Opis produktu:
Sergei Paradżanow stworzył własny gatunek filmowy w opozycji do obowiązującego wówczas nurtu realizmu socjalistycznego, jedynego akceptowanego wówczas w ZSRR. To i jego kontrowersyjny styl życia doprowadziły do licznych przejawów szykanowania go przez ówczesne władze celem Poskromienia jego talentu i twórczości. Paradżanow profesjonalnie zajął się filmem w 1954 roku, ale z czasem zdystansował się do swojej wczesnej twórczości, określając wszystko, co zrobił przed 1964 rokiem jako `śmieci`.Paradżanow obrał swój kierunek artystyczny po obejrzeniu `Dziecka wojny` Tarkowskiego, sam miał wielu wielbicieli, jednak, jak Orson Welles i wielu innych wyjątkowych twórców, nie znalazł naśladowców. `Ktokolwiek próbuje mnie naśladować jest zgubiony` - miał powiedzieć Paradżanow.
ASZIK KERIB, 1988
Bohaterem filmu jest młody chłopak z biednej rodziny, który zarabia na życie grając na weselach. Zakochuje się ze wzajemnością w córce bogatego tureckiego kupca. Ponieważ
w tej sytuacji małżeństwo jest niemożliwe Aszik Kerib udaje się w daleką podróż na siedem lat w poszukiwaniu fortuny, przez co chce zdobyć przyzwolenie ojca dziewczyny na ich ślub. Podczas swojej wędrówki doświadcza różnego rodzaju przygód i pokus, przechodzi jednak zwycięstwo przez wszystkie doświadczenia. Powraca w ostatniej chwili, gdy jego ukochana, zmuszona przez ojca, właśnie ma dokonać obrządku zaślubin z innym mężczyzną. Dziewczyna wybiera naszego bohatera.
BARWY GRANATU, 1968
`Barwy granatu` Siergieja Paradżanowa opowiadają historię XVIII-wiecznego ormiańskiego poety Sayat Nova. Film jest serią poetyckich obrazów, wypełnionych rozmaitymi symbolami i alegoriami odwołującymi się do ormiańskiej tradycji i kultury. Losy głównego bohatera poznajemy poprzez poszczególne etapy życia: począwszy od dzieciństwa, poprzez młodość,
a kończąc na śmierci Sayat Novy w klasztorze. Jest to historia tragiczna. Nieszczęśliwa
i zakazana miłość poety do córki króla zmusza go do opuszczenia dworu. Wybiera on więc życie w odosobnieniu, które zostaje gwałtownie przerwane przez najazd perskiego szacha. `Barwy granatu`, pomimo zmian wprowadzonych przez sowieckich cenzorów, jest słusznie zaliczany do najwybitniejszych dzieł Paradżanowa.
CIENIE ZAPOMNIANYCH PRZODKÓW, 1964
Film powstał na podstawie powieści Mychajła Kociubyńskiego. Opowiada historię miłości huculskich Romeo i Julii, wstrząsając widza dramatyzmem zdarzeń i losów. Autorski świat filmów Siergieja Paradżanowa jest czarującą krainą koloru, plastyki, muzyki i słów. Niebywałe piękno dawnych kostiumów, dziwnych wysokogórskich pejzażów, tajemniczość półpogańskich rytuałów; egzotyczne brzmienie melodii ludowych i nieprawdopodobne bogactwo języka filmu stawiają go w szereg powszechnie uznanych arcydzieł kina światowego.
LEGANDA O TWIERDZY SURAMIJSKIEJ, 1984
Film poświęcony jest gruzińskim wojnom wszechczasów i wojownikom poległym za Ojczyznę. U jego podstaw leży dawna gruzińska legenda, w której naród w celu obrony swojego kraju od napaści obcych, budował twierdzę, jednak za każdym razem gdy ściana sięgała już poziomu dachu, budowla padała w gruzach. `Ściana się utrzyma, jeżeli zostanie
w niej zamurowany piękny młodzieniec`, - tak powiedziała wróżka. Znalazł się młodzieniec, który dokonał tego czynu by uratować Ojczyznę. Dzięki tej ofierze twierdza została zbudowana i nikt, oraz nic więcej nie mogło jej zburzyć.
KOD PARADŻANOWA
Zbiór filmów dokumentalnych `Kod Paradżanowa` składa się z pięciu krótkometrażowych filmów dokumentalnych:
Wspomnienia o Sajat-Nowie - oryginalna wersja zniekształconego cenzurą filmu `Barwy granatu`
`Eros i Tanatos` - film badający dwa główne wątki twórczości Paradżanowa - Miłość i Śmierć
`Orfeusz schodzi do piekła` - film o latach, które Paradżanow spędził w więzieniu
`Ja, Siergiej Paradżanow` - nakręcony kilka miesięcy po śmierci reżysera fil, ukazujący jego dom
`Andriej i Siergiej` - unikatowy eksperyment w stylu portretu artystycznego opowiada o relacjach dwóch geniuszy - Paradżanowa i Tarkowskiego
Szczegóły | |
Dział: | Filmy |
Dystrybutor: | Silesiana |
Oprawa: | pudełko |
Nośnik: | DVD |
Wprowadzono: | 11.03.2011 |