Recenzja gry planszowej Shop Hop
Wyobraźcie sobie, że plansza gry zmienia się w mały ryneczek otoczony kamieniczkami, straganami i nawet food truckiem. A potem otwórzcie oczy i zagrajcie w środowisku 3D, gdzie nic nie krępuje kierunku waszego ruchu, a miejsce postoju wyznacza nie kostka lecz wskaźnik tarczy i barwa. Ciekawe? Naszym zdaniem bardzo!
?Shop Hop? to gra planszowa dla 2-4 dzieci w wieku od 6 lat, czas rozgrywki zajmuje ok. 30 minut. Gra funkcjonuje na planszy, w oparciu o zegar barw oraz zarządzanie portfelem gracza. Wewnątrz opakowania znajdziemy centrum handlowe złożone z planszy z obrotową strzałka i 8 sklepów, 4 pionki, 32 kartoniki produktów, 44 monety, instrukcję.
Po złożeniu boków wnętrze staje się dwa razy głębsze, świetnym pomysłem jest, że to my wyznaczamy miejsce lokalizacji każdego sklepu, mamy także wpływ na jego funkcjonowanie ? odwracanie planszy na stronę zamkniętej placówki handlowej.
Każdy z graczy otrzymuje 20 jednostek pieniężnych, które musi mądrze wydatkować, ponieważ aby wygrać należy uzbierać 8 różnych produktów, które nabyć można od 8 do 40 wartości monet, a zatem nie sposób zdobyć każdego dobra po najwyższej cenie. Pojawia się więc rywalizacja, wyścig po najbardziej opłacalne aktualnie produkty, co przekłada się na uważną obserwację toru kolorowych pól i wybór najbardziej atrakcyjnego kierunku ruchu.
W swojej kolejce wykonujemy ruch pionka na jedno z najbliższych dostępnych pól wskazanych na tarczy w centrum, bądź pozostajemy na miejscu, a następnie przeprowadzamy akcję zakupu, zamknięcia lub otwarcia sklepu ? za opłatą w przypadku niewygodnego miejsca postoju.
Przemieszczamy się na pole o barwie wskazanej przez grot strzałki, decydujemy jednak, z której strony pionka będzie to miejsce, gdyż paleta na torze powtarza się. Jest to istotne, ponieważ liczba oczek określa wysokość opłaty za dany towar ? rodzaj zależy od witryny sklepu. Jeśli na każdym polu stać może tylko pojedynczy pionek, to czasami, w szczególności przy pełnym składzie graczy, możemy naprawdę daleko zawędrować.
W grze pojawia się negatywna interakcja, która polega na zamykaniu sklepów na polu z kluczem. Jeśli już posiadamy określony rodzaj produktu, warto pokusić się o złośliwe działania. Jeśli konkurent pragnie otworzyć sklep, również powinien stanąć na miejscu z kluczem, niestety nie zawsze się udaje, ponieważ postój zależy od barwy wylosowanej przez wskaźnik. Można wymusić otwarcie, ale wiąże się to ze stratą 5 jednostek pieniądza, a to już wiele. Kombinowanie jest jednak wysoce zalecane!