?Awans? promowany jest jako gra, w której możesz zostać Marszałkiem Polski. Jest to pozycja edukacyjna, w której w przystępny i łatwy sposób nauczymy się symboli i stopni wojskowych. Gra dla 2-3 osób, w wieku od 8 lat, czas zabawy to ok. 15 minut. W opakowaniu znajdziemy: talię kart, pionki, planszę z torem pól, instrukcję- przewodnik.
Instrukcja w przystępny sposób wyjaśnia przebieg i zasady gry. Jest tutaj dużo obrazków, które znakomicie uzupełniają tekst oraz przykładów działań z trwającej rozgrywki. Zwracamy uwagę na dobrej jakości papier, ale przede wszystkim na genialną warstwę edukacyjną. Opowieści o mundurach Wojska Polskiego w II rzeczypospolitej oraz biografie wybitnych wodzów i mężów stanu zachwycają i pochłaniają nas całkowicie.
Talie kart podzielone są na trzy rodzaje wojsk ? sił lądowych, sił lotniczych i marynarki wojennej. Każda talia to odpowiadający jej pionek w rogatywce. Nowością w 3 edycji produktu są karty żandarmerii.
Na kartach sił zbrojnych ukazano naramienniki mundurów. Na trzech nowych kartach znajdują się oznaczenia żandarmerii wojskowej.
Plansza jest dwustronna, osobiście wolelibyśmy, żeby wszystkie trzy rodzaje odznaczeń widniały na jednej stronie. Zaczynamy z pozycji szeregowego, następnie awansować możemy na podoficerów, a następnie oficerów ? młodszych, starszych, sztabowych, generałów, ostatecznie zwycięzca zostaje Marszałkiem Polski.
Przebieg gry podzielony jest na trzy tury, tj. starcia, awansu oraz uzupełnienia, wygląda następująco. Wybieramy talię dla każdego z graczy i przynależny jej drewniany pionek żołnierza. Wszyscy bierzemy trzy karty na rękę, a czwartą wykładamy na pole gry. Teraz każdy z nas jednocześnie zagrywa nową kartę. Najwyższy stopnień wygrywa i awansuje. W turze awansu naszym zadaniem będzie ułożenie z wyłożonych kart odpowiedniego układu następujących po sobie stopni ? z pominięciem podziału na rodzaje sił zbrojnych. Odnajdujemy trzy lub więcej następujących po sobie kart stopni, jeśli przy okazji dana karta tworzy parę ? równorzędny poziom awansu to otrzymujemy dodatkowy punkt. Za każdą kolejną kartę szeregu podnosimy się o jeden stopień i przesuwamy swój pionek na planszy. Możemy korzystać z planszy, która bardzo pomaga na początkowych etapach gry kiedy nie jesteśmy jeszcze zorientowani w oznaczeniach. Karty z kombinacji układów odkładane są z gry, reszta pozostaje wyłożona. W fazie uzupełnień dobieramy karty na rękę do kompletu 3 szt. Jeśli wykorzystaliśmy wszystkie odkryte karty, to musimy wyłożyć pierwsze na stół z poszczególnych stosów.
W przypadku remisu w fazie starcia wykładamy kolejne karty, jeśli bawią się trzy osoby, to wszyscy dokładają karty. Może się zdarzyć, że osoba, która wcześniej nie remisowała i miała najniższy stopień nagle wygrywa pojedynek i awansuje.
Gra dobiega końca, gdy zabraknie kart lub awansowany zostaje Marszałek Polski.
http://mlodygiercownik.pl/2017/04/30/recenzja-gry-karcianej-awans-3-edycja/