Książkowe bestsellery z tych samych kategorii

Przyjaciółka   Książka 37,28 zł
Paderborn Langer Tom 2   Książka 32,93 zł
Tajemnica domu Uklejów   Książka 37,49 zł

Przekleństwa niewinności

książka

Wydawnictwo Znak
Oprawa miękka
  • Dostępność niedostępny

Opis produktu:

Życie spokojnego miasteczka w pobliżu Detroit toczy się wokół rodziny Lisbon. Pięć pięknych, ekscentrycznych sióstr skupia na sobie uwagę młodych mężczyzn, którzy obsesyjnie gromadzą wszystkie dowody ich istnienia. Z ulubionych płyt dziewcząt, zagubionych grzebyków i popękanych lusterek próbują odtworzyć ich sekretne życie na granicy dziewczęcości i kobiecości. Presja pełnej niedopowiedzeń, dojrzewającej seksualności doprowadza siostry do samobójstwa. Kto zawinił: rodzina, społeczność, one same? Duszna atmosfera tajemnicy i nieuchwytnych emocji wciąga w głąb powieści i nie pozwala się od niej oderwać.
"Przekleństwa niewinności" to fascynująca powieść, zarazem mroczna i zabawna, lepka od soku pierwszej miłości, młodzieńczych obsesji i pełna hipnotyzującego uroku. Jeffrey Eugenides zadebiutował nią w 1993 roku, zdobywając od razu uznanie czytelników i krytyki. Sześć lat później zekranizowała ją Sofia Coppola i film z Jamesem Woodsem, Kathleen Turner, Kirsten Dunst i Joshem Hartnettem w rolach głównych przyniósł jej światową sławę.


Jeffrey Eugenides (ur. 1960) - amerykański pisarz, wykładowca. Jego pierwsza powieść "Przekleństwa niewinności" została zekranizowana przez Sofię Coppolę. Druga - "Middlesex" - otrzymała Nagrodę Pulitzera. Recenzenci porównują styl Jeffreya Eugenidesa do Zadie Smith, Joyce Carol Oates, Philipa Rotha, Davida Lodge`a i Jonathana Franzena, podkreślając, że jest jednym z niewielu autorów, których książki doceniają zarówno wysmakowani krytycy, jak i pożeracze fabuły. Jeffrey Eugenides to - obok Paula Austera - jeden z najwybitniejszych współczesnych pisarzy amerykańskich.

Tłumaczenie: Tomasz Bieroń
S
Szczegóły
Dział: Książki
Wydawnictwo: Znak
Oprawa: miękka
Okładka: miękka
Wprowadzono: 21.02.2013

RECENZJE - książki - Przekleństwa niewinności

4.6/5 ( 12 ocen )
  • 5
    10
  • 4
    1
  • 3
    0
  • 2
    0
  • 1
    1

czarnobiala

ilość recenzji:87

brak oceny 22-03-2013 11:58

W "Przekleństwach niewinności" radość przeplata się ze skrajnym smutkiem niczym u osób chorych na depresję. Zmiany nastrojów są tak dynamiczne, że przez długi czas nie wiemy czy główne bohaterki cierpią, czy są pogodzone z losem. Z zewnątrz szczęśliwa, modelowa rodzina, ojciec, matka, pięć małych dziewczynek. Rodzice być może zbyt opiekuńczy, wychowują swoje dzieci na zasadzie twardych reguł, wielu zakazów i nakazów, jednak dają im raz na jakiś czas doświadczyć kontrolowanej swobody. Problem pojawia się wraz z pojawieniem się uczucia niezależności, inności, indywidualności u każdej z sióstr. Uwikłani w schemat rodzice nie są w stanie dostrzec potrzeb swoich córek, kontynuując swój model wychowawczy, doprowadzają do ogromnej przepaści miedzy nimi a dziećmi. Jako pierwsza samobójstwo próbuje popełnić pierwsza z sióstr, choć za pierwszym razem jej się nie udaje, kolejny okazuje się już skuteczny, rok później ze świata znikają pozostałe cztery dziewczyny, każda w inny sposób kończy swoje życie. Gdzie należy doszukiwać się przyczyny? Jakie czynniki doprowadzają do tak desperackich kroków? Bardzo polecam tę książkę.

Scathach http://shczooreczek.blogspot.com/2013/04/

ilość recenzji:50

brak oceny 9-04-2013 13:28

Przekleństwa niewinności Jeffreya Eugenidesa, to powieść, którą delektuje się jak najdoskonalszym daniem. Daleko jej jednak do wybitnej Intrygi małżeńskiej, która to okazała się być jedną z najważniejszych lektur mojego życia, napisaną jakby specjalnie dla mnie. Paradoksalnie, uczucie to towarzyszy większości jej czytelników. To właśnie jeden z elementów stanowiących o jej mistrzostwie.

Jeśli zaś idzie o Przekleństwa niewinności , dobrym słowem na ich jednowyrazową recenzję byłoby: fascynująca.

Bohaterki książki, to pięć młodych dziewcząt, zamieszkujących miasteczko w pobliżu Detroit. Ich życie wydaje się być tradycyjną egzystencją nastolatek. Coś jednak różni je od rówieśników ? wydają się być osnute mgłą tajemnicy, pewnego niedopowiedzenia, niedookreśloności. Ludzie postrzegają je jako mocno ekscentryczne, a mimo to ? mężczyźni wydają się być nimi zafascynowani. Celem ich życia staje się gromadzenie wszelkich dowodów ich istnienia ? od zapachów, płyt, wspomnień, aż po elementy bielizny. Młode kobietki stają się swoistym obiektem platonicznego kultu ? zawsze na odległość, zawsze z ukrycia, jednak niezmiennie znajdowały się w centrum zainteresowania.
Dorastający młodzieńcy poprzez zgromadzone materiały i ?dowody?, starają się uchwycić to, co nieuchwytne ? cienką granicę dzielącą dziewczęcość od kobiecości; świat dojrzewających nastolatek stłamszonych przez surowe zakazy i nakazy rodziców; niejednokrotnie zbyt radykalnych, a wręcz - absurdalnych. Dzięki tym zabiegom pragną odtworzyć życie swoich obiektów westchnień. Wydaje się, że ich działania, mimo że skazane na porażkę, są jedyną otwartą dla nich możliwością. Dziewczyny trzymane pod kloszem rodziców, pozbawione perspektyw na jakiekolwiek wyjście w gronie rówieśniczym, nie mogły poradzić sobie ze swoim życiem, toteż zainspirowane czynem najstarszej z nich ? Cecylii ? postanowiły zakończyć swoje życia z godnością, uwalniając się na zawsze spod jarzma rodzicielskiej nadopiekuńczości, w końcu wykonując gest buntu.
Samobójstwa pięciu Lisbonek wstrząsnęły światem chłopaków silniej, niż można by się było spodziewać, tym bardziej, że za część z nich czują się szczególnie odpowiedzialni. To z perspektywy chłopaków z naprzeciwka, prowadzona jest narracja. Zabieg ten stawia czytelnika w tej samej perspektywie, co snujących opowieść ? czyniąc z niego tym samym podglądacza. Postawa voyeryzmu wysuwa się w tej powieści na pierwszy plan, czyniąc ją wyjątkową. Dzięki owemu zagraniu, czytelnik w sposób pełny może brać udział w opisywanych wydarzeniach, być ich czynnym uczestnikiem.

Atmosfera powieści jest duszna, parna, kipi od emocji. Przeważa w niej nastrój depresyjny, ponury, pesymistyczny. Daleko książce tej do sztampowości, bliżej do klimatu magicznego. Wielość niedopowiedzeń pozostawia nieograniczoną przestrzeń dla wyobraźni. Jednocześnie jest to powieść podkreślająca ważkość domu rodzinnego w życiu dorastającego człowieka. Eugenides ukazuje przestrzeń pozbawioną bezpieczeństwa i stabilizacji, będącej symbolem uwięzienia, wskazująca na to jak niebezpieczne jest popadanie w przesadę.

Eugenidesa charakteryzuje niezwykła lekkość pióra i doskonały warsztat pisarski. To twórca odważny, błyskotliwy, wychodzący naprzeciw czytelnika wymagającego i wolnego od pragnienia czytania jedynie lichej literatury, predestynującej do miana ramotki.

Powieść Eugenidesa jest gwarancją prozy z najwyższej półki, wywołującej głód kolejnych tekstów autora. Jej wyrazistość pozostaje w pamięci na długo, pozostawiając po sobie nieopisane poczucie więzi z bohaterami, których świat będziemy musieli opuścić.

Polecam!