Książkowe bestsellery z tych samych kategorii

Rola analogii w podejmowaniu decyzji w zarządzaniu strategicznym małymi i średnimi przedsiębiorstwami

książka

Wydawnictwo Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Oprawa miękka
  • Dostępność niedostępny

Opis produktu:

`Jeśli rozważany problem
jest podobny do problemu rozwiązanego wcześniej,
to rozwiązanie otrzymane dla wcześniejszego problemu
może być zastosowane do rozwiązania bieżącego problemu`.


W obliczu narastającej niepewności wnioskowanie przez analogię jest powszechną formą stosowaną przez zarządzających małymi i średnimi przedsiębiorstwami. Stając przed wyzwaniami strategicznymi czy będąc w trudnych sytuacjach biznesowych, menedżerowie wracają myślami do podobnych sytuacji ze swojego życia lub do tych, o których słyszeli, i wykorzystują to jako lekcję wziętą z przeszłych doświadczeń. W kontekście dużej złożoności decyzji strategicznych, kiedy wnioskowanie dedukcyjne jest ograniczone, odwołanie się do doświadczeń jest jak najbardziej racjonalnym zachowaniem. Z drugiej strony pochopne wykorzystanie analogii w podejmowaniu decyzji może być źródłem wielu niebezpieczeństw, a odwołanie się do powierzchownych podobieństw - przyczyną błędnych decyzji. Te zagadnienia, z wykorzystaniem studiów przypadków oraz badań ilościowych w kilkudziesięciu polskich małych i średnich przedsiębiorstwach, są szczegółowo omówione w niniejszej książce.
Książka składa się z czterech rozdziałów oraz czterech załączników. W rozdziale pierwszym omówiono problematykę rozwiązywania problemów źle ustrukturalizowanych w kontekście zarządzania przedsiębiorstwem. Zaprezentowano teorię ograniczonej racjonalności jako modelu rzeczywistych zachowań menedżerskich w obliczu złożoności świata rzeczywistego. Po takim wprowadzeniu przedstawiono historię i aktualny stan badań nad analogią jako elementem procesu podejmowania decyzji w przypadku źle ustrukturalizowanych problemów. Następnie dokonano podsumowania rodzajów wnioskowania przez analogię i omówiono jej formalne ograniczenia. W tym duchu przedstawiono rolę analogii w zarządzaniu strategicznym i aktualny stan badań w tym zakresie oraz perspektywy rozwojowe.
Rozdział drugi zawiera omówienie użycia analogii jako metody rozwiązania problemu podejmowania decyzji strategicznych w MŚP. Dokonano przeglądu badań w zakresie identyfikacji zachowań przedsiębiorców w tego typu firmach. W ramach studiów przypadków dogłębnie rozpoznano, w jakich sytuacjach strategicznych prezesi odwołują się do analogii i jakie są tego konsekwencje. Ważnym rezultatem tych analiz jest klasyfikacja rodzajów analogii w decyzjach strategicznych.
W dalszej części pracy często jest używane pojęcie analogii, niemniej w kontekście zarządzania strategicznego oznacza to zawężenie semantyki tego pojęcia do analogii modelu, podobieństwa lub imitacji (patrz odpowiednie wyjaśnienia w punkcie 2.2.4). Zagadnieniu transferu dobrych praktyk w ramach odwoływania się do podobieństwa oraz problematyce imitacji poświęcono osobne punkty 2.3.1 oraz 2.3.2.
W rozdziale trzecim przedstawiono zarys historii budowy informatycznych systemów wspomagania złożonych decyzji menedżerskich oraz omówiono rzeczywistość tego typu rozwiązań w nawiązaniu do rozwoju badań i praktycznych zastosowań sztucznej inteligencji. W tym kontekście oraz na podstawie studiów przypadków omówionych w rozdziale drugim przedstawiono model wnioskowania na podstawie podobieństwa oraz propozycję implementacji tego modelu w ramach systemu Strategos w celu wspierania decyzji strategicznych w małych i średnich przedsiębiorstwach.
Rozdział czwarty zawiera szczegółowy opis przeprowadzonych badań ilościowych i jakościowych. Badaniu podlegał zakres wiedzy i przygotowania formalnego menedżerów oraz źródła inspiracji decyzji strategicznych. Badanie to jest pogłębione o refleksję nad wpływem doświadczenia oraz wykształcenia prezesów w zakresie odwoływania się do analogii. Po potwierdzeniu i zbadaniu, jak prezesi MŚP odwołują się do analogii, oraz rozpoznaniu ważności tego zagadnienia w ich zachowaniach zarządczych zebrano także opinie prezesów na temat informatycznego systemu podejmowania decyzji strategicznych.
W zakończeniu podsumowano otrzymane wyniki, dokonano krytycznej analizy użycia analogii oraz wskazano potencjalne kierunki rozwoju badań.
Całą książkę uzupełniają cztery załączniki. Na załącznik pierwszy składa się omówienie implikacji metodologicznych, jakie wynikają z natury problemu złożoności w badaniu przedsiębiorstwa. Załącznik drugi zawiera ankietę, jakiej użyto w badaniu, oraz sposób reprezentacji wiedzy omówionego w rozdziale trzecim systemu wspomagania decyzji. Załącznik trzeci zawiera podsumowanie wytycznych metodycznych, umożliwiających unikanie podstawowych błędów użycia analogii w decyzjach strategicznych. Natomiast w załączniku czwartym przedstawiono dodatkowo studium przypadku firmy Circut City, aby wskazać pełne spektrum możliwych zastosowań analogii w zarządzaniu strategicznym.
S
Szczegóły
Dział: Książki
Wydawnictwo: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Oprawa: miękka
Okładka: miękka
Wprowadzono: 08.01.2013

RECENZJE - książki - Rola analogii w podejmowaniu decyzji w zarządzaniu strategicznym małymi i średnimi przedsiębiorstwami

4/5 ( 2 oceny )
  • 5
    1
  • 4
    0
  • 3
    1
  • 2
    0
  • 1
    0