Opis produktu:
Do istoty kultury arabskiej prowadzą - wciąż obecne w życiu współczesnych Beduinów - wzorce plemienne, wyrażające się w decyzjach, w tym politycznych, plemiennych naczelników, a także normy życia religijnego -islamu, choć również chrześcijaństwa. Fenomen kultury arabskiej przybliża refleksja nad człowiekiem i jego czasem - zagadnienia do ujęcia w kategoriach psychologii Carla Gustava Junga, ze szczególnym uwzględnieniem funkcji psychicznych: myślenia, uczucia, percepcji i intuicji. Koncepcje te znajdują potwierdzenie w dziesiątkach manifestacji wynikających z codziennego życia i obrazów rysujących się w mediach i w literaturze.
Człowiek ten to, z jednej strony, racjonalista, nastawiony na postęp i rozwój ojciec rodziny, przedsiębiorca, polityk, z drugiej - mistyk, odwołujący się do pokładów własnego życia wewnętrznego i zbratany z przyrodą. To bojownik walczący o swój kraj z kolonializmem i neokolonializmem, gospodarz tak gościnny, że odda duszę i mienie swoim gościom, kiedy indziej - nieufny krytyk lawinowego zainteresowania Wschodem. Na obrzeżach miast i pustyń zachowuje swój magiczny świat jak skarb w otchłani stechnicyzowanej kultury, zarazem wkracza z całą siłą w sferę nowoczesnej myśli. Staje się aktywnym współtwórcą aulamy - globalizacji, którą "tu i teraz", już w wieku XXI, wzbogaca swoją żywotnością, inspirując rewolucje 2011 r. - fenomen na miarę współczesnej historii powszechnej.
Ewa Machut-Mendecka - absolwentka arabistyki na Uniwersytecie Warszawskim, pasjonuje się literaturą i językiem świata arabskiego, żywo interesuje się też kulturą, problematyką społeczną i etnologiczną obszarów muzułmańskich oraz religią islamu. Zagadnienia te bada od strony teoretycznej i praktycznie. Napisała m.in. książki: "Współczesny dramat egipski", (Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1984), "Główne kierunki rozwojowe dramaturgii arabskiej" (Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1992), The Art of Arabic Drama. A Study in Typology (Wydawnictwo Akademickie DIALOG, Warszawa 1997), Studies in Arabic Theatre and Literature, (Academic Publishing House Dialog, Warszawa 2000).
Jest współautorką (wraz z K. Bielawskim, J. Kozłowską, K. Skarzynską-Bocheńską) unikalnej monografii "Nowa i współczesna literatura arabska XIX i XX w. Literatura Arabskiego Maghrebu" (Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1989), jednej z najobszerniejszych tego typu prac na świecie. Od ponad dziesięciu lat interesuje się psychologią Karola Gustawa Junga, korzystając z jego metod do badań nad kulturą arabsko-muzułmańską. Jest profesorem nadzwyczajnym Uniwersytetu Warszawskiego oraz Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej
Spis teści
Wprowadzenie
Rozdział 1: Kultura w mitach
1.1. Wielkie mity ziem arabskich
1.2. Mit Al-Dżaziry
Rozdział 2: W kierunku tradycji plemiennej
2.1. Gorący świat Beduinów
2.2. Z mieczem w dłoni
Rozdział 3: Swoi, obcy, inni: literackie obrazy konfliktów w świecie arabskim w XIX–XX wieku
3.1. Ogólny zarys problematyki
3.2. Konflikty doświadczane bezpośrednio jako tworzywo literackie
3.3. Postawa refleksyjna jako sposób poszukiwania sensu
3.4. Wschód i Zachód: koncepcja Abd ar-Rahmana Munifa
3.5. Europa a islam - spory i fascynacje
Rozdział 4: Świat w procesie przemian: obrazy Egiptu i Maroka
4.1. Egipt: natura przemian
4.2. Maroko: oblicza tożsamości
Rozdział 5: Obrazy kobiet i mężczyzn w literaturze arabskiej
5.1. Typologia postaci
Rozdział 6: Koncepcje czasu w obrazach literackich
6.1. Typologia czasu
Rozdział 7: W kręgu obyczajów
7.1. Droga do małżeństwa: kobiecy rytuał ochronny
7.2. Magia jako wyraz kobiecej duszy
Zakończenie
Bibliografia
Indeks osobowy
Indeks rzeczowy