W poszukiwaniu nowoczesnej, demokratycznej i narodowej wizji reformy szkolnictwa - Maria Januszewska-Warych - Książka | Gandalf.com.pl
Ulubione
Kategorie

W poszukiwaniu nowoczesnej, demokratycznej i narodowej wizji reformy szkolnictwa (twarda)

książka

  • Wydawnictwo Impuls
  • Oprawa twarda
  • Ilość stron 382
  • GRATIS! Do każdego zamówienia zakładka mola książkowego!
  • Wysyłamy w 3 - 5 dni + czas dostawy
  • Dostępność Ostatnie sztuki u dostawcy
    Ostatnie sztuki produktu u dostawcy.
    Spróbujemy go dla Ciebie sprowadzić.
    W przypadku braku tej pozycji, zamówienie zostanie zrealizowane bez niej.

W poszukiwaniu nowoczesnej, demokratycznej i narodowej wizji reformy szkolnictwa - opis produktu:

Maria Januszewska-Warych odważnie zmierzyła się z obszerną problematyką odrodzonej oświaty polskiej po II wojnie światowej, opierając się na bogatych i jak dotąd niedostatecznie wykorzystanych materiałach źródłowych. Pod tym względem spenetrowała podstawowy zasób archiwalny dotyczący zjazdu, liczne materiały prasowe na temat tego wydarzenia i problemów z nim związanych, jak również praktycznych rozwiązań występujących w oświacie przed zjazdem i wkrótce po nim. [...] Monografia jest dziełem nowatorskim, stanowiąc istotny wkład do historii wychowania w Polsce czasów najnowszych. [...] Co jednak najważniejsze, Autorka wydobyła w dużej mierze z zapomnienia sam Ogólnopolski Zjazd Oświatowy, który odbył się w Łodzi w 1945 roku.
Z recenzji prof. dra hab. Jerzego Hauzińskiego, prof. zw. w Akademii Pomorskiej (byłej Pedagogicznej) w Słupsku, takoż byłego jej Rektora
Autorka daje się poznać jako znawczyni problemu i umiejętnie go przedstawia. [...] Jej praca ma wysokie walory konstrukcji naukowej. Będzie przydatna dla pedagogów, a nie tylko historyków edukacji, a problemy zjazdu łódzkiego z 1945 roku w jej ujęciu staną się istotną częścią historii polskiej edukacji i jej polityki oświatowej. [...] Obszerna charakterystyka obrad pozwala nie tylko poznać, ale i ocenić wartość dokonań zjazdu. Jest to poważne osiągnięcie Marii Januszewskiej-Warych w zbadaniu i przedstawieniu źródeł i materiałów zjazdowych oraz ukazaniu go w należytym obiektywnym ujęciu. [...] Autorka zwraca także uwagę na realia egzystencji środowiska nauczycielskiego. Są to wyważone oceny, stanowiące nie tylko podsumowanie problemów sprzed 70 lat.
Z recenzji prof. zw. dra hab. Józefa Półturzyckiego
Struktura książki opiera się na układzie mieszanym, chronologiczno-problemowym, z wyraźną przewagą kryteriów chronologicznych w odniesieniu do czterech rozdziałów. W pierwszym zestawiono zjawiska, których charakter mógł wpływać na minimalizowanie programowanych zmian w szkolnictwie, w tym takie jak martyrologia nauczycielstwa i unicestwienie systemu oświaty w okresie wojny i okupacji. W następnym rozdziale scharakteryzowano skomplikowany splot wydarzeń politycznych i społecznych, których rezonans uwidocznił się w szkolnictwie tuż przed zjazdem i w jego toku. Rozdział trzeci to krytyczna relacja z przebiegu obrad, czwarty zaś to próba zestawienia realiów oświaty szkolnej, jej stanu i najpilniejszych potrzeb z postulatami, które na zjeździe przedstawiał konkretnie resort oświaty, a ogólnikowo także zjazdowa rezolucja. Końcową część książki ujęto heurystycznie, włączając do struktury, oprócz zakończenia, bibliografię, indeks osób i aneksy w postaci zestawu najważniejszych dokumentów. Wiele uwag związanych ubocznie z treścią publikacji znalazło się w przypisach.
Konstrukcja monografii stara się oddać dramaturgię epoki, w którą wpisywał się łódzki zjazd - umilkły działa walczących stron, ale padały salwy z broni w wojnie wewnętrznej, działali niemieccy dywersanci, w efekcie polsko-czechosłowackiego sporu o granice mogło właśnie w dniu rozpoczęcia obrad dojść do zbrojnej konfrontacji, przede wszystkim zaś Polska pogrążona była w chaosie, co przedstawił między innymi Marcin Zaremba w monografii Wielka trwoga. Polska lat 1944-1947. Ludowa reakcja na kryzys. Na tym tle gorączka sporów na zjeździe o kształt jutra polskiej szkoły wyróżniała się umiarem, co więcej - pozytywnym dążeniem do rozwiązań zgodnych z narodowym interesem i stwarzaniem przesłanek dla demokratycznej formacji także w szkole i w całej oświacie. Może treść książki oddawanej do rąk Czytelników zostanie tak odczytana.

Książka W poszukiwaniu nowoczesnej, demokratycznej i narodowej wizji reformy szkolnictwa pochodzi z wydawnictwa Impuls. Autorem książki jest Maria Januszewska-Warych. Należy do gatunków: historia, inne. Książka W poszukiwaniu nowoczesnej, demokratycznej i narodowej wizji reformy szkolnictwa liczy 382 stron. Jej wymiary to 165x245. Oprawa jest twarda.
S
Szczegóły
  • Dział: Książki
  • Kategoria: historia,  inne
  • Wydawnictwo: Impuls
  • Oprawa: twarda
  • Okładka: twarda
  • Wymiary: 165x245
  • Ilość stron: 382
  • ISBN: 978-83-7850-717-8
  • Wprowadzono: 20.02.2015

Książkowe bestsellery z tych samych kategorii

  • -29%
Zmierzch demokracji Zwodniczy powab autorytaryzmu twarda
35,49 zł 49.99
Wysyłamy dzisiaj
Dodaj do koszyka
  • -15%
Ludowa historia Polski twarda
50,98 zł 59.98
Dodaj do koszyka
  • -34%
Między nieładem a niewolą Krótka historia myśli politycznej twarda
45,53 zł 68.99
Wysyłamy dzisiaj
Dodaj do koszyka
  • -19%
Prusy Pięć wieków twarda
72,83 zł 89.91
Wysyłamy dzisiaj
Dodaj do koszyka
  • -10%
Mein Kampf Edycja krytyczna twarda
134,90 zł 149.90
Dodaj do koszyka

Recenzje
image Nie wiesz, czy kupić? Sprawdź recenzje
Książka
W poszukiwaniu nowoczesnej, demokratycznej i narodowej wizji reformy szkolnictwa

4.6/5 ( 5 ocen )
    5
    3
    4
    2
    3
    0
    2
    0
    1
    0

Zaloguj się i napisz recenzję na min. 700 znaków. Akceptując regulamin bierzesz udział w cotygodniowym plebiscycie. Do wygrania kupon 50 PLN i 15 punktów klienta.

imię, nazwisko lub nick:
Twoja ocena:
Twoja recenzja:
Wprowadź tekst z obrazka:

W przypadku naruszenia Regulaminu Twój wpis zostanie usunięty.

Podobał Ci się ten tytuł? Zainspirował Cię? A może nie zgadzasz sie z autorem, opowiedz nam o tym, opisz swoje doznania związane z lekturą.