Picasso za żelazną kurtyną. Recepcja artysty i jego sztuki w krajach Europy Środkowo-Wschodniej w latach 1945-1970

książka

Wydawnictwo Universitas
Oprawa twarda
  • Dostępność niedostępny

Opis produktu:

Książka Piotra Bernatowicza podejmuje zagadnienie recepcji Picassa, ale ze względu na ogromną ilość artystów inspirujących się sztuką wielkiego mistrza czyni to w zakresie ograniczonym tak chronologicznie, jak i geograficznie. Jednak ograniczenia nie są jedynie arbitralną operacją dokonaną na dziejach sztuki dwudziestego wieku i jej artystycznej geografii, ale służą zaakcentowaniu dwóch kluczowych dla sztuki tego czasu problemów, które wiążą się ściśle z postrzeganiem Pabla Picassa na obszarze czterech krajów Europy Środkowo-Wschodniej: Polski, Czechosłowacji, Węgier i Niemieckiej Republiki Demokratycznej w trzech powojennych dekadach. Z jednej strony jest to idea modernizmu, rozumiana jako proces autonomizacji płaszczyzny malarskiej, uwalniania jej od narzucanej tematycznej, z drugiej - utopia komunistyczna, szczególnie bliska modernistycznym artystom, która w krajach włączonych na skutek konferencji w Jałcie w orbitę wpływów ZSRR zaczęła być na mocy odgórnych rozporządzeń przekuwana w rzeczywistość.

Spis treści
Wstęp: zanim żelazna kurtyna zapadła
1. Artysta zaangażowany czy dekadent i formalista?
1.1. Program kulturalny Komunistycznej Partii Czechosłowacji (KSC)
1.2. Polska "rewolucja kulturalna"
1.3. Węgierska taktyka "krojenia salami"
1.4. Polityka kulturalna SMAD a wolność artysty

2. Między dziedzictwem kubizmu, "realizmem spotęgowanym" i surrealizmem
2.1. Czescy i słowaccy malarze wobec Picassa
2.2. Węgierska Szkoła Europejska
2.3. Picasso i Grupa Młodych Plastyków
2.4. Picasso w malarstwie powojennych Niemiec (Berlin i SBZ)

3. Pod skrzydłami Gołąbka pokoju
3.1. Lot Gołąbka pokoju
3.2. Gołąbek pokoju i polski plakat
3.3. Gołąbek na berlińskiej kolumnie
3.4. Gołąbek na talerzu

4. Wystawy Picassa za żelazną kurtynę
4.1. Masakra w Korei trzy razy w Warszawie
4.2. Wystawa grafik Picassa w DDR

5. W centrum "odwilżowych dyskusji"
5.1. Dyskusja picassowska w "Bildene Kunst"
5.2. Dyskusja w "Przeglądzie Kulturalnym"
5.3. Picasso i wskrzeszanie tradycji modernistycznej w Czechosłowacji
5.4. Picasso i zatrzymana odwilż na Węgrzech

6. Pikasy pod strzechy, picassy na ściany galerii
6.1. Picasso i popularyzacja nowoczesności
6.2. Oficjalne uznanie w latach sześćdziesiątych

7. Alternatywa dla socu i przystanek w drodze ku abstrakcji
7.1. DDR: Na marginesie oficjalnej sztuki
7.2. Węgry: Ku sztuce oficjalnej
7.3. Polska: W drodze ku abstrakcji
7.4. Czechosłowacja: Reanimowany modernizm
S
Szczegóły
Dział: Książki
Wydawnictwo: Universitas
Oprawa: twarda
Wprowadzono: 02.03.2007

RECENZJE - książki - Picasso za żelazną kurtyną. Recepcja artysty i jego sztuki w krajach Europy Środkowo-Wschodniej w latach 1945-1970

4.6/5 ( 10 ocen )
  • 5
    8
  • 4
    1
  • 3
    0
  • 2
    1
  • 1
    0