rozwiń
rozwiń
zwiń
zwiń
wpisz minimum 3 znaki
Program profilaktyczno-terapeutyczny dla dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej
ocena: 6, głosów: 24
 
powiększenie

Fragmenty

przeczytaj fragment książki
Program profilaktyczno-terapeutyczny dla dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej

Spis treści


Wstęp

Kim jest dziecko z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej

Określenie definicji

Etiologia zespołu hiperkinetycznego
Symptomy zespołu nadpobudliwości psychoruchowej

Wpływ ADHD na funkcjonowanie dziecka

Występowanie objawów ADHD w zależności od wieku

Formy terapii dzieci z ADHD

Założenia i cele programu

Cele zajęć grupowych

Cele zajęć indywidualnych

Struktura zajęć

Propozycja zajęć grupowych

Zajęcia I
Zajęcia II
Zajęcia III
Zajęcia IV
Zajęcia V
Zajęcia VI
Zajęcia VII
Zajęcia VIII
Zajęcia IX

Zajęcia X


Zajęcia XI

Zajęcia XII

Zajęcia XIII

Zajęcia XIV

Zajęcia XV

Propozycja zajęć indywidualnych


Zajęcia I

Zajęcia II


Zajęcia III

Zajęcia IV

Zajęcia V

Zajęcia VI

Zajęcia VII


Zajęcia VIII

Zakończenie

Bibliografia

Aneks

Kryteria DSM-IV

Kryteria ICD-10
Materiały dla dziecka



(fragment)

ROZDZIAŁ I


1. Kim jest dziecko z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej


Pierwsze wzmianki o zespole nadpobudliwości psychoruchowej pojawiły się już w II połowie XIX wieku. Przez te wszystkie lata, do określenia cech dla niego charakterystycznych, używano różnych określeń. Wynikać to mogło z tego, że nadpobudliwość jest problemem o charakterze interdyscyplinarnym, znajdującym się w obrębie zainteresowań, m.in. lekarzy specjalizujących się w pediatrii, neurologii dziecięcej, psychiatrii, neurofizjologii, a także psychologów klinicznych oraz pedagogów, w tym pedagogów specjalnych. Ten stan rzeczy, świadczący o złożoności zjawiska, sprawił, że w literaturze, opisującej defakto różne zależności, nie było jednego, wspólnego mianownictwa określającego ten problem. Wszystkie wymieniane pojęcia były równie często używane, jak i krytykowane. Są one bowiem trudne do jednoznacznego zdefiniowania, zarówno z punktu występujących u dzieci objawów, jak również przyczyn i mechanizmów powstawania zaburzenia. Wielokrotnie zastosowanie takiej lub innej nazwy było wynikiem profesjonalnych zainteresowań badającego.

Obecnie na świecie oficjalnie uznawane są dwie nazwy. W klasyfikacji Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego (DSM – IV) mówi się o Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD), czyli o „Zespole nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi”. W przedstawionej przez Światową Organizację Zdrowia międzynarodowej klasyfikacji chorób (ICD - 10) obowiązuje termin Hyperkinetic Disorder, czyli „zespół hiperkinetyczny”.


Określenie definicji



W fachowej literaturze psychologicznej i psychiatrycznej problem ADHD omawiany jest w kontekście zaburzeń zachowania i emocji lub specyficznych zaburzeń rozwoju psychofizycznego, zaś w literaturze medycznej, neurologicznej, znajdujemy go w grupie określanej mianem - mikrozaburzenia czynności mózgu. Wielość aspektów, które należy uwzględnić przy zdefiniowaniu tego zaburzenia sprawia, że nie istnieje jedno jego określenie.

Poniżej zostało przedstawione kilka propozycji objaśnień używanych najczęściej do określenia istoty problemu.

Zespół hiperkinetyczny w ostatnich latach definiowany był jako:

- zaburzenie rozwoju samokontroli oraz zachowań społecznych o

chronicznym przebiegu i z ograniczonymi możliwościami leczenia. (W. W. Wolfram, 2002r. s. 66)

- zaburzenie charakteryzujące się występowaniem u dzieci nadmiernej ruchliwości, impulsywności i zaburzeń uwagi. (Ł. Ignatowicz, 2000r. s. 362)

- nadmierna pobudliwość układu nerwowego, na ogół objawiająca się przez nadruchliwość, wzmożoną pobudliwość emocjonalną i/lub specyficzne zaburzenia w sferze poznawczej (M. Popielarska, 2000r. s. 109)

- rozpoznanie medyczne, stosowane wobec dzieci i dorosłych, mających poważne trudności poznawcze i zaburzenia zachowania w ważnych aspektach swojego życia. (P. Cooper, K. Ideus, 2001r. s. 25).


Etiologia zespołu hiperkinetycznego



Bezpośrednią przyczyną ADHD, od strony fizjologicznej, jest przewaga w układzie nerwowym procesów pobudzania nad procesami hamowania. Przyczynami nadpobudliwości, z punktu widzenia biologicznego, mogą być różne czynniki uszkadzające centralny układ nerwowy. W świetle dzisiejszej wiedzy możemy do nich zaliczyć głównie czynniki genetyczne. Najdobitniej potwierdzają tą tezę badania z udziałem bliźniąt jednojajowych, rozwijających się z tej samej komórki jajowej, dlatego mających takie same geny oraz dwujajowych, które rozwijają się z dwóch zapłodnionych komórek jajowych i mających różne geny. Częstość występowania tego zaburzenia u bliźniąt jednojajowych jest 11 – 18 razy większa niż u dwujajowych. (R. A. Barkley, 1998)

Dotychczas udało się ustalić, że geny wpływają między innymi na aktywność procesów zachodzących w korze czołowej i przedczołowej obu półkul mózgowych, w móżdżku oraz w jądrach podkorowych. Z danych empirycznych wynika, iż mogą tu odgrywać rolę mutacje w obrębie kilku genów, co by wskazywało na poligeniczny charakter zaburzenia. Obecnie istnieje tendencja do szukania genów odpowiedzialnych za ten stan rzeczy wśród tych, które determinują pracę neurotransmiterów dopaminy, noradrenaliny, a także serotoniny. W 1995 roku w wyniku prac prowadzonych pod kierunkiem E.H. Cook’a stwierdzono, że u dzieci z tym problemem, częściej niż u innych, występuje zmiana w genie DAT 1, kodującym transporter dopaminergiczny.


STRUKTURA MÓZGU





Struktury podkorowe mózgu





oŚRODEK W MÓZGU

fUNKCJE

Wzgórze

Podstawowy ośrodek przenoszenia informacji z organizmu (m.in. odczucie bólu)

Podwzgórze

Ośrodki głodu i sytości, pragnienia, gospodarki termoregulacyjnej, popędu seksualnego, agresji

Struktury wewnętrzne

Ciało migdałowate: „reakcje walki, poddania się lub ucieczki”; hipokamp: zapisane są w nim ślady pamięciowe: jądro ogniste i gałka blada: uwaga, emocje

Móżdżek

Odpowiedzialny za koordynacje ruchów i równowagę

Most

Zapewnia koordynację prawej i lewej strony ciała

Rdzeń przedłużony

Reguluje podstawowe funkcje organizmu, jak oddychanie, ciśnienie krwi

Twór siatkowaty

Przesiew informacji, reakcje pobudzenia

Gruczoł przysadki

Wiele funkcji regulujących funkcjonowanie org.

Płat skroniowy

Odpowiedzialny za rozróżnianie dźwięków, mowy, wczesne stadium zapamiętywania, magazynowanie śladów pamięciowych

Płat czołowy

Uczenie się, rozumowanie (abstrahowanie), kojarzenie, hamowanie reakcji

Spoidło wielkie (ciało modzelowate)

Stanowi połączenie między prawą i lewą półkulą

Płat potyliczny

Rozróżnianie obrazów, niektóre aspekty pamięci wzrokowej

Płat ciemieniowy

Funkcje czuciowe i ruchowe (także koordynacja wzrokowo – ruchowa; prawa półkula)

Kora mózgowa

W korze mózgowej znajdują się ośrodki asocjacyjne, które pośredniczą między wszystkimi ośrodkami korowymi. Dzięki nim możliwe jest zapamiętywanie, rozumowanie, uczenie się, wykonywanie wszystkich operacji intelektualnych.



Do innych przyczyn mogących wywołać symptomy ADHD zaliczamy:

- zaburzenia powstałe w okresie ciąży ,

- urazy okołoporodowe,

- poważne choroby lub urazy mechaniczne we wczesnym dzieciństwie,

- alergie pokarmowe,

- zatrucia metalami ciężkimi (ołowiem).

W literaturze tematu podkreśla się również rolę czynników psychospołecznych, w tym także życie dziecka w ciągłym stresie i wpływ nagłych sytuacji traumatycznych. Badacze jednogłośnie informują, że trudna sytuacja domowa, specyfika obecnego stylu życia, brak stałych, jasnych norm oraz niekonsekwencja i znaczna impulsywność samych rodziców mogą nasilać objawy zespołu nadpobudliwości psychoruchowej.

Program profilaktyczno-terapeutyczny dla dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej (miękka)

książka

Wydawnictwo: Impuls

Oprawa: miękka

Ilość stron: 166

Wysyłamy w: 24h - 48h + czas dostawy

Nasza cena: 29,95

Cena detaliczna: 37,91

U nas taniej o 21%

dodaj do przechowalni dodaj do listy życzeń Dodaj do koszyka
Powrót Darmowa wysyłka dla zamówień od 99zł. SPRAWDŹ!
  • Opis

  • Szczegółowe informacje

  • Recenzje (2)

  • Inne wydania

Program profilaktyczno-terapeutyczny dla dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej - opis produktu:

Program składa się z dwóch części. Pierwsza część obejmuje istotne zagadnienia dotyczące coraz częściej rozpoznawanego w wieku dziecięcym zaburzenia ADHD. Porządkuje podstawową wiedzę z tego zakresu, odwołując się do najnowszych koncepcji. Ponadto opisano tutaj szereg metod i technik stosowanych w terapii nadpobudliwości.

Część druga to propozycja zajęć grupowych i indywidualnych. Program ten, odwołując się do najnowszych nurtów wskazujących na znaczenie kompleksowej terapii, obejmuje oddziaływania na sferę emocjonalną, poznawczą i społeczną. Zaproponowane zabawy i ćwiczenia wychodzą naprzeciw potrzebom dzieci z ADHD. Pozwalają rozładować napięcie psychoruchowe, usprawniają koncentrację uwagi, percepcję oraz koordynację. Dziecko w scenkach pantomimicznych, dramie czy w rysunkach ma szansę na wyrażenie swojej ekspresji, a dzięki bajce terapeutycznej ma wgląd na swoją sytuację i zachowanie. Program daje możliwość przeżywania licznych sytuacji, w których dziecko osiąga sukces, co korekcyjnie wpływa na postrzeganie własnej osoby.


Książka jest doskonałą pomocą dla nauczycieli i wychowawców klas terapeutycznych oraz nauczania indywidualnego, terapeutów pracujących w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, świetlicach, a także oddziałach dziennego pobytu dzieci. Książka powinna zainteresować również rodziców dzieci z ADHD oraz studentów psychologii i pedagogiki.

Program profilaktyczno-terapeutyczny dla dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej - wybrana recenzja:

Kasia 5/06/2018
recenzja dotyczy produktu: Książki

Ciekawe gry i zabawy, nie tylko dla dzieci nadpobudliwych

Sprawdź wszystkie recenzje

Program profilaktyczno-terapeutyczny dla dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej - szczegółowe informacje:

Dział: Książki

Kategoria: nauki humanistyczne, pedagogika, ADHD, terapia

Wydawnictwo: Impuls
Oprawa:miękka
Okładka:miękka
Wymiary:160x232
Ilość stron:166
ISBN:978-83-7850-763-5
Wprowadzono: 23.02.2015
i zgarniaj nagrody napisz recenzję

Program profilaktyczno-terapeutyczny dla dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej - recenzje klientów

5/06/2018
recenzja dotyczy produktu: Książka

Ciekawe gry i zabawy, nie tylko dla dzieci nadpobudliwych

20/02/2018
recenzja dotyczy produktu: Książka

Z tej książki naprawdę można skorzystać przy projektowaniu zajęć dla dzieci

10.00

Piotr Pawlak - przeczytaj też

Cyfrowa kultura masowa a kultura ...

P. Pawlak

książka (miękka)

22,52 zł

Dzieci z ADHD i ich rodzeństwo

P. Pawlak

książka (miękka)

24,94 zł

Krajobrazy regionu Studium ...

P. Pawlak

B. Fry...

książka (miękka)

26,25 zł taniej -12%

Zobacz również

Psychologia zamiast religii? Pułapki i ...

A. Zwoliński

książka (miękka)

26,11 zł taniej -25%

Między (nie)obecnością a zaangażowaniem ...

A. Błasiak

książka (twarda)

61,28 zł taniej -25%

Uczniowskie korzyści z funkcjonowania w ...

T. Huk

książka (miękka)

43,54 zł taniej -25%

Ciekawe pomysły Gandalfa

książka

41.85 zł

taniej -14%

Program lojalnościowy Od zbierania punktów do...

Książka stanowi doskonałe narzędzie zarówno dla firm chcących stworzyć własny program lojalnościowy, jak i dla tych, którzy już program posiadają. Dzięki zaprezentowanym case study można dostrzec trendy i rozwiązania, jakie współcześnie oferują programy lojalnościowe swoim uczestnikom. Wśród przeanalizowanych przykładów znajdują się programy nagradzane w...

książka

9.66 zł

taniej -56%

Program 500+ Jak mądrze zainwestować dodatkowy...

Zainwestuj teraz, odłóż na później! Na co wydajesz pięćset złotych, które otrzymujesz co miesiąc na dziecko? Wszystkie pieniądze przeznaczasz na bieżące potrzeby czy może odkładasz je na przyszłość? Program Rodzina 500+ daje niepowtarzalną szansę zainwestowania w przyszłość następnego pokolenia. Nie wiemy, jak będzie wyglądać świat za dziesięć,...

książka

31.43 zł

taniej -0%

Program Ja to ja + CD Wzmacnianie poczucia...

"Ja to ja i taki (-a) jestem, jestem OK." Byłoby wspaniale, gdyby każdy mógł tak o sobie powiedzieć. Dla rozwoju poczucia własnej wartości szczególnie znaczące są doświadczenia z wczesnego dzieciństwa. Program wspiera dzieci w rozwijaniu pewności siebie, nabywaniu umiejętności komunikacyjnych i lepszym poznawaniu siebie i innych.

książka

15.76 zł

taniej -0%

Program nauczania Specjalizacja: Administrator ...

Program zawiera szczegółowe cele kształcenia, określające wiadomości i umiejętności, które powinien opanować uczeń oraz treści kształcenia w formie haseł programowych wraz z zestawem ćwiczeń. Cele edukacyjne zostały poprawnie, jasno i konkretnie sformułowane, podobnie, jak wymagania stawiane uczniom. W programie określono warunki, w których powinno...

książka

12.60 zł

taniej -0%

Program nauczania Specjalizacja: ...

Program jest zgodny z podstawą programową dla szkół ponadgimnazjalnych i rozporządzeniem Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie ramowych planów nauczania szkół publicznych. Jednostki dydaktyczne dotyczące: zasad ekonomii, praktyki zawodowej oraz bezpieczeństwa i higieny pracy opracowano na podstawie: 312[01]/T,SP/MENIS/ 2004.06.14...

książka

12.60 zł

taniej -0%

Program nauczania Specjalizacja: Projektowanie ...

Program Specjalizacji: Projektowanie i programowanie gier komputerowych opracowany przez Autora jest odpowiedzią na potrzeby rynku pracy w tej nowoczesnej i dochodowej branży. Program Specjalizacji: Projektowanie i programowanie gier komputerowych jest programem kompleksowym. Koncentruje się głównie na przygotowaniu absolwentów pod względem rozumienia...

Brak list życzeń:

Utwórz

zamówienie tradycyjne
Brak produktów w koszyku
Brak produktów w koszyku

2.99

14.99

2.99

1.98

8.99

2.35

2.84

Łączna wartość zamówienia: 0 zł0 zł
Dostawa i płatność › Płatność › przejdź do koszyka
rozwiń
Wpisz numer
Swojego zamówienia (xxxxxx/rrrr)
Sprawdź

Powiadom kiedy produkt będzie dostępny

Wpisz swój adres e-mail: