SPRAWDŹ STATUS ZAMÓWIENIA
POMOC I KONTAKT
Ulubione
Kategorie
Wszystkie kategorie

Programowanie gier komputerowych

W ostatnich czasach zawody, w których informatyka odgrywa główną rolę, stały się niezwykle popularne. Pytanie o najlepiej opłacany zawód, w którym najłatwiej można znaleźć pracę, zazwyczaj spotyka się z odpowiedzią – programista. Do jego zadań należą m.in. stworzenie, kompilacja, testowanie i konserwacja oprogramowania, integrowanie systemów i wiele innych ciekawych czynności, kryjących się pod skomplikowaną terminologią informatyczną.

Choć niektórych zachęcają perspektywy zawodu programisty, takie jak spore zarobki i niski próg wejścia, innych może odrzucać np. monotonność pracy, kojarzącej się przecież głównie ze ślęczeniem przed ekranem komputera i bębnieniem palcami w klawiaturę, żmudnie wpisując kolejne linijki kodu. Takie mniemanie – może czasami błędne – powoduje, że programiści często wybierają branżę tworzenia gier komputerowych.

Tworzenie gier komputerowych

Co sprawia, że tworzenie gier komputerowych jest tak specyficzną dziedziną pracy programistów i dużo atrakcyjniejszym zajęciem od „zwykłego” programowania? Przede wszystkim decyduje o tym złożoność procesu stworzenia takiego produktu. W tym zajęciu nie ma miejsca na monotonność czy nudę. Tworzenie gry, która ma zostać dobrze przyjęta przez nabywców, jest rezultatem wielu różnych składowych. Wymaga współpracy z wieloma innymi specjalistami, nie tylko informatykami, ale także muzykami, grafikami czy scenarzystami. Dobra gra powinna mieć ciekawą historię, ładną oprawę graficzną i dopasowane, klimatyczne udźwiękowienie.

Wciągający świat musi być możliwie realistyczny. Jego elementy – postaci, przedmioty muszą reagować z naszą postacią, być interaktywne. Odpowiadają za to tworzone przez programistę algorytmy sztucznej inteligencji, które kierują ściśle określonymi mechanizmami. Jedne odpowiadają za ruch postaci, drugie – za zachowanie przedmiotów. Zastosowane algorytmy zależą od rodzaju gry.

Programowanie gier komputerowych to zazwyczaj tworzenie warstw. Oznacza to, że każdy element gry ma swoje warstwy – wejścia, logiki, grafiki i dźwięku. Każda z nich ma swoje dane i właściwe dla siebie działania, na które reaguje. Przykładowo – gracz naciska na klawiaturze przycisk „D”, który z reguły odpowiada za ruch w prawo. Warstwa wejścia odbiera sygnał, który przekazuje do warstwy logiki. Odpowiada ona przesunięciem pozycji postaci o określoną wartość w prawo. Jednocześnie warstwa grafiki przesuwa model graficzny postaci i jej otoczenie w prawo, a warstwa dźwiękowa wykonuje odgłos kroku. Taką kolejność działań nazywamy pętlą.

Jak zacząć samodzielne tworzenie gier? – książki i poradniki

Mimo że opisane procesy mogą sprawiać wrażenie skomplikowanych, tworzeniem gier można zajmować się z poziomu domowego komputera. Każdy, kto ma choć trochę samozaparcia i chęci, może nauczyć się podstaw programowania gier. Książki na ten temat można kupić na stronie internetowego sklepu Gandalf.com.pl. Naprawdę, nie potrzeba wiele. Wystarczy odrobina zainteresowania i jeden z podstawowych języków programowania – w ofercie znajdują się programy do stworzenia grafik 2D i 3D, pisania podstawowych i zaawansowanych kodów, wymyślania oryginalnych historii.

Wydaje się, że na wyciągnięcie ręki jest miano specjalisty w tworzeniu gier. Książki pomogą Ci nabyć i rozwinąć umiejętności programowania, a także zdobyć wiedzę potrzebną do pracy w tym zakresie.


... ...