SPRAWDŹ STATUS ZAMÓWIENIA
POMOC I KONTAKT
Ulubione
Kategorie

Szofer upadłych królów

O Akcji

Akcja Podziel się książką skupia się zarówno na najmłodszych, jak i tych najstarszych czytelnikach. W jej ramach możesz przekazać książkę oznaczoną ikoną prezentu na rzecz partnerów akcji, którymi zostali Fundacja Dr Clown oraz Centrum Zdrowego i Aktywnego Seniora. Akcja potrwa przez cały okres Świąt Bożego Narodzenia, aż do końca lutego 2023.
Dowiedz się więcej
  • Promocja
    image-promocja

książka

Wydawnictwo Novae Res
Oprawa miękka
Ilość stron 238

Opis produktu:

W 1937 roku operetkowy król Albanii zamówił u Fiata 3 limuzyny...

Jesienią 1937 roku Franciszek Wierzbicki, polski inżynier zatrudniony w przedstawicielstwie koncernu FIAT-a w Bari, zostaje wysłany przez pracodawcę do Albanii. Władca tego kraju, król Zog I, zwany w Europie ?operetkowym królem?, zamówił u Fiata trzy nowe limuzyny. Wierzbicki ma je dostarczyć na dwór królewski, przeszkolić kierowców, zapewnić serwis i prawidłową eksploatację w trudnych warunkach komunikacyjnych tego zapóźnionego cywilizacyjnie państwa. Na sprawnej i pomyślnej realizacji kontraktu zależy włoskiemu rządowi, który realizując strategię Duce, stopniowo uzależnia od siebie gospodarczo i polityczne małego sąsiada zza Adriatyku. Tymczasem widmo II wojny światowej staje się coraz bardziej realne...

Jak spod ziemi wyrośli dwaj umundurowani albańscy szoferzy, którzy mieli odprowadzić do stolicy pozostałe dwa samochody. Franciszek osobiście sprawdził, czy przywiezione auta są sprawne i czy nie zostały uszkodzone w czasie transportu i rozładunku. Potem jeszcze dopilnował uruchomienia aut przez albańskich kierowców, nieufnie oceniając ich motoryzacyjne kompetencje i umiejętności. Trochę się obawiał pochopnego oddania cennego ładunku w niepewne ręce. I to jeszcze przed formalnym przekazaniem go kontrahentowi. Ten pobieżny egzamin praktyczny wypadł raczej średnio, ale na tyle zadowalająco, że Wierzbicki mógł się teraz skupić na głównej limuzynie, którą miał osobiście poprowadzić przed oblicze króla.
S
Szczegóły
Dział: Książki
Kategoria: biografie i wspomnienia,  wspomnienia,  historia,  Historia Polski,  XX wiek
Wydawnictwo: Novae Res
Oprawa: miękka
Okładka: miękka
Wymiary: 0x0
Ilość stron: 238
ISBN: 9788381473446
Wprowadzono: 04.04.2019

RECENZJE - książki - Szofer upadłych królów - Stanisław Figiel

Zaloguj się i napisz recenzję - co tydzień do wygrania kod wart 50 zł, darmowa dostawa i punkty Klienta.

4.5/5 ( 6 ocen )
  • 5
    5
  • 4
    0
  • 3
    0
  • 2
    1
  • 1
    0

Wpisz swoje imię lub nick:
Oceń produkt:
Napisz oryginalną recenzję:

Czytam duszkiem

ilość recenzji:1

brak oceny 3-05-2019 19:12

Czasami nie tylko przeciwieństwa się przyciągają, lecz także podświadomość posiada siłę sprawczą i powoduje, że otrzymujesz to, co w danym momencie może sprawić ci przyjemność. Tak się stało z książką Stanisława Figla pt. ?Szofer upadłych królów?. Biorąc ją do ręki, zastanawiałam się, skąd kojarzę nazwisko pisarza. Figiel? Figiel? wytężałam pamięć? i znowu przypadek zrządził, że mój wzrok padł na półkę z przewodnikami. No, tak, teraz wszystko jasne. Stanisław Figiel to przecież autor popularnych książek krajoznawczych, w tym także o Albanii. Tym razem jednak postanowił wykorzystać swą wiedzę nie tylko jako cicerone po Kraju Orłów (tak bowiem określana jest często Albania), lecz dodać do warstwy historyczno-kulturowej elementy beletrystyczne, by w efekcie powstała powieść historyczno-obyczajowa.
Albania ? spytacie ? a cóż to za kraj? Taki sobie niewielki, przez kilkadziesiąt lat ubiegłego wieku izolowany przez reżim Envera Hodży, niezamożny, a nawet, rzekłabym, dość ubogi jak na warunki europejskie. Ostatnimi czasy modny kierunek w turystyce. Bo też powiem Wam, że o piękniejsze i dziksze regiony trudno już na Starym Kontynencie. Wszędzie turystów od zatrzęsienia, a tam wciąż kuszą miejsca, gdzie zwiedzających jak na lekarstwo. I do tego jeszcze miejscowi z sercem na dłoni, gościnni i nad wyraz serdeczni.
Stanisław Figiel ? jako znawca Kraju Orłów ? obrał sobie na czas i miejsce akcji Albanię z czasów królestwa. Dokładnie w październiku 1937 r. przypływa z fabryki Fiata w Bari do Albanii polski inżynier, Franciszek Wierzbicki, który ma dostarczyć królowi 3 nowiutkie limuzyny. W międzyczasie okazuje się, że pobyt się nieco przedłuży i Franciszkowi zostaje powierzone zadanie serwisowania floty samochodowej Królestwa. Jako jeden z głównych kierowców ma okazję poznać otoczenie króla Albańczyków ? Zogu I, a także jego przyszłą żonę ? uroczą Węgierkę ? Geraldine Apponyi.
Zza zakrętów osobistych perypetii Franciszka stopniowo wyłaniają się historyczne fakty o Albanii, a drogi prowadzą naszego inżyniera od największego portu morskiego ? Durres do stolicy kraju ? Tirany. Dla urozmaicenia poznajemy inne regiony ? dumną i nieugiętą północ, trafiamy też do kolebki państwowości ? Kruji, gdzie narodowy bohater Skanderbeg przez lata opierał się wpływom osmańskim. Klucząc uliczkami starych zabudowań, redukujemy bieg i zwalniamy przy klimatycznych bazarach, by wpaść do typowo albańskich kawiarenek na ?małą czarną?. Wspomnę jeszcze tylko, że Figiel odsłania przed nami także interesujące polskie akcenty związane z geologią i wydobyciem surowców. Na koniec przyjdzie nam się zmierzyć z politycznym zagrożeniem i na mocno rozgrzanym silniku przemierzać szutrowe bezdroża kraju zaatakowanego przez wówczas faszystowską Italię.
?Szofer upadłych królów? oferuje wygodną podróż komfortową limuzyną przez albańskie osobliwości ? jak na prawdziwą Albanię przystało. Z jednej strony sybarycki dwór królewski, który ma wprowadzić młodą niepodległą w erę nowoczesności i reformatorskich zmian, z drugiej tradycyjne zwyczaje z kodeksem honorowym ?kanun? żądającym krwi za przelaną krew. Bo taka jest właśnie Albania ? pełna sprzeczności i która do dziś wśród wielu uchodzi za jeden z najmniej znanych i najbardziej egzotycznych krajów w Europie. Przyjemnie opowiedziana historia skrytego szofera (z dość enigmatyczną przeszłością) ma do zaoferowania sporo zarówno dla tych czytelników, którzy Albanii nie znają, jak i dla tych, którzy już odwiedzili tę część Bałkanów. Ci pierwsi mogą tu znaleźć skarbnicę inspiracji, natomiast ci drudzy będą mieli okazję do zweryfikowania swej wiedzy. (Choć sama poznaję Albanię z roku na rok coraz lepiej, przyznam się, że wielu ciekawostek też nie znałam.) Z powieści wyłania się bowiem obraz kraju o niebanalnych losach, intrygującym dziedzictwie i tajemniczych bohaterach. Figiel tak prowadzi rytm narracji, by czytelnik, niemal jak pasażer rozparty na szerokiej tylnej kanapie, mógł zza okien samochodu przyglądać się scenom, które odpowiednio dobrane stanowią cel dłuższych lub krótszych wypadów, splatając w jeden węzeł losy postaci historycznych z fikcyjnymi bohaterami. Raz czujemy więc drżące pomrukiwania silnika, raz ogrzewa nas śródziemnomorskie słońce, a jeszcze innym razem wiatr historii niemal ścina z nóg.
Dla uprzyjemnienia czasu spędzonego przy lekturze proponuję przygotować sobie ulubioną kawę i kawałek pysznego ciasta, bo gdy wyruszycie z adriatyckiego portu, wszak później nie będzie już wypadało opuszczać progów królewskich rezydencji.

Czy recenzja była pomocna?