Książkowe bestsellery z tych samych kategorii

Archiwistyka cyfrowa i nauki pomocnicze historii w edukacji archiwalnej

Problemy dydaktyki archiwistyki

książka

Wydawnictwo Uniwersytet Warszawski
Oprawa miękka
  • Dostępność niedostępny

Opis produktu:

Publikacja stanowi zbiór studiów poświęconych m.in. kształceniu kompetencji archiwistów w kontekście potrzeb i funkcji społecznych archiwów, nowym trendom w edukacji i ich zastosowaniom w dydaktyce archiwistyki, kształceniu `archiwistów cyfrowych`, a także roli i programom nauk pomocniczych historii w kształceniu archiwistów.

Powstanie nowego nośnika i nowych technologii umożliwiających zapis i gromadzenie informacji w formie cyfrowej pozwala postawić pytanie: czy możliwe jest wyodrębnienie nowego nurtu refleksji określonego mianem archiwistyki cyfrowej?
Wiążą się z nim dalsze problemy:
- Czy nowy nośnik wymaga rewizji dotychczasowych teorii archiwalnych, np.. Pojęć podstawowych, takich jak zespół, czy też powinny one pozostać niezmienione?
- Czy tego typu zapisy wymagają wypracowania nowej sieci pojęć?
- Czy w dobie nieograniczonej multiplikacji zapisu można wiązać go z miejscem powstania i stosować zasadę pertynencji archiwalnej?
- Jak nowy nośnik i technologie wpływają na granice zespołu i jego strukturę?
- Jakie metody mogą służyć badaniom autentyczności i wiarygodności zapisu, co wpływa na jego integralność?
- Czy nadal niezbędne jest wartościowanie i selekcja dokumentacji?
- Po jakim czasie należy ją prowadzić?
- Jak powinny zostać zorganizowane systemy zarządzania dokumentacją?
- Czy możliwe jest stosowanie w tym zakresie standardów międzynarodowych, takich jak Moreq?

Pojawiają się też kluczowe pytania z zakresu dydaktyki:
- Czy kształcenie w tym zakresie powinno zostać wyodrębnione, czy - przeciwnie - połączone z archiwistyką klasyczną?
- Jaki kształt powinny przybrać programy, treści, metody, jakie pomoce dydaktyczne należy tworzyć i jaką rolę powinny pełnić w procesie kształcenia?
Pytań będzie zapewne przybywać w miarę nowych doświadczeń, rozwoju technologii i nowych funkcji społecznych. Będą one otwierać nowe kierunki badawcze.

W rozważaniach zawartych w niniejszym zbiorze studiów podjęto próbę odpowiedzi na wiele z powyższych kwestii. Nie wyznaczają one jednak kresu refleksji w tej dziedzinie wiedzy, wręcz przeciwnie - nowe doświadczenia wymagać będą budowania nowych modeli teoretycznych i poszukiwania coraz bardziej efektywnych systemów zarządzania dokumentacją i gromadzoną informacją.
academiaRavNet
S
Szczegóły
Dział: Książki
Wydawnictwo: Uniwersytet Warszawski
Oprawa: miękka
Okładka: miękka
Wprowadzono: 20.01.2016

RECENZJE - książki - Archiwistyka cyfrowa i nauki pomocnicze historii w edukacji archiwalnej, Problemy dydaktyki archiwistyki

4.6/5 ( 10 ocen )
  • 5
    8
  • 4
    1
  • 3
    0
  • 2
    1
  • 1
    0