Trzecioteścik. Testy kompetencji dla uczniów 3. klasy szkoły podstawowej

podręcznik

Wydawnictwo Instytut Badań Kompetencji
  • Dostępność niedostępny

Opis produktu:

 Publikacja pt. Trzecioteścik powstała z myślą o dzieciach, które- poprzez naukę i zabawę- chciałyby rozwinąć swoje kompetencje i umiejętności. Adresatem publikacji są również rodzice i nauczyciele, którzy chcą wspierać dzieci w tych działaniach. Zbiór pięciu testów, zawierających po kilkadziesiąt zadań, jest wygodnym i pożytecznym narzędziem w codziennej pracy dziecka.
 Zadania, które znajdują się w testach niniejszej publikacji są zgodne z zapisami nowej `Podstawy programowej kształcenia ogólnego w poszczególnych typach kształcenia`, Zawierają jednak też takie, które poza tę `Podstawę` wykraczają.
 Zadania badają wiedzę i umiejętności z zakresu czterech edukacji:
polonistycznej,
matematycznej,
przyrodniczej
technicznej.
 W zakresie każdej z tych edukacji wybrane zostały te umiejętności, które wydają się istotne do dalszej nauki dziecka i mają wyraźnie praktyczny charakter. Mają one na celu sprawdzić czy:
 * w zakresie edukacji polonistycznej uczeń potrafi:
korzystać z informacji zawartych w różnych tekstach przeznaczonych dla dzieci, między innymi:
 - historyjkach obrazkowych, rysunkach, ilustracjach- połączyć je z opisem, zinterpretować, uzupełnić, nadać tytuł, uporządkować, wyeliminować intruza  - bajkach, opowiadaniach, czasopismach, albumach, encyklopediach
 - rozpoznawać je po zewnętrznych atrybutach, wskazywać autora i tytuł, wyszukiwać wyrazy i zdania w tekście
 - kalendarzach, instrukcjach obsługi, paragonach, planach lekcji, programach TV- rozróżniać je między sobą, wyszukać i uporządkować zawarte w nich informacje
- słownikach i encyklopediach- objaśnić znaczenia słów, porządkować je według alfabetu,
 - formach użytkowych: życzenia, zaproszenie, zawiadomienie, list- rozpoznać je i rozróżnić między sobą

analizować i interpretować teksty kultury, czyli:
 - w tekście literackim zaznaczyć wybrane fragmenty, określić czas i miejsce akcji,
 - wskazać głównych bohaterów, zidentyfikować rozmówców, wyobrazić sobie słowa i myśli bohaterów, ustalić chronologię, wnioskować, interpretować

tworzyć wypowiedzi, czyli:
 - dostrzec różnicę między literą a głoską, podzielić wyrazy na sylaby, oddzielić wyrazy w zdaniach, zdania w tekście
 - pisać krótkie formy wypowiedzi- opowiadanie, opis, list prywatny, życzenia, zaproszenie
 - pisać czytelnie, dbać o poprawność gramatyczną i ortograficzną oraz interpunkcyjną

 * w zakresie edukacji matematycznej uczeń potrafi:
liczyć, czyli:
 - odliczyć w przód i w tył od danej liczby po 1, dziesiątkami w zakresie 100, setkami w zakresie 1000
 - zapisywać cyframi i odczytywać liczby w zakresie 1000
 - porównywać liczby w zakresie 1000

wykonywać działania, czyli:
 - dodawać i odejmować liczby w zakresie 100
 - mnożyć i dzielić liczby w zakresie 100
 - rozwiązywać łatwe zadania z niewiadomą w postaci okienka
 - rozwiązywać zadania tekstowe, wymagające jednego działania
 - wykonywać łatwe obliczenia pieniężne

mierzyć, czyli:
 - mierzyć i zapisywać wynik pomiaru długości, posługiwać się jednostkami: milimetr, centymetr, metr, kilometr
 - zważyć przedmioty, używając określeń: kilogram, pół kilograma, dekagram, gram
 - używać określeń: litr, pół litra, ćwierć litra; właściwie szacować i dobierać jednostki miary wagi, ciężaru i pojemności,

rozpoznawać i porządkować, czyli
 - odczytywać liczby w systemie rzymskim od I do XII
 - porządkować chronologicznie daty, zapisywać daty, wymieniać dni tygodnia i miesiące
 - odczytywać wskazania zegarów wyświetlających cyfry i ze wskazówkami; posługiwać się pojęciami: godzina, pół godziny, kwadrans, minuta
 - rozpoznawać: koła, kwadraty, prostokąty i trójkąty; rysować odcinki, obliczać obwody
 - określać położenia obiektów - rozpoznawać symetrię, powiększać figury, kontynuować regularność w szlaczkach

 * w zakresie edukacji przyrodniczej uczeń:
zna świat roślin i zwierząt, czyli:
 - prowadzi proste doświadczenia przyrodnicze
 - opisuje życie w wybranych ekosystemach
 - wymienia zwierzęta i rośliny, w tym egzotyczne

zna zjawiska przyrodnicze, czyli:
 - wyjaśnia zależność zjawisk od pór roku
 - wyjaśnia wpływ zjawisk na życie ludzi, zwierząt i roślin

 * w zakresie edukacji technicznej uczeń:
zna środowisko techniczne, czyli:
 - orientuje się w sposobach wytwarzania
 - rozpoznaje rodzaje maszyn i urządzeń

przedstawia pomysły, planuje kolejne czynności, dobiera materiały i narzędzia.

 Niniejsza publikacja odwołuje się do wieloletnich doświadczeń Instytutu  Badań Kompetencji w diagnozowaniu osiągnięć uczniów.
S
Szczegóły
Dział: Podręczniki szkolne
Wydawnictwo: Instytut Badań Kompetencji
Oprawa: miękka

RECENZJE - Podręcznik -  Trzecioteścik. Testy kompetencji dla uczniów 3. klasy szkoły podstawowej

4.3/5 ( 13 ocen )
  • 5
    9
  • 4
    1
  • 3
    1
  • 2
    2
  • 1
    0