- Książki Książki
- Podręczniki Podręczniki
- Ebooki Ebooki
- Audiobooki Audiobooki
- Gry / Zabawki Gry / Zabawki
- Drogeria Drogeria
- Muzyka Muzyka
- Filmy Filmy
- Art. pap i szkolne Art. pap i szkolne
O Akcji
Akcja Podziel się książką skupia się zarówno na najmłodszych, jak i tych najstarszych czytelnikach. W jej ramach możesz przekazać książkę oznaczoną ikoną prezentu na rzecz partnerów akcji, którymi zostali Fundacja Dr Clown oraz Centrum Zdrowego i Aktywnego Seniora. Akcja potrwa przez cały okres Świąt Bożego Narodzenia, aż do końca lutego 2023.e duże szanse na opanowanie problemu. Z kolei w przypadku poważnych zaburzeń zachowania (około 5-10% grupy dzieci z ADHD) bez opanowania problemów z zachowaniem trudno mówić o skutecznym leczeniu ADHD. Przykładowo Russell A. Barkley sugeruje, że bez zapanowania nad poważnymi zaburzeniami zachowania ambulatoryjne leczenie dziecka i objawów ADHD może być nieskuteczne (1998). Rycina Badania epidemiologiczne ADHD a ODD/CD Źródło: opracowanie własne. Czynniki związane z nasileniem zaburzeń zachowania u dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej Mimo licznych badań nadal nie wiadomo do końca, jakie czynniki przyczyniają się do powstawania zaburzeń zachowania u dzieci z ADHD. Analizuje się wpływ uwarunkowań biologicznych, impulsywności, motywacji zależnej od wzmocnienia14 i mniejszej wytrwałości. Sugerowany jest wpływ czynników rodzinnych, takich jak: wyższy poziom kontroli, częstsze nieodpowiedzialne i pesymistyczne zachowania rodziców dzieci z ADHD w porównaniu z rodzicami dzieci zdrowych, oraz gorszy odbiór dzieci nadruchliwych przez otoczenie, a więc ich nieumiejętność pozostania na długo w miejscu i kłopoty z koncentracją, które są odbierane jako niewłaściwe zachowanie. W badaniach porównujących rodziny dzieci zdrowych, dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej oraz zespołem nadpobudliwości i zaburzeniami zachowania wykazano, że w tym ostatnim przypadku matki są bardziej kontrolujące, mniej nagradzające i bardziej negatywnie nastawione do dziecka. Badania przeprowadzone wśród matek dzieci z ADHD pokazują, że z powodu trudności wychowawczych wysyłane przez nie komunikaty stają się często nieodpowiednie - z jednej strony matki bardziej krytykują niż wzmacniają, z drugiej stawiają dziecku nieadekwatne wymagania. Mogą je wyręczać z łatwych zadań lub wymagać wykonania rzeczy zbyt dla niego trudnych. W rodzinach dzieci nadpobudliwych częściej stwierdzano wyraźny konflikt pomiędzy rodzicami oraz rozwody czy separacje, przy czym analizy statystyczne wykazały, że rozwód rodziców jest bardziej związany z objawami zaburzeń zachowania niż z objawami zespołu hiperkinetycznego. Dla rodzin dzieci z ADHD i CD/ODD charakterystyczne są również dużo wyższy poziom kontroli i częstsze negatywne opinie dotyczące dziecka. Rodzice prezentują mniej odpowiedzialne zachowania w porównaniu z rodzicami dzieci bez takiego rozpoznania. To skłoniło badaczy do postawienia tezy, że negatywne relacje rodziców i dzieci z ADHD mogą bardziej przyczyniać się do dołączania się zaburzeń zachowania niż same objawy osiowe ADHD. Do innych cech związanych bardziej z CD niż ADHD badacze zaliczyli także: ? wychowywanie dziecka przez jedno z rodziców; ? niski status socjalny i/lub ekonomiczny rodziny; ? uzależnienie rodzica; ? antyspołeczne zaburzenia osobowości u rodzica. Nie jest dokładnie znana rola czynników ochronnych ani wpływ różnego rodzaju interwencji terapeutycznych. Zaobserwowano także, że współwystępowanie ADHD i CD wiąże się z uzyskiwaniem gorszych wyników w testach badających inteligencję, a zwłaszcza w podskalach związanych z oceną inteligencji werbalnej, wykonawczej i samokontroli. Te deficyty poznawcze, a zwłaszcza deficyty w zakresie inteligencji wykonawczej, powodują, że upośledzone są również inne funkcje umysłu, to jest zdolność uważnego słuchania i czytania, umiejętność znajdowania odmiennych strategii rozwiązania problemu i zdolność zapamiętywania materiału słownego. Następstwem takiej sytuacji są problemy z abstrakcyjnym myśleniem, planowaniem czy zahamowaniem nieaprobowanych społecznie impulsywnych reakcji, utrzymaniem wybiórczej uwagi i koncentracją na problemie. Deficyty te są zgodne z teorią Barkleya, która wiąże występowanie ADHD i pokrewnych problemów z deficytem możliwości hamowania swojego zachowania, zwłaszcza zachowania silnie związanego z afektem. Joseph Biederman wraz ze współpracownikami (Biederman, Mick, Faraone i Burback 2001) przeprowadzili interesujące badania nad czynnikami mogącymi mieć związek z utrzymywaniem się ADHD i CD rok oraz cztery lata po pierwszym badaniu u 140 chłopców z ADHD w wieku 6-7 w chwili pierwszego badania, skierowanych na leczenie szpitalne z powodu problemów z zachowaniem15. W badanej grupie u 44 chłopców (31%) zdiagnozowano zaburzenia zachowania. Listę zidentyfikowanych czynników mogących wpłynąć na utrzymanie się CD u chłopców z ADHD przedstawia tabela (za: Biederman, Mick, Faraone i Burback, 2001). Tabela Kliniczne, rozwojowe, rodzinne i środowiskowe czynniki ryzyka wpływające na utrzymanie się CD u chłopców z ADHD Czynniki osobnicze, indywidualne ? współwystępowanie depresji ? współwystępowanie choroby afektywnej dwubiegunowej ? ODD w wywiadzie (jako prekursor CD) ? uzależnienie od alkoholu ? uzależnienie od narkotyków ? palenie papierosów
książka
Wydawnictwo GWP Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne |
Oprawa miękka |
Ilość stron 688 |
Szczegóły | |
Dział: | Książki |
Kategoria: | nauki humanistyczne, pedagogika, ADHD |
Wydawnictwo: | GWP Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne |
Oprawa: | miękka |
Okładka: | miękka |
Ilość stron: | 688 |
ISBN: | 9788374898515 |
Wprowadzono: | 31.08.2020 |
Zaloguj się i napisz recenzję - co tydzień do wygrania kod wart 50 zł, darmowa dostawa i punkty Klienta.