Trzecioteścik. Testy kompetencji dla uczniów 3. klasy szkoły podstawowej
podręcznik
Wydawnictwo Instytut Badań Kompetencji |
- Dostępność niedostępny
Opis produktu:
Publikacja pt. Trzecioteścik powstała z myślą o dzieciach, które- poprzez naukę i zabawę- chciałyby rozwinąć swoje kompetencje i umiejętności. Adresatem publikacji są również rodzice i nauczyciele, którzy chcą wspierać dzieci w tych działaniach. Zbiór pięciu testów, zawierających po kilkadziesiąt zadań, jest wygodnym i pożytecznym narzędziem w codziennej pracy dziecka.Zadania, które znajdują się w testach niniejszej publikacji są zgodne z zapisami nowej `Podstawy programowej kształcenia ogólnego w poszczególnych typach kształcenia`, Zawierają jednak też takie, które poza tę `Podstawę` wykraczają.
Zadania badają wiedzę i umiejętności z zakresu czterech edukacji:
polonistycznej,
matematycznej,
przyrodniczej
technicznej.
W zakresie każdej z tych edukacji wybrane zostały te umiejętności, które wydają się istotne do dalszej nauki dziecka i mają wyraźnie praktyczny charakter. Mają one na celu sprawdzić czy:
* w zakresie edukacji polonistycznej uczeń potrafi:
korzystać z informacji zawartych w różnych tekstach przeznaczonych dla dzieci, między innymi:
- historyjkach obrazkowych, rysunkach, ilustracjach- połączyć je z opisem, zinterpretować, uzupełnić, nadać tytuł, uporządkować, wyeliminować intruza - bajkach, opowiadaniach, czasopismach, albumach, encyklopediach
- rozpoznawać je po zewnętrznych atrybutach, wskazywać autora i tytuł, wyszukiwać wyrazy i zdania w tekście
- kalendarzach, instrukcjach obsługi, paragonach, planach lekcji, programach TV- rozróżniać je między sobą, wyszukać i uporządkować zawarte w nich informacje
- słownikach i encyklopediach- objaśnić znaczenia słów, porządkować je według alfabetu,
- formach użytkowych: życzenia, zaproszenie, zawiadomienie, list- rozpoznać je i rozróżnić między sobą
analizować i interpretować teksty kultury, czyli:
- w tekście literackim zaznaczyć wybrane fragmenty, określić czas i miejsce akcji,
- wskazać głównych bohaterów, zidentyfikować rozmówców, wyobrazić sobie słowa i myśli bohaterów, ustalić chronologię, wnioskować, interpretować
tworzyć wypowiedzi, czyli:
- dostrzec różnicę między literą a głoską, podzielić wyrazy na sylaby, oddzielić wyrazy w zdaniach, zdania w tekście
- pisać krótkie formy wypowiedzi- opowiadanie, opis, list prywatny, życzenia, zaproszenie
- pisać czytelnie, dbać o poprawność gramatyczną i ortograficzną oraz interpunkcyjną
* w zakresie edukacji matematycznej uczeń potrafi:
liczyć, czyli:
- odliczyć w przód i w tył od danej liczby po 1, dziesiątkami w zakresie 100, setkami w zakresie 1000
- zapisywać cyframi i odczytywać liczby w zakresie 1000
- porównywać liczby w zakresie 1000
wykonywać działania, czyli:
- dodawać i odejmować liczby w zakresie 100
- mnożyć i dzielić liczby w zakresie 100
- rozwiązywać łatwe zadania z niewiadomą w postaci okienka
- rozwiązywać zadania tekstowe, wymagające jednego działania
- wykonywać łatwe obliczenia pieniężne
mierzyć, czyli:
- mierzyć i zapisywać wynik pomiaru długości, posługiwać się jednostkami: milimetr, centymetr, metr, kilometr
- zważyć przedmioty, używając określeń: kilogram, pół kilograma, dekagram, gram
- używać określeń: litr, pół litra, ćwierć litra; właściwie szacować i dobierać jednostki miary wagi, ciężaru i pojemności,
rozpoznawać i porządkować, czyli
- odczytywać liczby w systemie rzymskim od I do XII
- porządkować chronologicznie daty, zapisywać daty, wymieniać dni tygodnia i miesiące
- odczytywać wskazania zegarów wyświetlających cyfry i ze wskazówkami; posługiwać się pojęciami: godzina, pół godziny, kwadrans, minuta
- rozpoznawać: koła, kwadraty, prostokąty i trójkąty; rysować odcinki, obliczać obwody
- określać położenia obiektów - rozpoznawać symetrię, powiększać figury, kontynuować regularność w szlaczkach
* w zakresie edukacji przyrodniczej uczeń:
zna świat roślin i zwierząt, czyli:
- prowadzi proste doświadczenia przyrodnicze
- opisuje życie w wybranych ekosystemach
- wymienia zwierzęta i rośliny, w tym egzotyczne
zna zjawiska przyrodnicze, czyli:
- wyjaśnia zależność zjawisk od pór roku
- wyjaśnia wpływ zjawisk na życie ludzi, zwierząt i roślin
* w zakresie edukacji technicznej uczeń:
zna środowisko techniczne, czyli:
- orientuje się w sposobach wytwarzania
- rozpoznaje rodzaje maszyn i urządzeń
przedstawia pomysły, planuje kolejne czynności, dobiera materiały i narzędzia.
Niniejsza publikacja odwołuje się do wieloletnich doświadczeń Instytutu Badań Kompetencji w diagnozowaniu osiągnięć uczniów.
Szczegóły | |
Dział: | Podręczniki szkolne |
Wydawnictwo: | Instytut Badań Kompetencji |
Oprawa: | miękka |