Filmowe bestsellery z tych samych kategorii

Oppenheimer DVD   Film 33,15 zł
Barbie DVD   Film 42,18 zł
Avatar 2: Istota wody DVD   Film 42,18 zł
Psi Patrol: Film DVD   Film 29,96 zł

Aleksander Ford Kolekcja DVD

(Piątka z ulicy Barskiej, Pierwszy dzień wolności, Ulica graniczna, Kochamy i nienawidzony)

film

Nośnik DVD
  • Dostępność niedostępny

Opis produktu:

Kolejną kolekcją z serii `Arcydzieła Polskiego Kina`, którą Wydawnictwo Telewizji Kino Polska oddaje do rąk swoich widzów, jest box filmów Aleksandra Forda zawierający trzy jego obrazy: `Ulica Graniczna`, `Piątka z ulicy Barskiej` i `Pierwszy dzień wolności`. `Istnieje dwóch Aleksandrów Fordów - pisał Stanisław Janicki, biograf i badacz twórczości artysty - jeden - ciekawy, nawet intrygujący twórca i drugi - wielkorządca polskiej kinematografii, znienawidzony przez środowisko filmowe, w tym dziennikarzy i krytyków filmowych. (...) Stopniowo poznawałem człowieka skomplikowanego, pogmatwanego, pełnego sprzeczności, cech dobrych i najgorszych, pełnego kompleksów, na pozór zorganizowanego i dążącego za wszelką cenę do wytkniętego celu, a jednocześnie ulegającego najprostszym, żeby nie powiedzieć najprymitywniejszym odruchom i emocjom. (...) Nie waham się nazwać Aleksandra Forda postacią nie tylko dramatyczną, ale i tragiczną.`
Filmy prezentowane w boxie również dotknięte są dramatycznym rozdarciem i podwójnością. Ford miał permanentne kłopoty z cenzurą: W II RP jego filmy najczęściej nie trafiały na ekrany, bo zarzucano mu sianie wywrotowej, komunistycznej propagandy. Także w PRL jego twórczość była wielokrotnie cenzurowana. Oskarżycielska `Ulica graniczna`, w której przedstawił dramat zagłady Żydów ukazując losy dzieci mieszkających przed wojną w jednej kamienicy, uznana przez władze za film antypolski, uległa w ostatecznym montażu znacznym zmianom i okaleczeniu, po tym, jak biuro polityczne wyraziło oburzenie, że reżyser nie powiązał martyrologii Żydów z ideologią marksistowską. Z kolei `Piątka z ulicy Barskiej`, film o reedukacji grupy warszawskich łobuziaków, doświadczonych już przez wojnę, przez pracę i rywalizację w nowo-wyzwolonej ojczyźnie, szokował sugestiami, że `reakcyjne` podziemie polityczne jest głównym inspiratorem przestępczości. Jakkolwiek kontrowersyjna jest jednak postać Aleksandra Forda, jak i wymowa jego filmów, stanowią one bez wątpienia swoisty tekst kultury, dokument historii kinematografii polskiej i ścierających się w niej, nie zawsze słusznych, a często haniebnych idei i `zwrotów akcji`, których nie wymażemy z naszych dziejów, tak samo jak nie zaprzeczymy istnieniu filmowego dorobku twórcy `Krzyżaków` i nie przekreślimy miejsca, jakie zajmuje on w polskim kinie.

Aleksander Ford. Urodzony w 1908 w Kijowie jako Mosze Lifszyc, reżyser filmowy, pedagog. Absolwent historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim. Ford zadebiutował jako reżyser filmów dokumentalnych w 1928 r. Dwa lata później był współzałożycielem Stowarzyszenia Miłośników Filmu Artystycznego `Start`, a w 1935 r. - Spółdzielni Autorów Filmowych SAF. Już jego pierwsze dokumenty i fabuły zwiastowały duży talent, oryginalność i wrażliwość artystyczną. Pierwszym ważniejszym obrazem, który przyniósł mu rozgłos, był nakręcony w 1932 `Legion ulicy`. W tymże roku wyjechał do Palestyny, by nakręcić film i reportaże o osadnikach żydowskich (Sabra, Kronika Palestyńska, Makabiada). Kolejnym obrazem podejmującym tematykę żydowską był nakręcony w 1936 film `Droga młodych`. Po klęsce wrześniowej 1939 r. znalazł się w ZSRR. W 1943 r. współorganizował Czołówkę Filmową 1 Dywizji WP im. Tadeusza Kościuszki, przekształconą później w Wytwórnię Filmową WP, której był komendantem. Z tego okresu pochodzą filmy: `Przysięgamy ziemi polskiej` (1943) oraz `Majdanek` (1944). Podczas II wojny światowej w ZSRR realizował dokumentalne i szkoleniowe filmy dla wojska. W 1945 r. został pierwszym dyrektorem przedsiębiorstwa `Film Polski`. Stał się wtedy bodaj najważniejszą osobą w polskiej kinematografii. Był kierownikiem artystycznym Zespołu Filmowego `Blok` (1948-49) i `Studio` (1955-68). Wykładał w PWSF w Łodzi (1948-68), w latach 1954-56 dziekan Wydziału Reżyserii tej uczelni. Po wojnie zrealizował szereg głośnych filmów, nagradzanych wielokrotnie na międzynarodowych festiwalach, m.in.: `Ulica Graniczna` (1948), `Młodość Chopina` (1952), `Piątka z ulicy Barskiej` (1954), `Pierwszy dzień wolności` (1964) oraz `Ósmy dzień tygodnia` (na podstawie opowiadania Marka Hłaski). Do historii polskiego kina przeszedł przede wszystkim jako twórca ekranizacji `Krzyżaków` - pierwszej w kraju `superprodukcji` (nominowanej w 1960 roku do Oscara), zrealizowanej - też po raz pierwszy - w systemie CinemaScope i na taśmie Eastmancolor. W 1968, w wyniku antysemickiej nagonki, został zmuszony do emigracji - wyjechał najpierw do Izraela, następnie do RFN, potem do Danii, gdzie udało mu się nakręcić film `Pierwszy krąg`; nawiązał też współpracę z imigracyjnym teatrem Ateneum 77. To wszystko było jednak za mało, by w pełni wykorzystać jego potencjał twórczy. Reżyser tęsknił za pracą na planie, za krajem. Jego prośba o zgodę na powrót do Polski została jednak odrzucona. Aleksander Ford przeniósł się ostatecznie do Stanów Zjednoczonych, gdzie zmarł śmiercią samobójczą w wieku 72 lat.
S
Szczegóły
Dział: Filmy
Dystrybutor: Kino Polska
Oprawa: box
Nośnik: DVD
Wprowadzono: 13.04.2012

RECENZJE - Film (DVD) - Aleksander Ford Kolekcja, (Piątka z ulicy Barskiej, Pierwszy dzień wolności, Ulica graniczna, Kochamy i nienawidzony)

4.6/5 ( 14 ocen )
  • 5
    11
  • 4
    2
  • 3
    0
  • 2
    1
  • 1
    0