pytania przeciwnikom. Wykorzystana karta jest wykładana na stół obrazkiem do góry. Z każdym zadanym pytaniem i z każdą wyłożoną kartą ilość możliwości się zmniejsza i szansa na wskazanie numeru kryjówki przeciwnika rośnie. kto najdłużej zostaje w ukryciu zdobywa punkt, czyli jeden żeton, a wygrywa ten, kto zdobędzie 3 lub 6 żetonów (w zależności od ilości graczy).
Nasze wrażenia? Na pewno nie baliśmy sie tych uroczych duchów :D
Gra się bardzo szybko, a rozgrywka jest przyjemna, chociaż mózg trzeba wytężyć. Nieco może denerwować losowość kart i to, że czasami ma się wrażenie, że niektóre karty mają większą moc niż inne, co często wynika z tego, czy wylosujemy ją na początku, czy w dalszej fazie rozgrywki.
Gra na pewno uczy logicznego myślenia, umiejętności dedukcji, no i cały czas trzeba być przy niej mocno skupionym.
Dla małych dzieci jest świetną nauką pojęć matematycznych - dla każdego rodzica ogromnym plusem jest nauka poprzez zabawę.