Zarządzanie ryzykiem finansowym w działalności handlowej

książka

Wydawnictwo Uniwersytet Szczeciński
Oprawa miękka
  • Dostępność niedostępny

Opis produktu:

WSTĘP
Przedmiotem rozważań w niniejszej publikacji jest ryzyko, jego wpływ na działalność przedsiębiorstw oraz możliwe sposoby zabezpieczenia się przed sytuacjami niepewnymi. Ryzyko dotyczy niemal każdego przedsiębiorstwa. Taka sytuacja wynika ze stale zmieniających się warunków w szeroko rozumianym otoczeniu przedsiębiorstwa. W związku z tym każde przedsiębiorstwo, którego celem jest osiągnięcie zysku i rozwój, musi eliminować bądź ograniczać negatywne efekty podejmowanych decyzji gospodarczych.
W ostatnich latach jednym z najbardziej ryzykownych działań jest transakcja sprzedaży. Powszechnie udzielany kredyt kupiecki i wydłużone terminy płatności powodują zatory płatnicze, obniżanie płynności finansowej przedsiębiorstw, a w konsekwencji nawet upadłość podmiotów. Działania mające na celu ograniczenie ryzyka handlowego powinny być zatem podejmowane przez przedsiębiorców ze świadomością grożącego ryzyka i czynników je powodujących oraz znajomością ewentualnych metod, które mogą wyeliminować lub ograniczyć zagrożenia związane z kontrahentem czy zmianami wartości rynkowych.
Publikacja jest przeznaczona dla czytelnika-praktyka, który szuka rozwiązania swoich problemów związanych z niesolidnym partnerem, opóźnionymi płatnościami, nieznajomością instrumentów zabezpieczających przed takimi zdarzeniami, ale również może być wykorzystana przez teoretyka, który chce poznać zagadnienia dotyczące ryzyka, niepewności, techniki i organizacji handlu. Książka ta jest praktycznym narzędziem, pokazującym różne sposoby dotyczące ograniczania ryzyka. Część teoretyczna jest przeplatana przykładami z praktyki przedsiębiorstw funkcjonujących w polskich warunkach gospodarczych, które sprzedają swe produkty w kraju i za granicą.
W publikacji nie ograniczono się wyłącznie do teoretycznego przedstawienia metod i instrumentów ograniczania poszczególnych rodzajów ryzyka (ryzyka kredytowego, towarowego, kraju i rynkowego), lecz również dokonano ich analizy oraz przedstawiono instrumenty dostępne w polskiej praktyce gospodarczej. Opisano i przeanalizowano między innymi ofertę (produktową i cenową) 6 banków, 12 towarzystw ubezpieczeniowych, 6 wywiadowni gospodarczych oraz innych instytucji, które mogą wesprzeć przedsiębiorstwo w ograniczaniu ryzyka związanego z działalnością handlową. Wnioski z rozważań prezentowane są w formie czytelnych tabel i wykresów.
W pracy zaproponowano również koncepcję skutecznego ograniczania ryzyka finansowego w działalności handlowej. Ma ona charakter metodyczny i zawiera propozycje logicznego układu postępowań w celu ograniczania ryzyka.
Z zaprezentowanej koncepcji i z przeprowadzonej jej weryfikacji wynika, ze przedsiębiorstwo postępujące według określonej procedury może ograniczyć ryzyko finansowe działalności handlowej. Oznacza to w konsekwencji zmniejszenie ryzyka całkowitego przedsiębiorstwa, osiąganie lepszych wyników finansowych, minimalizację strat, zwiększenie konkurencyjności oraz wzrost wartości podmiotu.
Praca niniejsza może być przydatna - w określonym powyżej zakresie - dla osób, podmiotów, przedsiębiorców, którzy:
podejmują decyzje dotyczące przyszłości, a ich rezultat nie jest znany, prowadzą działalność handlową w kraju i za granicą,
udzielają swoim kontrahentom kredytów handlowych.
S
Szczegóły
Dział: Książki
Wydawnictwo: Uniwersytet Szczeciński
Oprawa: miękka
Wprowadzono: 15.01.2007

RECENZJE - książki - Zarządzanie ryzykiem finansowym w działalności handlowej

4.3/5 ( 3 oceny )
  • 5
    2
  • 4
    0
  • 3
    1
  • 2
    0
  • 1
    0