Opis produktu:
Nowy materiał wrocławskiego duetu, w którego skład wchodzą Paweł Klimczak (Naphta) oraz Michał Szczepaniec, powstawał w czasie pandemii, co znalazło odzwierciedlenie w korespondencyjnych początkach wielu kompozycji. Długotrwała izolacja skierowała uwagę artystów na przestrzenie, które wcześniej nie były przez nich eksplorowane. Efektem tego jest znacznie bardziej nieokiełznany i otwarty charakter utworów, niemal całkowita rezygnacja z sampli oraz odważniejsze i bezkompromisowe wykorzystanie różnorodnych muzycznych gatunków, w tym agresywnego techno, heavy metalu i jazzu fusion. Co ciekawe, gry wideo - tak mocno związane z poprzednimi wydawnictwami Gaijin Blues - na nowym albumie zespołu odcisnęły piętno innego rodzaju: kilka kompozycji zostało zbudowanych na podstawie niewykorzystanych projektów ścieżek dźwiękowych do gier.
W trakcie powstawania płyty muzycy inspirowali się także klasycznymi japońskimi animacjami w rodzaju Gundama, Knights Of Sidonia, czy Neon Genesis Evangelion, jak i dorobkiem kultury mniej odległej - kompozycjami radzieckichtwórców kosmicznej muzyki elektronicznej oraz prozą Stanisława Lema i braci Strugackich.
Porzucając prawie zupełnie sample, zespół postawił na rozbudowane instrumentarium. To standardowe (czyli gitary elektryczne, zestaw perkusyjny, bębny, syntezatory i maszyny perkusyjne) zostało sprzężone z instrumentami wirtualnymi. Brzmienia harfy, koto czy sekcji dętej dopełniają więc muzycznego krajobrazu, który - choć zbudowany z organicznych elementów - rozpościera się na mocno elektronicznym terenie.
Na całej płycie znajduje się dosłownie jeden sampel z muzyki japońskiej. Kontakt z Japonią nie został jednak zerwany, lecz wkroczył na nowy poziom - w nagraniach wzięła bowiem udział Kiki Hitomi, członkini zespołu WaqWaq Kingdom. Pomiędzy oboma duetami zachodzi szczególne duchowe pokrewieństwo, bo WaqWaq Kingdom to Japończycy tworzący w Berlinie, a więc ludzie, którzy również na swój sposób czują się obcymi, gaijinami. Zderzenie i fuzja obcości z tym, co znane i własne, stanowi ideową osnowę całej płyty i towarzyszącej jej historii : Ludzkość wraca na Ziemię w ogromnych mechanicznych pancerzach. Odkrywa inteligentne istoty, które nie tylko odbudowały ekosystem, ale także żyją z nim w całkowitej symbiozie. Kim są te istoty i jak zakończy się spotkanie tych dwóch, z
pozoru zupełnie odrębnych, światów?
Gaijin Blues to projekt Pawła Klimczaka (producent i DJ Naphta) i Michała Szczepańca (multiinstrumentalista, członek m.in. Kadabra Dyskety Kusaje), który łączy brzmienia muzyki japońskiej - od tradycyjnych po fusion, jazz, a nawet rocka czy metalu - z nowoczesnymi bitami muzyki zachodniej, od house`u, po trap i juke/footwork. W 2019 londyńska wytwórnia Shapes Of Rhythm wypuściła ich EPkę i album na winylowych krążkach. Obie płyty eksplorują inspiracje japońską kulturą - zarówno w warstwie muzycznej, jak i narracyjnej - nie stroniąc od bardziej popkulturowych nawiązań. Duet występował między innymi w legendarnej londyńskiej Jazz Cafe, Servant Jazz Quarters, Rye Wax i Islington Assembly Hall oraz na festiwalach Up To Date i Inne Brzmienia.
Album `Gaijin Blues III` to ich pierwsze wydawnictwo dla trójmiejskiego labelu Coastline Northern Cut.