- Książki Książki
- Podręczniki Podręczniki
- Ebooki Ebooki
- Audiobooki Audiobooki
- Gry / Zabawki Gry / Zabawki
- Drogeria Drogeria
- Muzyka Muzyka
- Filmy Filmy
- Art. pap i szkolne Art. pap i szkolne
O Akcji
Akcja Podziel się książką skupia się zarówno na najmłodszych, jak i tych najstarszych czytelnikach. W jej ramach możesz przekazać książkę oznaczoną ikoną prezentu na rzecz partnerów akcji, którymi zostali Fundacja Dr Clown oraz Centrum Zdrowego i Aktywnego Seniora. Akcja potrwa przez cały okres Świąt Bożego Narodzenia, aż do końca lutego 2023.lamic Underworld, t. 1-2, Brill, Leiden 1976; B. Prochwicz-Studnicka, Żebracy, włóczędzy i oszuści na arabsko-muzułmańskim Wschodzie X-XIV wieku, Universitas, Kraków 2006. [2] B. Malinowski, Mit w psychice człowieka pierwotnego, Dzieła, t. 7, Warszawa 1990. [3] Kirk, Myth. Its Meaning and Functions in Ancient and Other Cultures, Cambridge 1970. [4] W. Lengauer, Religijność starożytnych Greków, Warszawa. PWN 1994, s. 25-26. [5] A. Bronk, Podstawy nauk o religii, TN KUL, Lublin 2003, omawia szczegółowo problemy metodologiczne związane z badaniem religii oraz różnorodną metodologię badania religii i zjawiska religijności. Por. szczególnie s. 258-59. Rozdział 1. Muzułmańska umma a odłamy religijne [1] Na przykład przez Ibn M??ę At-Tirmi??ego. [2] Hawting, Parties and Factions, EQ. [3] Sami mistycy nazywali się ??ifa al-qawm, co miało oznaczać społeczność osób skoncentrowanych na walorach duchowych. Por. E. Geoffroy, ??ifa, EI2. [4] Trimingham, The Sufi Orders in Islam, Oxford University Press, Oxford 1971, s. 68, 103-104. [5] Rafeq, Craft Organization, Work Ethics, and the Strains of Changes in the Ottoman Syria, ,,Journal of the American Oriental Society", 111, 3, lipiec-wrzesień 1991, s. 495 i dalsze. [6] Khuri, Imams and Emirs. State, Religion and Sect in Islam, Saqi Books, London 2006, s. 28. [7] R. Paret, Der Koran. Kommentar und Konkordanz, Berlin 1971, s. 30-31. [8] F. Bühl, Bosworth, Milla, EI2. [9] Tak wynika ze stwierdzenia użytego przez ?al?iego, wezyra fatymidzkiego kalifa Al-F?iza, który wyrażenie al-milla wa-ăl-?imma zastosował dla odróżnienia muzułmanów i niemuzułmanów. Stern, F??imid decrees: original document from the F??imids chancery, Faber, London 1964, s. 76-85; Ursinus, Millet, EI2. [10] Na temat tego pojęcia w Turcji osmańskiej por. M. Ursinus, Zur Diskussion um ,,millet" im Osmanischen Reich, [w:] ,,Südost-Forschungen", 48, 1989, s. 195-207. [11] Aš-Šahrast?n?, Al-Milal wa-ăn-ni?al, ed. M. Kayl?n?, Bejrut 1986, t. 1, s. 11. [12] Ibidem. [13] Ibidem, s. 21. [14] Edycję tego traktatu wraz z komentarzem przygotował J. van Ess, Frühe mutazilitische Häresiographie. Zwei Werke des N?ši al-Akbar (gest. 293 H.) herausgegeben und eingeleitet, Verlag, Beyrouth, Wiesbaden 1971. [15] Al-H?uw?razm?, Kit?b maf?t?? al-ul?m, ed. G. van Vloten, Leiden 1985, s. 35; D. Gimaret, Al-Milal wa-ăn-ni?al, EI2. [16] W tej sprawie toczy się spór między badaczami. A. Nader w latach 60. uznał, że tą pracą jest pozbawiony tytułu manuskrypt opatrzony nazwiskiem Al-Ba?d?d?ego i opublikował go pod tytułem Kit?b al-milal wa-ăn-ni?al, Bejrut 1970. Polemizują z nim D. Gimaret i G. Monnot w przedmowie do francuskiego tłumaczenia Al-milal wa-ăn-ni?al Aš-Šahrast?n?ego, Shahrastani. Livre des religions et des sectes, Peeters, Louvain 1986, I, s. 11, przyp. 2. [17] Możliwe, że to zróżnicowanie wynika z faktu, iż ten termin miał różne znaczenie w różnych językach, z których trafił do islamu. Znaczenie ,,sąd" wywodzi się od rdzenia hebrajsko-aramejskiego, znaczenie ,,religia" pochodzi od arabskiego rdzenia d?na, dayn, oznaczającego oddawać w dług, być winnym pieniądze, zaś znaczenie ,,objawienie" wywodzi się z pahlawi d?n. Jednak to trzecie źródło bywa niekiedy kwestionowane. L. Gardet, M. Anawati, Introduction ? la theologie musulmane, Paris 1948, s. 375; L. Gardet, D?n, EI2; Hawting, Parties and Factions, EQ. [18] M. U?m?n, Min u??l al-fikr as-siy?s? al-isl?m?, D?r al-?ayat, Bejrut 1979, s. 62. [19] Nasr, Istota islamu, tłum. K. Pachniak, Pax, Warszawa 2010, s. 138-141 [20] Watt, Muhammad at Medina, Oxford University Press, Oxford 1956, s. 238-244. [21] Konstytucja medyneńska, tłum. J. Danecki, ,,Przegląd Religioznawczy", 1 (167), 1993, s. 37-45. [22] Khury, Imams and Emirs, op. cit., s. 35. Wydawnictwo Akademickie DIALOG specjalizuje się w publikacji książek dotyczących języków, zwyczajów, wierzeń, kultur, religii, dziejów i współczesności świata Orientu. Naszymi autorami są znani orientaliści polscy i zagraniczni, wybitni znawcy tematyki Wschodu. Wydajemy także przekłady bogatej i niezwykłej literatury pięknej krajów Orientu. Redakcja: 00-112 Warszawa, ul. Bagno 3/219 tel.: +48 22 620 32 11, +48 22 654 01 49 e-mail: Biuro handlowe : 00-112 Warszawa, ul. Bagno 3/218 : +48 22 620 87 03 e-mail: Serie Wydawnictwa Akademickiego DIALOG: o Języki Orientalne o Mądrość Orientu o Języki Azji i Afryki o Współczesna Afryka i Azja o Literatury Orientalne o Vicus. Studia Agraria o Skarby Orientu o Orientalia Polona o Teatr Orientu o Philologia Orientalis o Życie po Japońsku o Literatura Okresu Transformacji o Sztuka Orientu o Literatura Frankofońska o Dzieje Orientu o Być Kobietą o Podróże-Kraje-Ludzie o Temat Dnia o Świat Orientu o Wieczory z Nauką o Historia/Polityka o Życie Codzienne Prowadzimy sprzedaż wysyłkową
Szczegóły | |
Dział: | Książki |
Wydawnictwo: | Dialog |
Oprawa: | miękka |
Okładka: | miękka |
Wymiary: | 165x235 |
Liczba stron: | 318 |
ISBN: | 978-83-61203-67-4 |
Wprowadzono: | 25.10.2012 |
Zaloguj się i napisz recenzję - co tydzień do wygrania kod wart 50 zł, darmowa dostawa i punkty Klienta.