Z recenzji wydawniczej: ?Wśród licznych, a sygnalizowanych w recenzowanym tomie przejawów zagrożeń ładu społecznego i ich konsekwencji (wykluczenie, ekskluzja społeczna, marginalizacja), Autorzy poszczególnych pomieszczonych w nim tekstów uwagę Czytelnika kierują ku problemowi wykluczania (proces) i wykluczenia (stan, sytuacja) społecznego, wskazując przy tym na dwa zasadnicze kompleksy czynników sprawczych. Są to (w kolejności ich prezentacji w tomie): podmiotowe czynniki bio-i psychogenne (deficyty rozwojowe, niesprawności, zaburzenia parcjalne, depresja i poczucie braku perspektywy czy szans życiowych ? zwłaszcza młodzieży, doświadczenie trudności adaptacyjnych w sytuacji migracyjnej, uzależnienie od środków psychotropowych, przestępczość, destrukcyjne starzenie się, itd.); oraz przedmiotowe czynniki tkwiące w środowiskach, w społeczeństwie życiowej aktywności rozpatrywanych kategorii osób zagrożonych, względnie doświadczających sytuacji wykluczenia społecznego, a także w niedostatkach polityki społecznej i instrumentach realizacji jej postanowień czynionych wobec osób zagrożonych społeczną ekskluzją.
W prezentacji owych źródeł zagrażających standardowemu dla poszczególnych kategorii: płci, wieku i statusu uczestnictwu społecznemu dominuje aspekt socjopedagogiczny. Natomiast stricte pedagogiczny walor recenzowanego tomu to przede wszystkim pomieszczenie w nim tekstów poświęconych problematyce wsparcia społecznego osób zagrożonych i doświadczających owego wskazywanego wyżej stanu i procesu?.