Pusty las / Monika Sznajderman 38,51 zł | Książka w Gandalf.com.pl
Kategorie
  • image

Pusty las (twarda)

książka

  • Wydawnictwo Czarne
  • Oprawa twarda
  • Ilość stron 240
  • GRATIS! Do każdego zamówienia zakładka mola książkowego!
  • Wysyłamy w 24h - 48h + czas dostawy

Pusty las - opis produktu:

Żyjąc, zajmujemy miejsce tych, którzy byli przed nami, taka jest oczywista kolej rzeczy. Jak jednak żyć w miejscu, w którym garstka ludzi zajmuje miejsce po ośmiuset, jak wypełnić taką przestronną pustkę? Szczególnie gdy tych ośmiuset nie odeszło tak, jak nakazuje czas, lecz zmiotła ich historia? Pusty las to opowieść autorki o życiu w Wołowcu, beskidzkiej wsi, z której kolejno znikali szukający szczęścia za oceanem biedacy, wizjonerscy nafciarze, Żydzi, Cyganie, Łemkowie. To także jej hołd dla tego miejsca na ziemi, jego historii, przyrody i jego mieszkańców.

inne wydania :

produkt cyfrowy
  • -10%

E-book

Pusty las - mobi, epub

Monika Sznajderman

30,07 zł 33.42
S
Szczegóły
  • Dział: Książki
  • Kategoria: literatura faktu i reportaż
  • Wydawnictwo: Czarne
  • Oprawa: twarda
  • Okładka: twarda
  • Wymiary: 220x140
  • Ilość stron: 240
  • ISBN: 9788380498235
  • Wprowadzono: 24.04.2019

Książkowe bestsellery z tych samych kategorii

  • -37%
Nie ma

Mariusz Szczygieł

twarda
28,91 zł 45.89
Dodruk - październik 2019
Gad. Spowiedź klawisza

Paweł Kapusta

miękka
39,81 zł
  • -36%
  • -33%
Seksuolożki. Sekrety gabinetów

Marta Szarejko

miękka
26,69 zł 39.84
  • -36%
Czarnobyl. Spowiedź reportera

Igor Kostin

twarda
38,21 zł 59.70

Monika Sznajderman - przeczytaj też

  • -43%
Fałszerze pieprzu Historia rodzinna

Monika Sznajderman

twarda
25,53 zł 44.78
  • -43%
Fałszerze pieprzu Historia rodzinna

Monika Sznajderman

miękka
22,69 zł 39.81
  • -9%
Znikająca Europa

Monika Sznajderman

miękka
36,23 zł 39.81
  • RRecenzje
  • Książka
  • Pusty las
0/5 ( brak ocen )
    5
    4
    3
    2
    1
imię, nazwisko lub nick:
Twoja ocena:
Twoja recenzja:
Wprowadź tekst z obrazka:

W przypadku naruszenia Regulaminu Twój wpis zostanie usunięty.

Uwaga!!! Nie jesteś zalogowany. zaloguj się by zgłosić recenzję do konkursu i mieć szansę na wygraną w cotygodniowym plebiscycie!

brak oceny

littelratura

  • 15-05-2019
  • 21:52

Pusty las jest niesamowity. Skazana na porażkę głębia rekonstrukcji, której autorka podejmuje się z pełną świadomością, za pomocą poetyckiej, ale lekkiej, delikatnej wręcz frazy? Onieśmiela ciszą, poczuciem pustki i czułością wobec świata, słów i opowieści.

Zaczynam od początku. Okładka przedstawia wieś. Wieś-szkielet, wieś, której nie ma. To, co widzimy, to tylko pogrzebane, wtłoczone w materiał kontury chat i drzew. W domach nie pali się światło, z kominów nie leci dym, brakuje ludzi, zwierząt, a drzewa wyglądają upiornie. Uporczywie wodzę palcami po wytłoczeniach, zastanawiając się, jak opowiadać o tych, których nie ma i o tym, czego nie ma.

Nie ma tamtego świata, tamtych zapachów, świąt, uroczystości, obyczajów. Specyficzny to brak; tamten świat jest na wyciągnięcie ręki, znamy go z przekazów i opowieści. Jakby istniał. Ale nie istnieje. Tylko opowiadając, możemy go wskrzesić (nie w pełni, jak się za chwilę okaże). Poszukiwanie właściwej opowieści stanowi klucz do tamtej rzeczywistości. Monika Sznajderman znalazła właściwy język, a jej słowa nie mają w sobie za grosz pychy rekonstruktora dawności.

Podejmuje się zadania odtworzenia, z góry, jak sama mówi, skazanego na porażkę. Bo opowieść, jaka by nie była, jakich narzędzi i jakich źródeł by nie używała, nigdy nic nie wskrzesi, zawsze będzie drażnić i boleć jak niezagojona rana, parafrazując autorkę. Ale, jaka sama pisze, pomimo niespełnienia wpisanego w ten projekt, trzeba próbować. Bo zapominanie jest komfortowe, pozwala bez lęku podchodzić do rzeczy i krajobrazu. Wydobywanie na wierzch obrazów zza oka, wspomnień, to tylko ból, poczucie frustracji, strach.

Która kazała mi wziąć w opiekę cudzą historię i zamieszkać w obcym pejzażu, aż nieuchronnie staną się moje. Która kazała mi rozgościć się wśród porzuconych resztek, umościć się w śladach po nieobecnych, otoczyć ich rzeczami i nadać im nowy sens. I obserwować, jak dzieje się nowe życie. (24)

Rzeczy i krajobraz: jedno i drugie niosą ze sobą dużo więcej niż tylko nazwy i widoki. Jedne i drugie, podległe człowiekowi, pierwsze noszące w sobie opowieść o przeszłości, drugie kształtowane przez nas, przez naszą wyobraźnię, ale zawsze z kontekstem; krajobraz nigdy nie jest pierwotnie pusty, coś ze sobą niesie. A my? To paradoks, ponieważ jednocześnie ten krajobraz kształtujemy, ale jesteśmy dodatkiem do historii wiecznie obecnej. I takim dodatkiem pozostaniemy na zawsze, dla tych, którzy później, to my będziemy historią wiecznie obecną.

Trudzę się więc, troszczę i uprawiam, krzątam i sprzątam, sadzę i koszę ? do pejzażu, w którym przyszło mi żyć, dokładam nowe elementy i z każdym najdrobniejszym gestem zmieniam go na zawsze. Na rozmaite sposoby rzeźbię w materii mojej wsi, do trwań jej niegdysiejszych mieszkańców dolepiam moje trwanie, na ich śladach odciskam swój ślad ? tworzę teraźniejszość dla tych, którzy nadejdą po mnie. Każda teraźniejszość bowiem, czy obecna, czy przyszła, twierdzi francuski archeolog Laurent Olivier, ?składa się zasadniczo z palimpsestu wszystkich trwań z przeszłości, które zostały zapisane w materii?. (30)

A kogo właściwie nie ma? Łemków, Cyganów, Żydów, Ukraińców? Tych, którzy na tej ziemi byli od zawsze: zasiedlali ją, tworzyli krajobraz, stając się jego nieodłączną, chociaż dzisiaj zamazaną, częścią. Nie ma sensu zabawa w daty i dociekanie kto, skąd, z kim i dlaczego. Bycie, istnienie, odrywa się w tej opowieści od czasu, a zakorzenia w przestrzeni. Rzeczywistość palimpsestowa, nakładająca się na siebie, jest dużo ciekawsza od jednowymiarowej teraźniejszości.

Rzeczywistość palimpsestowa rozmywa także tożsamość, zawieruchy dziejowe nie sprzyjają trwałości, a nawarstwianie się historii sprawia, że trudno jasno powiedzieć, kim ostatecznie jestem.

Wielka historia nie jest zajmująca ? za dużo w niej anonimowych dat, suchych faktów i nic nie mówiących nazwisk. Dlatego autorkę interesuje mała historia: rekonstruowana z ksiąg parafialnych, dokumentów, świadectw podróżników, etnografów, badaczy. Osobista, prywatna historia ludzi z tamtych lat; chodzenie tymi samymi ścieżkami, rozlewanie wody niesionej w wiadrze dokładnie w tych samych miejscach.

Co nie znaczy, że nie ma wielkiej historii w Pustym lesie. Jest, oczywiście. Niesie ze sobą niepewność, lęk o przyszłość, strach przed swoimi, jeszcze większy strach przed obcymi. To opowieść o zaborach, podbojach, niesprawiedliwości oraz o tym, że każdy system, biały, czerwony, prawy, lewy, zawsze będzie częścią wielkiej historii. Zawsze zmiażdży, zmieli, przegryzie i wypluje. Akcja ?Wisła?, bo o niej mowa, ostatecznie rozbiła mit wielonarodowego, wielokulturowego państwa, stopniowo demontowany (brutalnie) przez lata. I oczywiście dotknęła tych, którzy najczęściej nie mieli nic wspólnego z wielką historią, z OUN-UPA, a wręcz uciekali (tak, jeśli ktoś nie akceptował metod walki organizacji, to organizacja potrafiła się nim odpowiednio zająć).

Istnienie według Moniki Sznajderman ? nasze istnienie ? podlega szczególnemu prawu: nie jest anonimowe. Wpisuje się w przestrzeń, żywo dyskutuje z występującą tu i ówdzie przeszłością, pozbawione jest wygody, charakteryzuje się nieznośną lekkością. Istnienie stanowi wyzwanie: ocala i tworzy.

Bo wiem, że pejzaż, na który patrzę, jest od swoich początków w nieustannej przemianie, w każdym ułamku sekundy inni, stwarzany na nowo, niepodobny do siebie samego sprzed chwili. (67)

Praca pamięci, niestety, podobna jest rekonstrukcji historycznej ? obie mają swój urok, ale skazane są na porażkę. Można odtworzyć przebieg bitwy, huk armat, płonące domy, mundury, szczęk żelaza. Ale za nic nie da się odtworzyć klimatu, nastroju, emocji. Bez nich obraz zawsze będzie niekompletny.

Nie ma Łemków, nie ma Żydów, którzy zawsze znikają jako pierwsi i bez śladu. Nie ma wielkiej historii ? ta już dawno minęła. A nam, z góry skazanym na klęskę rekonstruktorom, pozostało brodzenie w popiołach i odgrzebywanie, od czasu do czasu, gruzów przeszłości.

Bo najczęściej będziemy po prostu grzebać w popiołach.

Czy recenzja była pomocna?

Ciekawe pomysły Gandalfa

  • Ósmy tom bestsellerowej serii Bernarda Cornwella o losach bohaterskiego Uhtreda z Bebbanburga. Na jej podstawie BBC realizuje serial `Upadek królestwa`. Rok 911. Władca Mercji Aethelred umiera, nie pozostawiwszy prawowitego następcy. O sukcesji zdecyduje witan. Uhtred bierze udział w obradach,...

  • 64.84 zł
    50.58 zł

    Brak Ostrzeżenia. Brak nadziei. Brak lekarstwa. Mija rok od wystąpienia pierwszego przypadku choroby Pustego Człowieka. Żadne lekarstwo nie jest w stanie powstrzymać epidemii, nikt też nie zna powodu choroby. Jej symptomy to niekontrolowane ataki wściekłości, potworne halucynacje i samobójczy...

  • W 1903 r. wydano opowiadanie `Pusty dom`, w którym Sherlock Holmes powraca na Baker Street 221B i wyjaśnia swojemu wiernemu przyjacielowi, doktorowi Johnowi Watsonowi, jak upozorował własną śmierć nad wodospadem Reichenbach. W 2014 r. jesteśmy świadkami `zbrodni na pustym domu`, czyli...

  • 132.84 zł
    102.29 zł

    Pierwsze wydanie gry planszowej W pustyni i w puszczy, na podstawie powieści Henryka Sienkiewicza spotkało się z ogromnym zainteresowaniem odbiorców. Gra jest atrakcyjna graficznie i wykonana z solidnych materiałów, co pozwala na jej wielokrotne wykorzystywanie, a grającym sprawia dużą...

  • 196.53 zł
    88.44 zł

    Odkryj nowy wymiar rozgrywki z wieżą LASER X. Gracze mogą sprawdzić swoje umiejętności, szybkość i celność w wyzwaniach dla jednego gracza, rywalizować między sobą lub spróbować swoich sił w trybie dla wielu graczy. Wieża daje graczowi możliwość czerpania przyjemności z rozgrywki nawet gdy w...

  • Tusz do codziennego stosowania odpowiedni do każdego typu oczu i skóry. Może być stosowany przy oczach wrażliwych, a także przy soczewkach kontaktowych. Nie zawiera substancji zapachowych ani związków wywołujących podrażnienia. - Wyraziście zwiększa objętość - Dokładnie rozdziela włoski -...