Atrakcyjność inwestycyjna regionów Polski a kształtowanie lokalnych i regionalnych specjalizacji gospodarczych
książka
Wydawnictwo Szkoła Główna Handlowa w Warszawie |
Oprawa miękka |
- Dostępność niedostępny
Opis produktu:
Badania nad atrakcyjnością inwestycyjną regionów Polski są na ogół prowadzonepod kątem parametryzacji walorów lokalizacyjnych regionów wyższych
szczebli taksonomicznych, w odniesieniu do całości gospodarki, bez uwzględnienia
specyfiki poszczególnych rodzajów działalności. W warunkach decentralizacji
zarządzania regionalnego istnieje potrzeba opracowania bardziej wnikliwego instrumentarium
dla tej dziedziny, które będzie pomocne w diagnozowaniu stanu gospodarki
regionalnej i lokalnej, określeniu słabych i mocnych stron regionu, a także
szans i zagrożeń właściwych danemu otoczeniu regionalnemu. Istnieje zatem konieczność
pogłębienia badań nad tą tematyką, tym bardziej, że ocena atrakcyjności
inwestycyjnej z uwzględnieniem funkcjonalnej specjalizacji regionów ma duże znaczenie
dla celów planistycznych, związanych z realizacją pomocy publicznej.
Dlatego celem niniejszego opracowania jest określenie regionalnego i lokalnego
zróżnicowania przestrzennego potencjalnej oraz rzeczywistej atrakcyjności inwestycyjnej
Polski, a następnie ukazanie na tej podstawie regionalnych i lokalnych
specjalizacji gospodarczych.
W fazie wstępnej badań została postawiona następująca teza badania: atrakcyjność
inwestycyjna regionów w odniesieniu do głównych pozarolniczych sekcji gospodarki
jest determinowna poziomem rozwoju gospodarczego oraz dużą inercją
struktur przestrzennych.
Do powyższej tezy zostały sformułowane następujące hipotezy:
1. O atrakcyjności inwestycyjnej regionów w dużej mierze decyduje zagospodarowanie infrastrukturalne, a także poziom i zaawansowanie procesów urbanizacyjnych.
2. Specjalizacje lokalne i regionalne są pochodną ogólnej atrakcyjności inwestycyjnej, wyjątek w tej dziedzinie stanowią rodzaje działalności odznaczające się specyficznymi czynnikami lokalizacji.
Z uwagi na dostępność materiałów statystycznych większość rozważań odzwierciedla
stan na koniec roku 2006, jednakże tam, gdzie to było możliwe, sukcesywnie
sięgano do danych za rok 2007 oraz za I kwartał roku 2008.
W poniższej pracy wykorzystano badanie ankietowe, przeprowadzone w maju
2008 roku w specjalnych strefach ekonomicznych, przy ścisłej współpracy z Polską
Agencją Informacji i Inwestycji Zagranicznych. Dzięki temu możliwe było zebranie
unikalnego materiału w układzie terytorialnym, który pozwala na dokonanie
analiz przestrzennych na poziomie pojedynczych lokalizacji, czyli w gminach. Ponadto
w pracy zostały wykorzystane dane PONT INFO za lata 2006, 2007 i I kwartał
2008 roku. Parametryzacja atrakcyjności inwestycyjnej została oparta na bazie
danych przedsiębiorstwa SAGRA, zawierającej ogólnie dostępne oraz komercyjne
dane Głównego Urzędu Statystycznego. Wszystko to stworzyło możliwość wykonania
kompleksowych, wspartych o bogatą bazę faktograficzną i rozległych analiz.
Niniejsza praca stanowi zarazem kontynuację zeszłorocznych prac. Dlatego tegoroczne
badanie nie ma charakteru teoretycznego, lecz raczej metodyczny. Naszym
zadaniem było dostosowanie metody korelacyjno-wagowej do tak szeroko zakrojonych
baz danych. Dużym wyzwaniem merytorycznym była bowiem parametryzacja
atrakcyjności inwestycyjnej dla województw, powiatów i gmin, przy czym odnosi
się ona zarówno do całej gospodarki narodowej, jak i do następujących sekcji:
D, czyli działalności produkcyjnej, G - handlu i napraw, H - hotelarstwa i gastronomii,
J - pośrednictwa finansowego, K - usług dla biznesu oraz M - edukacji. Warto
zaznaczyć, iż z uwagi na duży zakres agregacji danych, wskaźniki dla przemysłu zostały
potraktowane dwuwariantowo, tj. w podziale na przemysł pracochłonny oraz
przemysł kapitałochłonny.
Praca została podzielona na trzy części. W pierwszej z nich został zaprezentowany
związek pomiędzy atrakcyjnością inwestycyjną a specjalizacjami regionów.
W drugiej części zespół w składzie: Hanna Godlewska-Majkowska, Małgorzata Poniatowska‑Jaksch,
Marcin Bzdyra, Beata Żelazko, Małgorzata Łyciuk-Bzdyra oraz
Magdalena Typa dokonał pomiaru atrakcyjności inwestycyjnej w podziale na atrakcyjność
inwestycyjną potencjalną i rzeczywistą ogółem (gospodarki narodowej)
oraz w układzie wg wybranych sekcji. Podstawę drugiej części stanowią obliczone
wskaźniki potencjalnej atrakcyjności inwestycyjnej (w wariancie uproszczonym -
PAI1 i wariancie rozbudowanym - PAI2) oraz atrakcyjności rzeczywistej (RAI)
w połączeniu ze wskaźnikami specjalizacji Florence'a. Przyjęto założenie, że jeżeli
w czterech przekrojach analizy średni wskaźnik lokalizacji przybiera wartość 1,1
i więcej, to dany region charakteryzuje się specjalizacją w danej działalności gospodarczej.
Posłużyły one autorom (Hannie Godlewskiej‑Majkowskiej,
Małgorzacie Poniatowskiej-Jaksch, Małgorzacie Łyciuk-Bzdyrze,
Magdalenie Typie i Beacie Żelazko) do przedstawienia w rozdziale 3.
identyfikacji i typologii regionalnych specjalizacji. W celu obliczenia wskaźników wykorzystano
zarówno dane GUS, jak i dane ze sprawozdań finansowych przedsiębiorstw, udostępnionych Instytutowi
przez firmę PONT INFO. Zrezygnowano z ukazania tego zjawiska tylko na podstawie wskaźników
bazujących na liczbie pracujących, gdyż przedmiotem zainteresowania badaczy
była atrakcyjność inwestycyjna. Dlatego wykorzystano zarówno liczbę pracujących
w badanych regionach, jak i wartość poniesionych nakładów inwestycyjnych
oraz wartość przychodów ze sprzedaży dóbr i usług. Typologia pozwoliła na zidentyfikowanie
specjalizacji regionalnych, a także na identyfikację rzeczywistych
i potencjalnych regionów realizujących daną funkcję gospodarczą. Pracę wieńczy
dość obszerne zakończenie, autorstwa Hanny Godlewskiej-Majkowskiej, stanowiące
syntezę wyników badań. Takie rozwiązanie techniczne pozwoliło na zachowanie
czytelnego układu pracy i stanowi zarazem szkielet kolejnych opracowań,
które - z uwagi na już dokonany nowy podział statystyczny gospodarki narodowej
na większą liczbę sekcji - będą musiały stosować zbliżoną konstrukcję.
Szczegóły | |
Dział: | Książki |
Wydawnictwo: | Szkoła Główna Handlowa w Warszawie |
Oprawa: | miękka |
Wprowadzono: | 22.09.2011 |