Temat na pierwszą stronę - Umberto Eco - Książka | Gandalf.com.pl
Ulubione
Kategorie
przeczytaj fragment

Temat na pierwszą stronę (twarda)

książka

Temat na pierwszą stronę - opis produktu:

  Pan Colonna, główny bohater powieści, to typowy "człowiek bez właściwości", a mówiąc dosadniej - życiowy nieudacznik. Pięćdziesiątka na karku i żadnych znaczących dokonań na koncie. Może jednak niespodziewana propozycja, jaką składa mu pewnego dnia 1992 roku niejaki Simei, zapoczątkuje tak długo oczekiwany przełom? Przez rok Colonna ma być świadkiem przygotowań do publikacji pierwszego numeru nowego dziennika, a potem opisać je w (rzecz jasna bestsellerowej) książce. Jego relacja nie musi ściśle trzymać się faktów, jako że ów dziennik, "gotowy mówić prawdę o wszystkim", w gruncie rzeczy jest blefem, mają więc one drugorzędne znaczenie.
  Colonna, świetnie zdając sobie sprawę z oszustwa, decyduje się wziąć udział w eksperymencie i odegrać powierzoną mu rolę. Na początek poznaje barwną i dość przypadkowo dobraną grupę dziennikarzy "przyszłej" gazety. Jest wśród nich inteligentna trzydziestoletnia Maia Fresia (której wejście w życie Colonny ma nieoczekiwane i całkiem miłe konsekwencje...), jest wyspecjalizowany w zadawaniu głupich pytań Cambria; powiązany z tajnymi służbami Lucidi; a także Braggadocio, wzorcowy dziennikarz śledczy, nieustannie tropiący rozmaite afery i spiski.
  Wszyscy oni dyskutują o zawartości nowej gazety: horoskopy powinny być optymistyczne, krzyżówki łatwe, nekrologi natchnione, sformułowania jasne i nie wymagające od czytelnika zbędnego namysłu.
  Jednak najistotniejsze jest, jak odwracać uwagę czytelnika od spraw, które dla mocodawców pisma są niewygodne, tudzież jak kierować uwagę czytelnika - tylko poprzez sugestie, nigdy wprost - na sprawy, które są niewygodne dla wrogów tychże mocodawców.
  Tymczasem niezmordowany Braggadocio dopracowuje szczegóły swojego odkrycia, jest bowiem przekonany, że udało mu się połączyć w logiczną całość najmroczniejsze tajemnice najnowszej historii Włoch: domniemania, że Mussolini przeżył, a zabity został jego sobowtór; zamach stanu planowany przez księcia Borghese; terror Czerwonych Brygad; przypuszczalne zabójstwo Jana Pawła I; afery banku watykańskiego. A wszystko to pod nieustanną kontrolą tajnej prawicowej organizacji Gladio, loży masońskiej P2, mafii, CIA, Watykanu i tajnych służb. Teza Braggadocia, choć solidnie skonstruowana, wydaje się wyssana z palca. Ale tyko do czasu...

  W najnowszej powieści Umberta Eco odnajdujemy elementy political fiction, thrillera, romansu i gorzkiej groteski. Przede wszystkim jednak jest to niepokojąca wizja współczesnego świata kształtowanego przez media, które bynajmniej nie mogą uchodzić za wolne.

 "Kraj groteskowy, zdeformowany, niepotrafiący nawet godnie przyjąć swojego tragicznego losu. Takie właśnie są Włochy opisywane przez Umberto Eco w jego najnowszej powieści i taka jest rzeczywistość, która - zdaje się mówić autor - wykroczyła już poza wszelkie granice wyobraźni. Jednak skoro prawda przewyższa literacką fikcję, to czy warto pisać taką powieść? Paradoksalnie, odpowiedź na to pytanie znajdziemy właśnie w tej książce..." (La Repubblica)


Umberto Eco - jeden z najsłynniejszych naukowców i pisarzy XX wieku, urodził się w Alessandrii w Piemoncie w 1932 roku. Region ten jest położony przy granicy włosko-francuskiej. Uważa się, że Piemontyczycy mają silne poczucie niezależności, charakterem bardziej przypominają flegmatycznych Francuzów niż wybuchowych Włochów z południa. Eco często przywołuje wychowanie w tamtejszej kulturze, które miało silnie naznaczyć jego pisarski temperament: "Niektóre elementy tamtego myślenia są dla mnie fundamentalne: sceptycyzm i niechęć do retoryki, niepopadanie w przesadę, nieczynienie pompatycznych założeń."
Zmuszony przez ojca podjął studia prawnicze na Uniwersytecie w Turynie. Wkrótce jednak porzucił je i zaczął studiować literaturę i kulturę średniowiecza, uzyskał tytuł doktora (jego praca poświęcona była św. Tomaszowi z Akwinu). Następnie rozpoczął pracę redaktora w mediolańskiej stacji telewizji RAI. W 1959 roku został redaktorem naczelnym w mediolańskim wydawnictwie Bompiani. Jednocześnie wykładał na uniwersytetach w Turynie i Mediolanie. W 1971 przyjął stanowisko profesora semiotyki na najstarszym europejskim uniwersytecie - w Bolonii. W swojej pracy badawczej zajmuje się m.in. semiotyką, teorią literatury, estetyką średniowieczną i środkami przekazu. Do jego najważniejszych publikacji przetłumaczonych na język polski należą: Dzieło otwarte, Pejzaż semiotyczny, Lector in fabula, Superman w literaturze masowej. Bogaty dorobek naukowy to zaledwie część obfitej i urozmaiconej twórczości Eco, obejmującej ponadto felietony, parodie literackie, komiksy, sztuki dla dzieci, przede wszystkim zaś kilka znakomitych powieści.
Wierny swemu przeświadczeniu, że podział na kulturę niską i wysoką nie ma żadnego uzasadnienia, a erudycję można z powodzeniem połączyć z sensacyjną akcją, w roku 1980 wydał swoją pierwszą powieść, Imię róży, która przyniosła mu wielką sławę i stała się jednym z największych bestsellerów w historii literatury. Przetłumaczona na trzydzieści języków, doczekała się również adaptacji filmowej. Kolejne powieści - Wahadło Foucaulta (1988) i Wyspa dnia poprzedniego (1994), Baudolino (2000), Tajemniczy płomień królowej Loany (2004) oraz najnowsza, Cmentarz w Pradze (2010) - utwierdziły pisarską sławę Eco. Niezwykła umiejętność łączenia powieści sensacyjnej, historycznej i traktatu filozoficznego, ogromna wiedza oraz głęboka znajomość konwencji narracyjnych pozwalają mu tworzyć fabuły wielowarstwowe, atrakcyjne zarówno dla miłośników powieści detektywistycznych jak i czytelników o wyrafinowanych gustach literackich.
Po wydaniu Imienia róży (wydawnictwo przewidywało, że sprzeda 30 000 egzemplarzy, a sprzedało się ponad 9 milionów) Eco niespodziewanie stał się bohaterem świata mediów, co było dla niego jednocześnie zabawne i irytujące. Jest znany z gwałtownego sposobu prowadzenia dyskusji, opisuje samego siebie jako "osobowość polichroniczną", kogoś, kto "musi rozpoczynać wiele działań na raz, mieszając je ze sobą i łącząc". Mówi, że gdyby nie miał wielu rzeczy do zrobienia, całkiem by się pogubił.
Autor dwukrotnie odwiedził Polskę: po raz pierwszy w 1968 roku, jako mało znany włoski uczony, i w roku 1996, jako słynny pisarz, oblegany przez tłumy miłośników jego twórczości, kiedy to został uhonorowany przez warszawską Akademię Sztuk Pięknych tytułem doktora honoris causa.


Tytuł oryginału: Numero zero
Przekład: Krzysztof Żaboklicki
http://blog.gandalf.com.pl/umberto-eco-spotkanie-recenzja/
S
Szczegóły

Książkowe bestsellery z tych samych kategorii

  • -35%
Dylemat

B. A. Paris

miękka
24,62 zł 37.88
Zapowiedź - 13.3.2020
  • -35%
Drań

Katarzyna Michalak

miękka
25,94 zł 39.90
  • -41%
Głosy z zaświatów

Remigiusz Mróz

miękka
23,54 zł 39.90
  • -29%
Zaufasz mi

Diana Brzezińska miękka

28,39 zł 39.98
  • -24%
O krok za daleko

Harlan Coben

miękka
29,56 zł 38.89
  • -38%

Umberto Eco - przeczytaj też

  • -24%
Imię róży

Umberto Eco

twarda
25,79 zł 33.93
  • -14%
Jak podróżować z łososiem

Umberto Eco

twarda
30,03 zł 34.91
  • -24%
Na ramionach olbrzymów

Umberto Eco

miękka
52,30 zł 68.82
  • -26%
Poszukiwanie języka doskonałego

Umberto Eco

miękka
47,23 zł 63.83
  • -22%
  • -24%
Wyspa dnia poprzedniego

Umberto Eco

miękka
37,15 zł 48.88

Zobacz również

  • -29%
O krok za daleko

Harlan Coben

miękka
30,39 zł 42.80
  • -35%
Władcy czasu

Urturi Eva Garcia Saenz De

miękka
32,43 zł 49.90
Zapowiedź - 28.2.2020
  • -38%
Poszukiwanie

Charlotte Link

miękka
26,53 zł 42.80
  • -39%
Behawiorysta / Iluzjonista

Remigiusz Mróz

pakiet
36,46 zł 59.76
  • -40%
Iluzjonista

Remigiusz Mróz

miękka
23,94 zł 39.90
  • -38%
Miłość leczy rany

Katarzyna Bonda

miękka
30,93 zł 49.90
  • RecenzjeRecenzje
  • Książka
  • Temat na pierwszą stronę
4.3/5 ( 19 ocen )
    5
    13
    4
    2
    3
    1
    2
    2
    1
    1

Uwaga!!! Nie jesteś zalogowany. zaloguj się by zgłosić recenzję do konkursu i mieć szansę na wygraną w cotygodniowym plebiscycie!

imię, nazwisko lub nick:
Twoja ocena:
Twoja recenzja:
Wprowadź tekst z obrazka:

W przypadku naruszenia Regulaminu Twój wpis zostanie usunięty.

brak oceny

Magdalena Borkowska

  • 25-12-2015
  • 14:40

"Temat na pierwszą stronę" nie jest książką łatwą. Zresztą - żadna autorstwa Umberto Eco taką nie jest. Eco - maniak historii, zawsze tę historię w fabułę wplata. I to nie jako nic nieznaczący dodatek. Długie, skomplikowane na poły historyczne wywody, odwołujące się do autentycznych wydarzeń, wymagają nie lada wiedzy. Od razu przyznaję, iż takowej nie posiadam, więc opowieści o dalszych i bliższych włoskich rządzących czy losy watykańskich urzędników niewiele mi mówią. Z drugiej strony - historia Włoch jakoś mnie nie pociąga, nie czuję więc presji, by wrzucać w wyszukiwarkę każde, nieznane mi nazwisko. Jednocześnie wcale nie czuję, iż coś, z racji tej niewiedzy, mnie ominęło. Idea opowieści Eco nie umknie żadnemu wprawnemu czytelnikowi, nawet jeśli jedyną znaną mu postacią będzie Benito Mussolini :-). I wcale nie trzeba być obkutym historycznie (hmm... jasne, wszyscy przecież mamy w małym palcu dzieje Włoch:-)), by zrozumieć, iż powieść Eco to przede wszystkim straszna, choć groteskowa i sarkastyczna, wizja (?) świata rządzonego przez kilku wielkich, którzy - dzięki mediom - karmią nas budowanym przez siebie obrazem rzeczywistości. Eco naigrawa się i z tych, którzy za mediami stoją, i z tych, którzy bez refleksji przyjmują wszystko, co usłyszą bądź przeczytają w myśl przekonania, iż - skoro o tym mówią, to musi być prawda. Wychodzi na to, że tak naprawdę chodzi wyłącznie o władzę, a media są doskonałym narzędziem do jej zdobycia. "Temat na pierwszą stronę" polecam każdemu, kto lubi z dystansu spojrzeć na współczesny świat. Nie wiem tylko, czy to, co ujrzy, mu się spodoba...

Czy recenzja była pomocna?
brak oceny

Aga CM

  • 17-05-2015
  • 20:02

Główny bohater to bardzo oczytany i zarazem przegrany człowiek. Nie poznajemy jego imienia - tylko nazwisko. W 1992 roku Colonna, mając już 50 lat, spotyka Simeiego. Ten proponuje mu napisanie książki opowiadającej o roku pracy w nowej gazecie "Jutro", która nie będzie nigdy publikowana. Sponsorem projektu okazuje się pewien krezus. Niestety pracownicy gazety nie są świadomi faktu, że ten dziennik to czysta fikcja...

Redaktorzy są wykorzystywani do tworzenia treści, których sensacyjne przewidywania wstrząsów politycznych i społecznych mają za zadanie zmierzać do stwarzania pozorów rujnowania reputacji bogatych i potężnych. Mają być dla elity ostrzeżeniem. Simei domyśla się, że ostatecznym celem sponsora jest zmuszenie ludzi z tych zamkniętych kręgów (pod groźbą szantażu możliwości upublicznienia ich grzeszków na łamach gazety) do przyjęcia go do ich niewielkiego grona. Czy to tylko domysły czy prawda? Dodatkowo nasz Colonna ma stworzyć książkę, która nie będzie udokumentowaniem prawdy. Będzie przeciwieństwem rzeczywistości. I w taki oto sposób ma powstać fałszywa opowieść o fałszywej gazecie, przedstawiającej na swych stronicach prawdopodobne (jutrzejsze) konsekwencje dzisiejszych wydarzeń...

Od tego momentu śledzimy kilka wątków. Codzienną pracę redakcji, która pozwala Eco ukazać występki współczesnego dziennikarstwa, historię miłosną pomiędzy Colonną i Maią i spiskowe teorie nagminnie tworzone przez jednego z pracowników gazety - Bragadocciego. Opisy gorących dyskusji podczas spotkań redakcyjnych są pełne satyry. Wyśmiewają sposób w jaki gazety i czasopisma zniekształcają fakty i tworzą je na nowo. Podczas spotkań redakcji Simei wyjaśnia podstawowe zasady manipulacji dostępnymi informacjami w celu uzyskania pożądanego wpływu na społeczeństwo. Nie wszystkie tematy artykułów są jednak ważkie. Zdarzają się też takie, które badają sprawy błahe. Niekiedy jednak nie sposób w żaden sposób ominąć innych, kontrowersyjnych tematów. A przecież wszystko musi zostać zaaprobowane przez Prezesa...

Mimo że uczucie łączące Colonnę i Maię nadaje impetu fabule jednak nie jest najbardziej udanym elementem tej powieści. Prawdziwa moc prozy Umberto Eco objawia się w nowatorskim ukazaniu wydarzeń historycznych i powolnym odsłanianiu kolejnych teorii spiskowych. A jest ich naprawdę wiele. Dlatego najbardziej wciągnęły mnie epizody dotyczące rozmów Colonny i Braggadociego, w którym ten ostatni stopniowo powierza koledze swe teorie spiskowe. Mitomania i prawdopodobna paranoja tego drugiego tworzy teorie dziwaczne, wielce prawdopodobne lub odzwierciedlające rzeczywistość. I w sumie w pierwszej chwili trudno się domyślić co jest prawdą a co fikcją. Tak jak w wykreowanych artykułach w gazecie "Jutro".

Budowa tej książki też dziwi. Brak tu klasycznego rozwoju fabuły. Utwór składa się z szeregu scen umieszczonych jedna za drugą. Niby są połączone, niby oderwane. Ten fakt nie ułatwia lektury. "Temat na pierwszą stronę" to ponury i gorzki obraz obojętności w stosunku do wiadomości, które bombardują nas na co dzień. Powieść może być również pretekstem do rozmowy na temat filozofii, semiotyki, historii myśli średniowiecznej czy astronomii. To także jakby spisek stworzony przez samego Umberto Eco, aby pokazać jak wiele z naszego życia, naszej historii jest wykreowane. Łatwowierność czytelnika jest wystawiona tu na ciężką próbę.

Czy recenzja była pomocna?
image

Rekomendowane

  • -35%
Moc Apoliona

Jennifer L. Armentrout miękka

25,94 zł 39.90
Zapowiedź - 13.3.2020
  • -35%
Mroźne łzy Serce z cierni, Tom 2

Bree Barton

miękka
23,97 zł 36.89
Zapowiedź - 27.3.2020
  • -35%
Dziennik 29 Przebudzenie Interaktywna gra książkowa

PRACA ZBIOROWA

miękka
19,39 zł 29.84
Zapowiedź - 27.3.2020
  • -35%
Dom soli i łez

Erin A. Craig

miękka
29,18 zł 44.90
Zapowiedź - 13.3.2020
  • -30%
Iskra

Alicja Wlazło

miękka
24,49 zł 34.99
  • -35%
Król/Królestwo Historia Jakuba Szapiro

Szczepan Twardoch

pakiet
45,43 zł 69.90
  • -25%
W stolicy kwiatów

Rihito Takarai

miękka
17,18 zł 22.90
  • -25%
Sword Art Online 17 Alicyzacja: Przebudzenie

Reki Kawahara

miękka
18,67 zł 24.90