rozwiń
rozwiń
zwiń
zwiń
wpisz minimum 3 znaki
By dziecko było geniuszem Wprowadzenie do edukacji komplementarnej
ocena: 6, głosów: 3
 

Fragmenty

przeczytaj fragment książki
By dziecko było geniuszem Wprowadzenie do edukacji komplementarnej

Spis treści:
Wstęp    11


Część pierwsza
Odyseja ludzkiego geniuszu

Rozdział 1
Ten, który przekroczył granicę wyobraźni    33

Rozdział 2
Paideia jako wyzwanie dla „śmiertelnych bogów”    41

Rozdział 3
Ubóstwienie człowieka w trudnej jedności przeciwieństw    57

Rozdział 4
Geniusz jednostkowy i geniusz wspólnoty    67

Rozdział 5
Geniusz mówiący swojej woli „nie”    77

Rozdział 6
Geniusz różnojedni    87

Rozdział 7
Geniusz intuicji   111

Rozdział 8
Geniusz wychowania całościowego   135

Rozdział 9
Nie tylko duchowy wymiar w grze o geniusza   165
Rozdział 10
Geniusz a szaleństwo   185

Rozdział 11
Zdolność, talent i geniusz   193


Część druga
Edukacyjne zadania i etapy rozwoju

Rozdział 1
Geny usprawiedliwieniem czy wyzwaniem?   205

Rozdział 2
Kiedy rodzi się człowiek?   219

Rozdział 3
Jakie są szanse i zagrożenia rozwojowe u progu ontogenezy?   227

Rozdział 4
Jaki model rozwoju pionowego i poziomego
w cyklu życia człowieka?   237

Rozdział 5
Mózg jako genialny mechanizm czy żywy kosmos?   255

Rozdział 6
Jaka filozofia edukacyjnej pomocy?   267


Część trzecia
Zdolności w ujęciu komplementarnym

Rozdział 1
Dostrzegać całego człowieka i dążyć do pełni możliwości   285

Rozdział 2
Meandry myślenia   307

Rozdział 3
Fenomen pamięci zintegrowanej   319

Rozdział 4
Znaki i znaczenia   327

Rozdział 5
Kompetencje językowe   349

Rozdział 6
Zdolność do przeprowadzenia optymalnych
transakcji społecznych   363

Rozdział 7
Wartościowanie, wartościowy, wartościujący
i wartości w perspektywie różnojedni   373

Rozdział 8
Autokreacja, czyli dynamiczna tożsamość   387


Część czwarta
Strategie rozwoju jako coincidentia oppositorum

Rozdział 1
Charakterystyka dynamiki rozwoju synchronicznego   401

Rozdział 2
Strategia retrospektywna   413

Rozdział 3
Strategia deskryptywna   431

Rozdział 4
Strategia transgresyjna   445

Rozdział 5
Strategia prospektywna   461


Zakończenie   477

Bibliografia   493


(fragment)
W każdym czasie toczy się walka o zaktualizowanie jak najbardziej wszechstronnych podstaw wiedzy i dyspozycji człowieka, a tym samym ciągle jest przywracane pragnienie radykalizacji możliwości i zadań edukacyjnych. Problem ten nabiera szczególnego znaczenia w rzeczywistości zmuszającej nas do śledzenia i zrozumienia złożonych i dynamicznie zmieniających się (w coraz bardziej kurczącym się czasie między bodźcem a reakcją oraz nienadążaniem człowieka za własnym dziełem) sytuacji, w których zasypywani jesteśmy masami informacji niosącymi ryzyko podziału na tych, którzy potrafią w określony sposób ich używać (intrapersonalnie lub interpersonalnie), i na tych, którzy potrafią je jakoś interpretować (ekstraspekcyjnie lub introspekcyjnie), a nie na tych, którzy w różnych proporcjach i w różnych relacjach będą mniej zdolni lub bardziej zdolni (w tym wybitnie zdolni) do ich ujęcia komplementarnego.
Jednym słowem, edukacja nie tyle powinna maksymalnie zniwelować różnicę między pragmatykami i teoretykami, twórcami i konformistami, społecznikami i indywidualistami, ile może i powinna tworzyć warunki i okazje do poznawania i wartościowania na pograniczu osobistego przeżycia i intelektualnego przebudzenia, odtwórczego działania i myślenia oraz odważnej zmiany, tym samym przygotowując jak najbardziej wszechstronnie każdą jednostkę do zajęcia najdogodniejszego dla niej i dla innych miejsca w społeczeństwie i kulturze. Wymaga to postrzegania edukacji nie tylko jako promocji kultury, czyli preferowania różnorodnych znanych sposobów inwestowania w ludzkie zasoby, lecz także edukacji jako kultury promocji, czyli sięgania po osobiste zadania i sposoby ich realizacji, by jedność nie zgubiła różnicy. Wymaga to przede wszystkim inwestowania w zasoby szeroko rozumianego ludzkiego geniuszu zbiorowego i indywidualnego, wrodzonego i wypracowanego.

Zamiarem tej książki nie jest jednak zakończenie walki o zasadniczy model i kierunek edukacji, a tym bardziej o pełne wyjaśnienie istoty geniuszu oraz rozwoju i formowania ludzi wybitnie zdolnych. Chodzi w niej przede wszystkim o próbę odszukania najbardziej optymalnej odpowiedzi na pytanie: Dlaczego mimo wszystko powinniśmy dalej się spierać i poszukiwać nowych (być może lepszych) odpowiedzi? Nie tyle wyjaśnia, czym są nadzwyczajne możliwości człowieka, bo te są dosyć odporne na naukowe eksploracje, ile próbuje zrozumieć, co możemy (lub musimy) zrobić, by nie zmieniły się w możliwości zwyczajne, a nawet niebezpieczne. Jednym słowem, jakie przeżycie, obraz, myśl czy symbol może obudzić pragnienie walki o lepszego człowieka i jego świat, wbrew zadowolonemu z siebie światowi średniaków. Niezależnie od precyzyjnej definicji pojęcia „geniusz” – o dosyć długim rodowodzie humanistyczno-filozoficznym i stosunkowo krótkim naukowo-badawczym – przyjmuję w niniejszej pracy, że jest to zawsze osoba, która wykracza daleko poza obecną świadomość (współczynnik humanistyczny) danej epoki, a nadto w sposób oryginalny, użyteczny i szlachetny.

przeczytaj fragment książki

By dziecko było geniuszem
Wprowadzenie do edukacji komplementarnej (miękka)

książka

Wydawnictwo: Impuls

Oprawa: miękka

Ilość stron: 504

Wysyłamy w: 24h - 48h + czas dostawy

Nasza cena: 28,43

Cena detaliczna: 29,93

dodaj do przechowalni dodaj do listy życzeń Dodaj do koszyka

Przy zakupie 5 egz.
Cena hurtowa:

23,94

Powrót Darmowa wysyłka dla zamówień od 99zł. SPRAWDŹ!
  • Opis

  • Szczegółowe informacje

  • Recenzje (0)

  • Inne wydania

By dziecko było geniuszem, Wprowadzenie do edukacji komplementarnej - opis produktu:

Pojawiające się do tej pory różnego rodzaju książki, podręczniki czy poradniki dotyczące rozwoju zdolności, talentu czy geniuszu człowieka miały - oczywiście nie wszystkie - jedną zasadniczą wadę: kurczowo trzymały się bądź to jednej dyscypliny wiedzy (najczęściej psychologii lub/i pedagogiki), bądź to zredukowanego obszaru problemów (rozwoju umysłowego, percepcyjnego, emocjonalnego, intuicyjnego). Przypominało to czasami podawanie przepisów w książce kucharskiej. Tyle że każdy, kto chociaż raz gotował lub piekł ad hoc, mając nawet bardzo dobry model działania, przekonał się, iż trudno być od razu kulinarnym geniuszem. Na ogół musiał stwierdzić, że albo nie ma określonych zdolności percepcyjnych, albo operacyjnych, albo brakuje mu pewnej wiedzy o produktach, narzędziach i technikach oraz ich właściwościach, albo, wreszcie, brakuje mu odpowiedniej motywacji do podejmowania tego rodzaju czynności. Okazuje się, iż stworzenie w miarę optymalnego podręcznika wymaga szerszego przygotowania z kilku, a nawet z bardzo wielu dyscyplin naukowych (nie mówiąc o subdyscyplinach) głębokiego wglądu w kulturę, a w zasadzie w to, co transkulturowe, jak również konkretnych obserwacji i doświadczeń w wielu różnych praktykach i dziedzinach życia.
Stąd niniejsza książka nie jest typowym poradnikiem odpowiadającym na praktyczne pytania typu `jak`, nie jest również typowym podręcznikiem historiozoficznym zbierającym wszystkie możliwe teorie i pytania typu `co`, a tym bardziej nie jest typowym dziełem zasad i reguł kanonicznych odpowiadających apodyktycznie na najważniejsze pytania typu `dlaczego`. Chociaż w jakiejś mierze stara się odpowiedzieć na nie wszystkie jednocześnie, jakby powiedział Erich Fromm, w metajęzyku logiki paradoksalnej, aby w każdym kroku rodzica, opiekuna, wychowawcy i nauczyciela ukazywać możliwie największą głębię i dynamikę rozwoju oraz strukturalną złożoność przeciwstawnych procesów edukacyjnych. Z jednej strony, ma prowadzić do ukazania najnowszych tendencji, strategii i technik stymulowania zdolności, a z drugiej - wzbudzić refleksję nad historią tego, co istotne w edukacji człowieka; z jednej strony, ma pokazać wielowątkową i wielowarstwową rolę edukowanych, a z drugiej - przedstawić bardzo złożoną i odpowiedzialną rolę edukujących w procesie współtworzenia osobowości dziecka na miarę jego talentu, a nawet geniuszu. Powinno to zainteresować nie tylko faktycznych rodziców i wychowawców, ale również potencjalnych rodziców i tych, którzy mogą i powinni z nimi współpracować: studentów pedagogiki, nauczycieli, opiekunów społecznych, urzędników, dziennikarzy czy polityków, w trudnym procesie optymalnego rozwijania i formowania każdej ludzkiej istoty...[...]
Niniejsza książka rozczaruje tego czytelnika, który oczekuje na podstawie atrakcyjnego jej tytułu gotowych (p)odpowiedzi, wskazówek czy metod, dzięki którym mógłby uczynić ze swojego dziecka geniusza. Autor sam o książce pisze tak: Z jednej strony ma ona prowadzić do ukazania najnowszych tendencji, strategii i technik stymulowania zdolności, a z drugiej strony ma wzbudzić refleksję nad historią tego, co istotne w edukacji człowieka, z jednej strony ma pokazać wielowątkową i wielowarstwową rolę edukowanych, z drugiej strony bardzo złożoną i odpowiedzialną rolę edukujących, w procesie współtworzenia osobowości dziecka na miarę jego talentu, a nawet geniuszu.

By dziecko było geniuszem, Wprowadzenie do edukacji komplementarnej - szczegółowe informacje:

Dział: Książki

Kategoria: poradniki, dzieci, inne

Wydawnictwo: Impuls
Oprawa:miękka
Okładka:miękka
Wymiary:160x235
Ilość stron:504
ISBN:978-83-7850-074-2
Wprowadzono: 23.11.2012
i zgarniaj nagrody napisz recenzję

By dziecko było geniuszem, Wprowadzenie do edukacji komplementarnej - recenzje klientów


Podobał Ci się ten tytuł? Zainspirował Cię? A może nie zgadzasz sie z autorem, opowiedz nam o tym, opisz swoje doznania związane z lekturą.
10.00

Książkowe bestsellery z tych samych kategorii

Miłość. Ścieżki do wolności

A. Maciąg

książka (miękka)

32,35 zł taniej -35%

Jak mniej myśleć Dla analizujących bez ...

C. Petitcollin

książka (miękka)

23,06 zł taniej -39%

Dziennik 29 Interaktywna gra książkowa

P. ZBIOROWA

książka (miękka)

19,39 zł taniej -35%

Ukryte Terapie. Czego ci lekarz nie ...

J. Zięba

książka (pakiet)

90,89 zł taniej -35%

Zobacz również

Coaching zdrowia w chorobach ...

E. Białek

książka (miękka)

25,44 zł taniej -25%

Sławna uzdrawiająca apteczka z pól i łąk

Z. Przybylak

książka (miękka)

9,18 zł taniej -15%

300 ekosposobów na szkodniki i choroby ...

Z. Przybylak

książka (miękka)

29,93 zł taniej -25%

Ciekawe pomysły Gandalfa

książka

29.79 zł

taniej -0%

By chronić i zdobić O oprawach, ...

Niniejsza publikacja zrodziła się z idei zaprezentowania cząstki zbiorów paryskiej Książnicy szerokim kręgom bibliofilów i naukowców, jak również wszelkim miłośnikom dawnej kultury i sztuki. Naturalnie, dzieła opisane w książce stanowią zaledwie drobny fragment kolekcji zabytkowych opraw i książkowych znaków własnościowych. Zamierzeniem pomysłodawców...

muzyka

20.45 zł

taniej -0%

By My Side

Ben Harper, a właściwie Benjamin Chase Harper jest amerykańskim gitarzystą. Jego kariera rozpoczeła się bardzo wcześnie, już jako dziecko grywał na gitarze w swoim rodzinnym mieście, dając koncerty okolicznym mieszkańcom. Jako młody chłopiec wraz ze swoim przyjacielem Tomem Freudem nagrali pierwszą płytę Pleasure and Pain, która została wydana na...

muzyka

30.92 zł

taniej -10%

By The Way

Album "Californication", którym Red Hot Chili Peppers powrócili z Johnem Frusciante, był genialny. Zastanawiano się, co zespół może zaproponować po tak doskonałej produkcji. Okazało się, że kwartet dopiero się rozkręcał, by pełnię możliwości Johna zaprezentować na wydanej w 2006 roku podwójnej płycie "Stadium Arcadium". Przedsmakiem do...

muzyka

50.23 zł

taniej -17%

By Request

Renée Fleming (ur. 14 lutego, 1959 w Indianie), jest amerykańską śpiewaczką operową ( choć nie stroni również od wykonywania jazzu) Dysponuje pięknym sopranem liryczno-spintowym i znakomitą techniką wokalną, która pozwala jej na wykorzystywanie pełnej skali głosu. Posiada łatwość zmiany rejestru, co sprawia iż dźwięki z granicy jej skali nie sprawiają...

drogeria

55.46 zł

taniej -24%

By Night

Christina Aguilera by Night to uwodzicielski zapach perfum, z nutką figlarności. Kompozycja zapachu to połączenie orientalnych kwiatów i owoców. Perfumy idealne dla wesołych i powabnych kobiet. Kształt flakonu, kolor i zapach perfum Christina Aguilera by Night to odzwierciedlenie uroku i elegancji. Flakon, delikatnie ozdobiony czarną koronką , nawiązuje...

Brak list życzeń:

Utwórz

zamówienie tradycyjne
Brak produktów w koszyku
Brak produktów w koszyku

2.99

14.99

14.99

2.99

1.98

8.99

Łączna wartość zamówienia: 0 zł0 zł
Dostawa i płatność › Płatność › przejdź do koszyka
rozwiń
Wpisz numer
Swojego zamówienia (xxxxxx/rrrr)
Sprawdź

Powiadom kiedy produkt będzie dostępny

Wpisz swój adres e-mail: