Sacrum w drodze
Moskwa-Pietuszki Wieniedikta Jerofiejewa i Pulp Fiction Quentina Tarantino w kluczu montażowego czytania książka
Wydawnictwo Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu |
Oprawa miękka |
Opis produktu:
Przedmiotem monografii są dwa pozornie odległe teksty kultury - poemat `Moskwa-Pietuszki` Wieniedikta Jerofiejewa oraz film `Pulp Fiction` Quentina Tarantino, oba okrzyknięte mianem dzieł kultowych, kanonicznych, spektakularnych. Autorka podejmuje próbę odczytania obu tekstów w ujęciu wykraczającym poza spektrum relacji faktograficznych, historyczną wpływologię, czy też zbieżności funkcjonujące w strukturze świata przedstawionego. Za cel rozważań przyjęto dyskusję nad utworami prowadzoną przez pryzmat teorii montażu wybitnego reżysera i myśliciela rosyjskiego kina, Sergieja Eisensteina, a więc badanie zjawisk kultury w ich wzajemnych intertekstualnych relacjach, w ich `wychodzeniu poza`, uwarunkowanym zakodowanym w nich dążeniem do osiągnięcia komplementarnej całości. Metodologia czytania ukierunkowana na relacyjność i estetykę odbioru, znajduje głębokie uzasadnienie we współczesnej myśli humanistycznej i filozoficznej Wschodu oraz Zachodu, a szczególnie w samej naturze i odwiecznej potrzebie komparatystyki oraz charakterze postmodernizmu, w kontekst którego - choć nie do końca jednoznacznie - wpisują się osiągnięcia Wieniedikta Jerofiejewa i Quentina Tarantino.
Szczegóły |
Dział: | Książki |
Wydawnictwo: | Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu |
Oprawa: | miękka |
Okładka: | miękka |
Wprowadzono: | 31.01.2014 |