książka
Wydawnictwo Universitas |
Oprawa miękka |
- Dostępność niedostępny
Opis produktu:
György Lukács przekonywał, że "(...) każdy esej niewidocznymi literami dopisuje obok swego tytułu słowa: z okazji tego to a tego...". Nie inaczej jest w przypadku współczesnych polskich esejów, w których odwołania do malarstwa czy fotografii pełnią istotną funkcję. Obrazy okazują się tu bowiem rodzajem wizualnej "odskoczni", stabilnym i gotowym punktem zaczepienia, pozwalającym eseistom na wybieganie ku wielu innym sferom - na montaigne`owskie autoanalizy, na poznawanie przeszłości lub rozwijanie swobodnej, subiektywnej krytyki kultury czy w końcu na różnorakie wyobraźniowe eksperymenty, dążące do "wskrzeszania" tego, co minione, a czego ślad przetrwał w materii obrazów. Zamieszczone w książce porównawcze analizy ponad dwudziestu tomów eseistycznych wydanych w drugiej połowie XX stulecia oraz w XXI wieku pozwalają ujrzeć wyróżnione teksty jako zbieżne pod wieloma względami artystyczne eksperymenty poznawcze.Dobrawa Lisak-Gębala - asystent w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego. Ukończyła studia kulturoznawcze oraz studia polonistyczne na tejże uczelni, w 2014 roku uzyskała tytuł doktora nauk humanistycznych. Autorka monografii "Ultraliteratura" (2014), współredaktorka tomów "Esej - sztuka - nauka" (2011), "Czytając Czapskiego" (2015), "Centra - peryferie w literaturze polskiej XX i XXI wieku" (2015).
Szczegóły | |
Dział: | Książki |
Wydawnictwo: | Universitas |
Oprawa: | miękka |
Okładka: | miękka |
Wprowadzono: | 07.06.2016 |