Stanisław Sylwester Szarzyński CD
muzyka
Wytwórnia Universal Music Polska |
Data wydania 2019 |
Nośnik CD |
- Dostępność niedostępny
Opis produktu:
`Znany dziś korpus dzieł Stanisława Sylwestra Szarzyńskiego obejmuje dziesięć utworów, których wysoka jakość i atrakcyjność brzmieniowa stawia ich twórcę w rzędzie najwybitniejszych polskich kompozytorów epoki baroku. (...)Nie są znane żadne dokumenty archiwalne odnoszące się do postaci Szarzyńskiego ani autografy jego dzieł. Żył najprawdopodobniej w ostatnich dekadach XVII wieku, natomiast daty jego urodzin i śmierci oraz miejsce lub miejsca jego działalności są niemożliwe do ustalenia. (...)
Niemal wszystkie zachowane kompozycje Stanisława Sylwestra Szarzyńskiego są utrzymane w nurcie seconda pratica i ukształtowane według typowej dla drugiej połowy XVII wieku zasady koncertowania. Jedynym, ale znaczącym wyjątkiem jest `Missa septem dolorum Beatae Mariae Virginis`, dotychczas niewydana i nienagrywana.(...)
Solowe koncerty kościelne Szarzyńskiego operują typową dla jego epoki obsadą z towarzyszeniem dwojga skrzypiec i basso continuo, charakteryzują się jednak różnorodnością ukształtowań formalnych. Najbardziej mozaikowo zbudowany jest sopranowy koncert `Veni Sancte Spiritus`, stanowiący umuzycznienie słów sekwencji na Zesłanie Ducha Świętego.(...)
Tenorowy koncert `Pariendo non gravaris` i altowy `Quam felix curia` to z kolei regularne formy czteroodcinkowe składające się z cząstek na przemian wolnych i szybkich. Szarzyński eksperymentuje w nich z użyciem `nowych` tonacji, wykraczających daleko poza tradycyjny system wywodzący się z kościelnych modi: pierwszy z nich napisany jest w tonacji cis-moll, drugi zaś w b-moll. (...)
Inny solowy koncert kościelny, `Ave Regina`, dotychczas dostępny w odrębnym wydaniu, był w łowickim rękopisie ostatnią częścią `Completorium` Szarzyńskiego. Cykl ten stanowi muzyczne ujęcie czterech psalmów, hymnu `Te lucis ante terminum` i kantyku `Nunc dimittis`, po których, zgodnie z wymogami liturgicznymi, następuje antyfona maryjna. Cały cykl przeznaczony jest na cztery głosy wokalne, dwoje skrzypiec i continuo. (...)
Jednoczęściowym, ale szeroko rozbudowanym utworem jest opracowanie tekstu Litanii Loretańskiej, które w kopii łowickiej nosiło tytuł `Litania cursoria`- polsko-łacińska hybryda, odwołująca się być może do cursus marianus, tzw. małego oficjum ku czci Matki Bożej. (...)
`Ad hymnos ad cantus` jest zwartą kompozycją na pięć głosów wokalnych z towarzyszeniem instrumentów, napisaną w formie koncertu ritornelowego (zwanego również rondowym). Ritornel ten, utrzymany w fakturze homorytmicznej i obsadzie tutti, prezentowany jest dwukrotnie w pełnej postaci, a jego końcowe takty służą również za powracający `refren` w mozaikowo zbudowanym odcinku `Agite ergo`. (...)
Jedyny utwór instrumentalny Szarzyńskiego, Sonata na dwoje skrzypiec i basso pro organo, to jednocześnie jedyny zachowany zabytek polskiej muzyki instrumentalnej z drugiej połowy XVII wieku. (...)` - Marcin Szelest
Szczegóły | |
Dział: | Muzyka |
Wydawnictwo: | Universal Music Polska |
Wytwórnia: | Universal Music Polska |
Rok publikacji: | 2019 |
Nośnik: | CD |
Wprowadzono: | 18.11.2019 |