rozwiń
rozwiń
zwiń
zwiń
wpisz minimum 3 znaki
Mnemoliterki Ćwiczenia do wprowadzania i utrwalania liter podobnych pod względem kształtu a-o, m-n-u-w, l-ł, b-d-g-p z wykorzystaniem memotechnik
ocena: 6, głosów: 10
 

Fragmenty

przeczytaj fragment książki
Mnemoliterki Ćwiczenia do wprowadzania i utrwalania liter podobnych pod względem kształtu a-o, m-n-u-w, l-ł, b-d-g-p z wykorzystaniem memotechnik

Wstęp

Czytanie i pisanie to formy komunikacji stanowiące bardzo ważny – podstawowy cel edukacji, mające wpływ między innymi na to, jak będzie przebiegał dalszy proces kształcenia.

Dziecko, poznając znaki graficzne, musi przede wszystkim zapamiętać ich kształt. Dlatego w czasie nauki czytania i pisania wszelkie zaburzenia spostrzegania kształtów ujawniają się w pełni i zaczynają nabierać szczególnego znaczenia. To na dorosłych spoczywa obowiązek korygowania i kompensowania przyczyn, z których wynikają trudności w rozszyfrowywaniu tego szczególnego kodu graficznego, jakim są litery.

Spostrzeganie abstrakcyjnych znaków sprawia dzieciom szczególną trudność, ponieważ różni się ono od spostrzeżeń dokonywanych w codziennym życiu. W miarę jak dziecko nabywa nowych wiadomości i je zapamiętuje, jego układ nerwowy „zagęszcza się”, co sprzyja powstawaniu licznych i wzajemnie od siebie zależnych połączeń.

Abstrakcyjny charakter liter i dźwięków przyczynia się do tego, że odbierane bodźce są izolowane i oderwane od wytworzonych powiązań w mózgu dziecka, nie wiążą się z jego doświadczeniem, są pozbawione treści znaczeniowej i nie wzbudzają w pamięci przedstawienia wzrokowego. W związku z tym dziecko samo próbuje ukonkretnić abstrakcyjne symbole, nazywając np.: O – jajkiem, a cyfrę 2 – łabędziem; tzn. w naturalny sposób wykorzystuje sztuczki pamięciowe, które nazywamy mnemotechnikami. Wspomagają one zapamiętywanie dowolnych informacji, są metodami bazującymi na funkcjonowaniu mózgu, stymulującymi kojarzenie w obu półkulach, pozwalającymi wykorzystywać zasoby naszej pamięci i wydobywać z nich to, co w danej chwili jest nam potrzebne.

Mnemoliterki to ćwiczenia do wprowadzania i utrwalania liter podobnych pod względem kształtu – wykorzystujące mnemotechnikę w postaci zakładek obrazowych, ponieważ najbardziej naturalnym sposobem uczenia się dziecka jest uczenie wykorzystujące obraz, emocje oraz ruch, co z kolei uruchamia wyobraźnię, pozwalając na ukonkretnienie materiału abstrakcyjnego, jakim są litery.

Zakładki obrazowe[1] (alfabet skojarzeniowy) skonstruowano w taki sposób, aby wybrane litery (wielkie i małe o podobnym obrazie graficznym oraz litery podobne o odmiennym kierunku i położeniu) zostały skojarzone z przedmiotami przypominającymi dziecku o cechach charakterystycznych danej litery i jej odmienności od innych. Uzmysłowi mu to, że dana litera jest jedyna w swoim rodzaju.

W celu podniesienia efektywności i zwiększenia przyjemności zapamiętywania – zakładki obrazowe należy wesprzeć metodą „żywych” opowiadań uwzględniających te rzeczy, które są ważne i mają być zapamiętane. „Ożywienie” liter służy zapisaniu ich w umyśle. Im obraz jest bardziej surrealistyczny, tym prawdopodobieństwo zapamiętania wzrasta. Tworzenie takich obrazów stwarza możliwość „ozdabiania” danej litery w taki sposób, aby jej kształt i cechy charakterystyczne zachowały się w pamięci dziecka ze względu na interesującą „prezentację”. Przykładem może być wierszyk „ożywiający” literę a:



Wielkie A to drabina,

po której aligator Al się wspina.

W łapce mały talerzyk trzyma

i łyżeczką pyszne ciasteczko wcina.

Talerzyk z łyżeczką małe a przypomina.

Gdyby nie ta łyżeczka,

to ciastko niezjedzone

na Ala byłoby obrażone.



Dziecko, korzystając z ćwiczeń, może samo wizualizować litery i rysować ich „kształtopodobne” odpowiedniki na odwrocie kartki, a także bawić się w wymyślanie zabawnych opowiadań lub wierszyków, których bohaterami będą litery oraz sam ich autor, czyli dziecko.

Każda karta pracy w górnym prawym rogu ma dwie ramki – w jednej znajduje się wzór wielkiej i małej – drukowanej i pisanej litery, a w drugiej ich „kształtopodobne” zakładki. W zależności od tego, czy mamy do czynienia z samogłoską czy spółgłoską, ramki są czerwonego lub niebieskiego koloru.

Ćwiczenia do wprowadzania i utrwalania liter podobnych z wykorzystaniem mnemotechnik są przeznaczone dla wszystkich dzieci rozpoczynających przygodę z czytaniem i pisaniem. W szczególności jednak mają pomóc zapamiętać kształty liter podobnych dzieciom mającym trudności z nabywaniem umiejętności czytania i pisania, z grupy ryzyka dysleksji oraz dzieciom z fragmentarycznymi deficytami rozwojowymi, w szczególności charakteryzującymi się zaburzeniami percepcji wzrokowej.

Już dziecko czteroletnie uwielbia się bawić w „zapisywanie” wymyślonych przez siebie bajek i historyjek – pisząc pochyłym „pofalowanym” pismem, naśladuje dorosłych. W ten sposób zapoczątkowuje nowy etap – naukę pisania. Należy wówczas zwrócić szczególną uwagę na właściwy dobór oraz sposób trzymania narzędzia pisarskiego.

Dziecko, wykonując ćwiczenia, powinno pisać ołówkiem, ponieważ umożliwia mu on kontrolowanie nacisku na narzędzie pisarskie oraz poprawianie ewentualnych błędów. Natomiast po opanowaniu techniki pisania zapewnia łagodne przejście do pisania piórem wiecznym (ze stalówką). Należy pamiętać, aby ołówek był zawsze dokładnie zatemperowany i średniej miękkości (z grupy B).

Prawidłowy sposób trzymania narzędzia pisarskiego polega na skośnym ułożeniu ołówka (podobnie jak pióra ze stalówką) do kartki papieru; ołówek leży na środkowym palcu, od góry w odległości 2 cm od piszącej końcówki, przytrzymywany jest przez zgięty palec wskazujący oraz kciuk, reszta ołówka spoczywa na dłoni u nasady palca wskazującego.



MneoJliterki to karty pracy składające się z ćwiczeń służących do nauki pisania:

– elementów literopodobnych przygotowujących dziecko do pisania właściwej litery;

– wielkiej i małej litery w powiększonej liniaturze;

– wielkiej i małej litery w zeszytowej liniaturze;

– poznanej litery w łączeniach z innymi literami w powiększonej oraz zeszytowej liniaturze;

– poznanej litery w wyrazach.



Karty przeznaczone do utrwalania liter składają się z ćwiczeń służących nabywaniu umiejętności czytania i pisania, polegających na:

– słuchowej analizie i syntezie wyrazów;

– wyszukiwaniu i dobieraniu parami wyrazów z poznaną literą, gdzie w jednym z nich nowa litera jest zastąpiona „kształtopodobnym” odpowiednikiem;

– wyszukiwaniu i dobieraniu parami wyrazów oraz uzupełnianiu brakującej litery;

– odczytywaniu krótkich tekstów z nową literą oraz uzupełnianiu luk w wyrazach;

– odczytywaniu i dobieraniu parami wyrazów drukowanych i pisanych oraz łączeniu ich z obrazkiem lub odczytywaniu i zapisywaniu wyrazów z nowo poznaną literą, grupowaniu ich według określonej zasady.

We wzorze liter p i b zamknięto „brzuszki”, aby w przyszłości przy szybkim zapisie tych liter uniknąć zniekształcania ich kształtów – litera b nie przypominała l lub u, a litera p – r lub n (co jest charakterystyczne dla pisma dziecka np. z dysgrafią).

Dla lepszej orientacji dziecka w liniaturze została ona oznaczona dwoma kolorami oraz na początku linii – zielonymi pionowymi kreskami.

Na dole każdej strony znajdują się szlaczki do kolorowania, służące doskonaleniu sprawności manualnej dziecka.

Mnemoliterki mogą być wykorzystane w czasie wspólnych zabaw w domu (pod okiem osoby dorosłej), w przedszkolu i na zajęciach lekcyjnych w szkole, w pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz na zajęciach wyrównawczych i rewalidacyjnych.

Mam nadzieję, że przedstawione w Mnemoliterkach propozycje ćwiczeń ułatwią dzieciom naukę czytania i pisania, a także pozwolą na prostsze i przyjemniejsze podróżowanie po świecie liter oraz skuteczniejsze zapamiętywanie kształtów liter podobnych.

Zachęcając do sięgnięcia po Mnemoliterki, życzę Państwu, aby nauka liter oraz przygoda z czytaniem i pisaniem były dla dzieci – przyszłych lub obecnych uczniów – dobrą zabawą.





Joanna Skibska

przeczytaj fragment książki
Mnemoliterki Ćwiczenia do wprowadzania i utrwalania liter podobnych pod względem kształtu a-o, m-n-u-w, l-ł, b-d-g-p z wykorzystaniem memotechnik
Mnemoliterki Ćwiczenia do wprowadzania i utrwalania liter podobnych pod względem kształtu a-o, m-n-u-w, l-ł, b-d-g-p z wykorzystaniem memotechnik

Mnemoliterki
Ćwiczenia do wprowadzania i utrwalania liter podobnych pod względem kształtu a-o, m-n-u-w, l-ł, b-d-g-p z wykorzystaniem memotechnik (miękka)

książka

Wydawnictwo: Impuls

Oprawa: miękka

Ilość stron: 72

Wysyłamy w: 3 - 5 dni + czas dostawy

Dostępność: mały zapaspomoc Brak na naszym magazynie.
Spróbujemy go sprowadzić dla Ciebie.
Szansa na realizację 60%.
Potrzebny czas 3-5 dni roboczych.

Nasza cena: 24,94

dodaj do przechowalni dodaj do listy życzeń Dodaj do koszyka

Przy zakupie 5 egz.
Cena hurtowa:

19,95

Powrót Darmowa wysyłka dla zamówień od 99zł. SPRAWDŹ!
  • Opis

  • Szczegółowe informacje

  • Recenzje (1)

  • Inne wydania

Mnemoliterki, Ćwiczenia do wprowadzania i utrwalania liter podobnych pod względem kształtu a-o, m-n-u-w, l-ł, b-d-g-p z wykorzystaniem memotechnik - opis produktu:

Mnemoliterki to ćwiczenia do wprowadzania i utrwalania liter podobnych pod względem kształtu - wykorzystujące mnemotechnikę w postaci zakładek obrazowych, ponieważ najbardziej naturalnym sposobem uczenia się dziecka jest uczenie wykorzystujące obraz, emocje oraz ruch, co z kolei `uruchomia` wyobraźnię, pozwalając na ukonkretnienie materiału abstrakcyjnego, jakim są litery.
Zakładki obrazowe [1] (alfabet skojarzeniowy) skonstruowano w taki sposób, aby wybrane litery (duże i małe o podobnym obrazie graficznym oraz litery podobne o odmiennym kierunku i położeniu) zostały pokojarzone z przedmiotami przypominającymi dziecku o cechach charakterystycznych danej litery i jej odmienności od innych. Uzmysłowi to dziecku, że dana litera jest jedyna w swoim rodzaju.
W celu podniesienia efektywności i przyjemność zapamiętywania - `zakładki obrazowe` należy wesprzeć metodą `żywych` opowiadań uwzględniających te rzeczy, które są ważne i mają być zapamiętane. `Ożywienie` liter służy zapisaniu ich w umyśle. Im obraz jest bardziej surrealistyczny tym prawdopodobieństwo zapamiętania wzrasta. Tworzenie takich obrazów stwarza możliwość `ozdabiania` danej litery w taki sposób, aby jej kształt i cechy charakterystyczne zachowały się w pamięci dziecka ze względu na interesującą `prezentację`. Przykładem może być wierszyk `ożywiający` literę a:

Wielkie A to drabina,
po której aligator Al się wspina.
W łapce mały talerzyk trzyma
i łyżeczką pyszne ciasteczko wcina.
Talerzyk z łyżeczką, małe a przypomina.
Gdyby nie ta łyżeczka,
to ciastko nie zjedzone,
na Ala byłoby obrażone.
Dziecko korzystając z ćwiczeń, może samo wizualizować litery i rysować ich `kształtopodobne` odpowiedniki na odwrocie kartki, a także bawić się wyobraźnią w wymyślanie zabawnych opowiadań lub wierszyków, których bohaterami będą literki oraz sam ich autor czyli dziecko.
Ćwiczenia do wprowadzania i utrwalania liter podobnych z wykorzystaniem mnemotechnik przeznaczone są dla wszystkich dzieci rozpoczynających przygodę z czytaniem i pisaniem. W szczególności jednak mają pomóc zapamiętać kształty liter podobnych, dzieciom mającym trudności z nabywaniem umiejętności czytania i pisania, dzieciom z grupy ryzyka dysleksji, dzieciom z fragmentarycznymi deficytami rozwojowymi, w szczególności charakteryzującymi się zaburzeniami percepcji wzrokowej.
Mnemoliterki mogą być wykorzystane w czasie wspólnych zabaw w domu (`pod okiem` osoby dorosłej), w przedszkolu i na zajęciach lekcyjnych w szkole, w pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz na zajęciach wyrównawczych i rewalidacyjnych.

Mnemoliterki, Ćwiczenia do wprowadzania i utrwalania liter podobnych pod względem kształtu a-o, m-n-u-w, l-ł, b-d-g-p z wykorzystaniem memotechnik - wybrana recenzja:

Oficyna Wydawnicza Impuls 19/03/2018
recenzja dotyczy produktu: Książki

Cieszące się coraz większym powodzeniem skuteczne sposoby ułatwiające zapamiętywanie, przechowywanie i przypominanie informacji, znane są pod pojęciem mnemotechniki. Metoda ta polega na porządkowaniu i grupowaniu elementów według określonych zasad, co zwiększa zakres i trwałość pamięci. Wieloletnia... (czytaj dalej)

Mnemoliterki, Ćwiczenia do wprowadzania i utrwalania liter podobnych pod względem kształtu a-o, m-n-u-w, l-ł, b-d-g-p z wykorzystaniem memotechnik - szczegółowe informacje:

Dział: Książki

Kategoria: nauki humanistyczne, pedagogika, logopedia i uszkodzenia słuchu

Wydawnictwo: Impuls
Oprawa:miękka
Okładka:miękka
Wymiary:210x297
Ilość stron:72
ISBN:9788378500773
Wprowadzono: 05.12.2012
i zgarniaj nagrody napisz recenzję

Mnemoliterki, Ćwiczenia do wprowadzania i utrwalania liter podobnych pod względem kształtu a-o, m-n-u-w, l-ł, b-d-g-p z wykorzystaniem memotechnik - recenzje klientów

19/03/2018
recenzja dotyczy produktu: Książka

Cieszące się coraz większym powodzeniem skuteczne sposoby ułatwiające zapamiętywanie, przechowywanie i przypominanie informacji, znane są pod pojęciem mnemotechniki. Metoda ta polega na porządkowaniu i grupowaniu elementów według określonych zasad, co zwiększa zakres i trwałość pamięci. Wieloletnia praktyka pokazuje, że warto sięgnąć po ten sprawdzony sposób, bowiem osiągane wyniki są w pełni zadowalające. Nakładem Oficyny Wydawniczej Impuls ukazała się doskonała pomoc dydaktyczna, ułatwiająca uczniom nabywanie umiejętności czytania i pisania.
Zaproponowane ?Ćwiczenia do wprowadzania i utrwalania liter podobnych pod względem kształtu a-o, m-n-u-w, l-ł-t, b-d-g-p z wykorzystaniem mnemotechnik? zostały sprawdzone eksperymentalnie. Całość składa się z kart pracy, przyporządkowanych kształtopodobnym literom polskiego alfabetu. Na kartach zaznaczono: ramkę z drukowanymi i pisanymi wzorami małych i dużych liter, ramkę z kształtopodobnymi zakładkami (kolor ramek przy samogłoskach jest czerwony, natomiast przy spółgłoskach ? niebieski), liniaturę powiększoną oraz zeszytową, wielkie i małe litery w każdej z liniatur, litery w połączeniach z innymi literami w każdej z liniatur oraz litery w wyrazach. Liniatury oznaczono dwoma kolorami, a początki linii zielonymi, pionowymi kreskami. Na dole strony umiejscowiono szlaczki do kolorowania.
Wszystkie ćwiczenia dokładnie opisano: jasne i konkretne polecenia ułatwiają zrozumienie zadań. Wyszczególniono modele głoskowe i sylabowe. Wśród propozycji znalazły się ćwiczenia: wyszukiwanie i dobieranie wyrazów w pary, dopasowywanie wyrazów do obrazków, uzupełnianie brakującej litery oraz luk w wyrazach, odczytywanie prostych tekstów i krótkich rymowanek z poznaną literą (zaproponowane teksty są proste, ciekawe, łatwe do zapamiętania), dobieranie parami wyrazów drukowanych i pisanych, wycinanie obrazków i wklejanie ich w odpowiednie miejsca, a także grupowanie wyrazów według podanych zasad. Wszystkie ćwiczenia zapisano po jednej stronie kartki, na odwrocie jest miejsce na pracę własną dziecka (wizualizowanie liter, rysowanie ich obrazkowych odpowiedników, pisanie wierszyków).
?Ćwiczenia?? zostały opracowane z myślą o dzieciach rozpoczynających naukę czytania i pisania, w szczególności jednak mają pomóc uczniom z grupy ryzyka dysleksji oraz z zaburzeniami percepcji wzrokowej. Stanowiąc doskonałą pomoc dydaktyczną, spotkają się z zainteresowaniem nauczycieli przedszkoli, edukacji wczesnoszkolnej, specjalistów rewalidacji oraz rodziców. Ponieważ doświadczenie pokazuje, że mnemotechniki czyli ?sztuczki pamięciowe? dają pozytywne efekty, propozycja Impulsu zdecydowanie warta jest polecenia.

Oficyna Wydawnicza Impuls http://impulsoficyna.com.pl/recenzje/mnemoliterki,1397.html

10.00

Joanna Skibska - przeczytaj też

Diagnoza interdyscyplinarna Wybrane ...

J. Skibska

książka (miękka)

32,36 zł taniej -34%

Diagnoza interdyscyplinarna Wybrane ...

J. Skibska

książka (miękka)

39,39 zł taniej -6%

Mnemotechniki jako czynnik ...

J. Skibska

książka (miękka)

32,66 zł taniej -14%

Nauczyciel i uczeń w przestrzeni ...

J. Skibska

książka (miękka)

39,81 zł

Zobacz również

Kolorowa rzeczywistość Czyli obraz PRL ...

M. Jasiński

książka (miękka)

29,85 zł taniej -25%

Estetyka chmur

T. Andrearczyk

książka (miękka)

23,57 zł taniej -25%

Dydaktyczne i komunikacyjne aspekty ...

A. Wierzbicka

książka (miękka)

35,09 zł taniej -25%

Wolność człowieka i jego granice ...

O. Górecki

książka (twarda)

44,81 zł taniej -25%

Brak list życzeń:

Utwórz

zamówienie tradycyjne
Brak produktów w koszyku
Brak produktów w koszyku

2.99

14.99

2.99

1.98

8.99

2.35

2.84

Łączna wartość zamówienia: 0 zł0 zł
Dostawa i płatność › Płatność › przejdź do koszyka
rozwiń
Wpisz numer
Swojego zamówienia (xxxxxx/rrrr)
Sprawdź

Powiadom kiedy produkt będzie dostępny

Wpisz swój adres e-mail: