Aktualności Polecamy

Co nas nie zabije… Czyli najlepsze gry i książki o epidemiach i wirusach.

Kultura o wirusach i epidemiach
Avatar
Napisane przez Piotr Sroka

Wszyscy z niepokojem przyglądamy się pandemii koronawirusa. Epidemie i plagi nie są jednak niczym nowym – towarzyszą ludzkości od tysięcy lat. Te katastrofalne w skutkach zdarzenia były i są źródłem inspiracji dla wielu autorów. Wśród wytworów kultury znajdziemy liczne gry planszowe i książki o wirusach i epidemiach. Po które z nich warto sięgnąć? Wybraliśmy dla was najciekawsze propozycje.

Wirusy i epidemie w książkach i grach

Dżuma Justyniana, czarna śmierć, pandemia grypy hiszpanki, epidemia cholery – wirusy i bakterie od niepamiętnych czasów zbierają wśród ludzi krwawe żniwo. Co kilkaset, a nawet kilkadziesiąt lat dziesiątkują społeczeństwa, pozostawiając po sobie ból i rozpacz oraz zdestabilizowane państwa. Nic dziwnego, że stają się inspiracją dla twórców, którzy co jakiś czas zdają się nas ostrzegać przed tymi tragicznymi w skutkach zdarzeniami. Gry planszowe i książki o wirusach przypominają nam, że zawsze powinniśmy być na nie gotowi.

Książki o epidemiach

Wydawać by się mogło, że obecna sytuacja nie sprzyja czytaniu książek o wirusach. Sądzimy jednak, że jest wręcz odwrotnie – warto temat oswajać, przekonać się, że tego rodzaju zdarzenia są nieuniknione oraz poznawać proponowane przez autorów sposoby rozwiązywania podobnych problemów. Do wyboru mamy książki popularnonaukowe, literaturę piękną, thrillery czy kryminały.

„Co nas (nie) zabije. Największe plagi w historii ludzkości” – Jennifer Wright

Na dobry początek warto sięgnąć po popularnonaukową książkę o wirusach, która dostarczy nam nieco fachowej wiedzy – Co nas nie zabije. Największe plagi w histroii ludzkości. Jennifer Wright z humorem podchodzi do najtragiczniejszych zdarzeń w dziejach. Nie oznacza to bynajmniej, że je lekceważy – autorka przestrzega, że zabić nas może właściwie… wszystko. Od brudnych rąk, przez seks, aż po taniec! Ta książka o epidemiach to spora dawka wiedzy w przystępnej formie, skłaniająca do głębszych refleksji nad kondycją społeczeństwa.

„Dżuma” – Albert Camus

Dzieło Camusa wielu z was kojarzy zapewne z czasów szkolnych. Niemniej do klasycznej literatury zawsze warto powracać. „Dżuma” to chyba najbardziej znana na świecie książka o epidemii. Jej akcja rozgrywa się w latach 40. XX wieku w Oranie. Spokojne życie mieszkańców burzy nagły wybuch epidemii dżumy. W książce wirus symbolizuje zagrożenie, które przychodzi znienacka i na które człowiek nie ma wpływu. Powoduje spustoszenie nie tylko w ciele, ale też psychice. Camus wskazuje, że dżuma tkwi w każdym z nas – to zło, które ujawnia się w najtrudniejszych chwilach życia.

Thrillery medyczne Robina Cooka

Niewielu jest autorów, którzy potrafią zainteresować czytelnika zagadnieniami medycznymi tak skutecznie, jak Robin Cook. Jego książki mają wartką, trzymającą w napięciu akcję i ciekawych bohaterów. Robin Cook opisuje w nich problemy medyczne, które mogą niespodziewanie przydarzyć się w każdym miejscu na Ziemi, skłaniając przy tym do refleksji nad kondycją i wydajnością systemów opieki zdrowotnej. Jego najpopularniejszymi książkami o wirusach są „Epidemia” i „Pandemia”. W pierwszej powieści Marissa Blumenthal, młoda lekarka z Atlanty próbuje rozwikłać zagadkę tajemniczej epidemii. Na nieznaną chorobę zapadają lekarze i pacjenci, a liczba ofiar lawinowo rośnie. Warto przekonać się, czy uda jej się powstrzymać groźnego wirusa. W swoim najnowszym thrillerze – „Pandemia” – Cook przygląda się z kolei modyfikacji genów, nawiązując przy tym do pandemii grypy hiszpanki z 1918 roku. Książkowy wirus dokonuje błyskawicznych spustoszeń…

Gry planszowe o wirusach

Od trudnej tematyki coraz częściej nie stronią również twórcy gier planszowych. Zwracają oni uwagę na ważny aspekt walki z epidemiami – kooperację. Ludzkości nie da się przecież ocalić pojedynkę. Powinni o tym pamiętać i młodsi, i starsi gracze!

Gra Pandemic (Pandemia) – Rebel

W grze Pandemia od wydawnictwa Rebel na świat wydostały się cztery groźne choroby, a zagłada ludzkości zbliża się nieuchronnie… By ocalić świat czworo specjalistów z różnych dziedzin musi współpracować i znaleźć skuteczne szczepionki. Tylko dobrze rozplanowana strategia pozwoli zapanować nad epidemią. Gra Pandemic pomaga zrozumieć, że w walce z wirusami liczą się przede wszystkim czas i umiejętne wykorzystanie zasobów – przede wszystkim intelektualnych.

Gra Pandemic Legacy – Lacerta

Kolejna ciekawa planszówka z epidemią w tle. Tym razem na walkę z wirusem zespół ma 12 miesięcy. To jednak wcale nie tak wiele czasu, jak się wydaje. W tej grze skutki decyzji i działań podjętych w jednej rozgrywce mają wpływ na przebieg kolejnych. Żeby pokonać wirusa będziecie musieli odnieść zwycięstwo w każdym miesiącu. A gra będzie działać przeciwko wam. Sięgnijcie po Pandemic Legacy i przekonajcie się, że uratowanie ludzkości wcale nie jest tak prostym zadaniem.

Gra Wirus! – Trefl

Ostatnia gra planszowa przeznaczona jest dla trochę młodszych graczy – już od 8 roku życia. Eksperymentalne hodowle wirusów wymykają się z probówek w szpitalu w Leśnej Dziurze. Zadaniem graczy jest powstrzymanie epidemii przed rozprzestrzenieniem się. Każdy z Was zbuduje ludzki organizm i będzie bronić go przed zainfekowaniem oraz kradzieżą organów przez zakażonych już rywali. W Grze Wirus! O zwycięstwie zadecyduje najlepsza strategia. W tej grze – niekoniecznie jak w życiu – wszystkie chwyty są dozwolone.

Oswój lęk z książkowym wirusem

Pandemia, której doświadczamy obecnie na własnej skórze, wywołuje w nas jak najbardziej uzasadniony lęk. Choć sięganie po gry czy książki o wirusach może wydawać się nie na miejscu, potraktujmy je raczej jako cenną lekcję. Ponadto, warto spędzić ten czas z rodziną w domowym zaciszu. A co może być lepszym sposobem na spędzanie czasu w domu niż dobra książka lub emocjonująca rozgrywka? Historie opisywane przez autorów dobitnie pokazują, że w starciu z epidemiami ludzkość przegrywa zwykle z powodu niewiedzy. Czytanie książek i granie w gry nie tylko pomoże nam oswoić się ze strachem, ale także lepiej przygotuje nas na podobne sytuacje w przyszłości.

Zobacz podobne wpisy:

O autorze

Avatar

Piotr Sroka