- -20%
E-book
Dostawa | Czas dostawyod momentu wysłania | Płatność online | Płatność przy odbiorze | Powyżej 299zł |
---|---|---|---|---|
![]() | 24-48h | 8.99 zł | 12.99 zł | Gratis |
![]()
| do 3 dni roboczych | 6.99 zł gratis od 199 zł | - | Gratis |
![]() Brak opcji wyboru przy produktach oznaczonych jako "duży gabaryt" | 24-48h | 10.99 zł | 14.99 zł | Gratis |
![]() Brak opcji wyboru przy produktach oznaczonych jako "duży gabaryt" | 24-48h | 10.99 zł | 14.99 zł | Gratis |
![]() | 24-48h | 9.99 zł | 13.99 zł | Gratis |
![]() | 24-48h | 10.99 zł | 14.99 zł | Gratis |
![]() ul. Beskidzka 37, 91-612 Łódź | od pn do pt w godzinach 9:00 - 18:00 | Gratis | - | Gratis |
Dostawa | Czas dostawyod momentu wysłania | Płatność online | ||
---|---|---|---|---|
![]() | 5-7 dni | 20.00 zł + 12 zł za każdą sztukę | ||
![]() | 1-8 tygodni | 26.00 zł + 20 zł za każdą sztukę |
Możliwość zwrotu w 14 dni
Spis treści:
Wstęp
ROZDZIAŁ I
Wprowadzenie do problematyki wychowania komunikacyjnego
1.1. Wychowanie jako zjawisko społeczne
1.2. Moralność w wychowaniu
1.3. Istota wychowania komunikacyjnego
1.4. Kierunek rozwoju wychowania komunikacyjnego
ROZDZIAŁ II
Bezpieczeństwo ruchu drogowego
2.1. Wypadki drogowe w Polsce i za granicą
2.2. Analiza zdarzeń drogowych z udziałem dzieci
2.3. Wpływ cech rozwojowych na zachowanie dziecka w ruchu drogowym
2.4. Przegląd badań nad zachowaniem dzieci na drodze
2.5. Działania edukacyjne skierowane do młodych uczestników ruchu drogowego
w Polsce
ROZDZIAŁ III
Wybrane problemy wychowania komunikacyjnego w edukacji wczesnoszkolnej
3.1. Wychowanie komunikacyjne na tle polityki oświatowej
3.2. Cele i treści edukacji komunikacyjnej
3.3. Charakterystyka wybranych programów z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego
w kształceniu zintegrowanym
3.4. Rola rodziny, szkoły i nauczycieli w wychowaniu komunikacyjnym
ROZDZIAŁ IV
Refleksje z badań własnych
4.1. Stosunek dzieci do przestrzegania reguł szkolnych i drogowych
4.2. Znaczenie edukacji komunikacyjnej w systemie oświatowym
ROZDZIAŁ V
Wybrane propozycje wspierania warsztatu pracy nauczyciela
5.1. Podejście do bezpieczeństwa w nowej podstawie programowej
5.2. Pozycja problematyki bezpieczeństwa w ruchu drogowym
w podstawowych dokumentach szkolnych
5.3. Pomysł na aranżację kącika ruchu drogowego
5.4. Propozycja tematów seminaryjnych
5.5. Przykładowy scenariusz zajęć
5.6. Przygotowywanie diagnozy zagrożenia dzieci klas młodszych w ruchu drogowym
5.7. Przykładowe arkusze obserwacji zachowań dzieci w ruchu drogowym
Bibliografia
Aneks
(fragment)
Sytuacja na drogach sprawia, że społeczeństwo nieustannie jest informowane o zagrożeniach w ruchu drogowym. Apeluje się o rozwagę i ostrożność, wskazując na konsekwencje ryzykownych zachowań na drogach, przestrzegając przed narażaniem się na utratę życia i zdrowia. Mimo to większość ludzi nie wiąże własnych zachowań z tym problemem, wysoko ocenia swoje umiejętności i nie widzi się w roli sprawcy wypadku, wyraża natomiast swój brak zaufania w stosunku do innych uczestników ruchu drogowego, z ich strony obawia się zagrożenia, od nich żąda zmiany podejścia do obowiązujących zasad ruchu.
Czy można wymagać zmiany postawy przede wszystkim od innych? Czy nie należałoby zacząć wymagać od siebie?
Odpowiedzi na te pytania są oczywiste. Lekceważenie przepisów prawa jest powszechne. W dalekiej perspektywie dostrzega się nieuchronność kary za popełnione wykroczenie. Winą obarcza się zawsze innych, a nie siebie. Proces prowadzący do zmiany postawy przeciętnego Polaka wobec problemu bezpieczeństwa w ruchu drogowym jest trudny i złożony. Aby zmiana postawy mogła przynosić widoczne efekty, nie może być powierzchowna, narzucona wyłącznie przez sankcje zewnętrzne, ale powinna stanowić rezultat wewnętrznych przekonań, że tak właśnie, a nie inaczej, należy postępować w stosunku do drugiego człowieka – uczestnika ruchu drogowego, za którego – zgodnie z prawem – uważa się każdego pieszego, kierującego, a także każdą osobę przebywającą w pojeździe znajdującym się na drodze.
W strategii przyjętej w celu rozwiązania problemu zagrożeń w ruchu drogowym wychowanie społeczeństwa zajmuje szczególne miejsce. Oddziaływanie na zmiany mentalne (świadomościowe) to swoiste wyzwanie, które prowadzi do przeobrażenia społeczeństwa w różnych dziedzinach życia.
W tym stanie rzeczy szczególną rolę odgrywa wychowanie dzieci, które zaczynają poznawać otaczającą je rzeczywistość. Z jednej strony uczy się je, jak postępować, stawiając im ograniczenia w formie zakazów i nakazów, co wiąże się zazwyczaj ze stosowaniem określonych sankcji, a z drugiej strony –sami dorośli dostarczają dzieciom negatywnych wzorów do naśladowania.
W rozumowaniu moralnym dzieci dalsze spustoszenie czynią opiekunowie koncentrujący się w zasadzie na skutku zdarzenia, a rzadko na intencjach sprawcy. W ten sposób minimalizuje się wrażliwość dzieci na potrzeby drugiego człowieka.
Z tego względu konieczne stają się działania na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym w wymiarze wychowawczym, żeby nie wyrządzać szkody sobie i innym, żeby uwzględniać przede wszystkim potrzeby drugiego człowieka.
Wychowanie komunikacyjne, podyktowane troską o bezpieczeństwo użytkowników dróg, ma służyć modelowaniu postawy gotowości do współuczestniczenia w przedsięwzięciach mających na celu przeciwdziałanie zagrożeniom w ruchu drogowym.
Termin „wychowanie komunikacyjne” pojawił się w latach 80. ubiegłego stulecia. Upowszechnił się w połowie lat 90. Obecnie rozumiany jest jako jedna z dziedzin wychowania, odnosząca się do kształtowania postaw prospołecznych wyłącznie w obszarze komunikacji drogowej związanej z przemieszczaniem się osób z miejsca na miejsce oraz ich przewożeniem (rozważania na temat istoty tego pojęcia znajdują się w dalszej części tej pracy)...