Archiwistyka cyfrowa i nauki pomocnicze historii w edukacji archiwalnej
Problemy dydaktyki archiwistykiksiążka
Wydawnictwo Uniwersytet Warszawski |
Oprawa miękka |
- Dostępność niedostępny
Opis produktu:
Publikacja stanowi zbiór studiów poświęconych m.in. kształceniu kompetencji archiwistów w kontekście potrzeb i funkcji społecznych archiwów, nowym trendom w edukacji i ich zastosowaniom w dydaktyce archiwistyki, kształceniu `archiwistów cyfrowych`, a także roli i programom nauk pomocniczych historii w kształceniu archiwistów.Powstanie nowego nośnika i nowych technologii umożliwiających zapis i gromadzenie informacji w formie cyfrowej pozwala postawić pytanie: czy możliwe jest wyodrębnienie nowego nurtu refleksji określonego mianem archiwistyki cyfrowej?
Wiążą się z nim dalsze problemy:
- Czy nowy nośnik wymaga rewizji dotychczasowych teorii archiwalnych, np.. Pojęć podstawowych, takich jak zespół, czy też powinny one pozostać niezmienione?
- Czy tego typu zapisy wymagają wypracowania nowej sieci pojęć?
- Czy w dobie nieograniczonej multiplikacji zapisu można wiązać go z miejscem powstania i stosować zasadę pertynencji archiwalnej?
- Jak nowy nośnik i technologie wpływają na granice zespołu i jego strukturę?
- Jakie metody mogą służyć badaniom autentyczności i wiarygodności zapisu, co wpływa na jego integralność?
- Czy nadal niezbędne jest wartościowanie i selekcja dokumentacji?
- Po jakim czasie należy ją prowadzić?
- Jak powinny zostać zorganizowane systemy zarządzania dokumentacją?
- Czy możliwe jest stosowanie w tym zakresie standardów międzynarodowych, takich jak Moreq?
Pojawiają się też kluczowe pytania z zakresu dydaktyki:
- Czy kształcenie w tym zakresie powinno zostać wyodrębnione, czy - przeciwnie - połączone z archiwistyką klasyczną?
- Jaki kształt powinny przybrać programy, treści, metody, jakie pomoce dydaktyczne należy tworzyć i jaką rolę powinny pełnić w procesie kształcenia?
Pytań będzie zapewne przybywać w miarę nowych doświadczeń, rozwoju technologii i nowych funkcji społecznych. Będą one otwierać nowe kierunki badawcze.
W rozważaniach zawartych w niniejszym zbiorze studiów podjęto próbę odpowiedzi na wiele z powyższych kwestii. Nie wyznaczają one jednak kresu refleksji w tej dziedzinie wiedzy, wręcz przeciwnie - nowe doświadczenia wymagać będą budowania nowych modeli teoretycznych i poszukiwania coraz bardziej efektywnych systemów zarządzania dokumentacją i gromadzoną informacją.
academiaRavNet
Szczegóły | |
Dział: | Książki |
Wydawnictwo: | Uniwersytet Warszawski |
Oprawa: | miękka |
Okładka: | miękka |
Wprowadzono: | 20.01.2016 |