książka
Wydawnictwo Promyk |
Oprawa miękka |
- Dostępność niedostępny
Opis produktu:
Książka zalecana przez Polskie Towarzystwo Dysleksji do pracy z uczniami mającymi specyficzne trudności w uczeniu się ortografii - dysortografię.Gimnazjalisto! Licealisto!
Po opracowaniu pierwszego zeszytu ćwiczeń warto kontynuować pracę nad doskonaleniem umiejętności pisania wyrazów z literami `rz-ż`.
Litery `rz-ż` służą do zapisu tak samo brzmiącej głoski (porównaj pierwsze głoski wyrazów np.: ż aba rz eka), co jest przyczyną trudności w opanowaniu pisowni wyrazów z takimi głoskami. Dodatkowa trudność wynika z faktu, iż w niektórych wyrazach przy pomocy liter `rz-ż` zapisuje się także głoskę `sz` wymawianą w takich wyrazach jak `gorzko`, `bagaż`, `krzesło` itd.
Te różnice między mową, a pismem są źródłem wielu błędów ortograficznych.
Jak to pojąć? Jak to zapamiętać?
Autorka proponuje metodę pracy bardzo zbliżoną do stosowanej w zeszycie 1., której istota polega na zebraniu i uporządkowaniu materiału wyrazowego w jak najbardziej logiczny układ. Dzięki temu nauka ortografii okazuje się łatwiejsza. Uporządkowanie obszernego materiału wyrazowego okazało się trudne, ale w końcu możliwe. Oto przykład: analiza uporządkowanych wyrazów wykazała , że cząstką `rza-` rozpoczyna się w języku polskim tylko jeden wyraz "rzadko"(i inne jego formy np. rzadkość, rzadszy itd.). Wszystkie inne wyrazy rozpoczynają się cząstką `ża-`. Sprawdź to w zeszycie ćwiczeń na s. 32. Warto to zapamiętać! I takich przykładów jest znacznie więcej.
Pracę należy rozpocząć od analizy wstępu zamieszczonego na s. 1 - 7 zeszytu ćwiczeń i przedstawionych w nim tabelek, które stanowią logiczny, uporządkowany układ wiedzy ortograficznej dotyczący sposobu zapisu liter `rz`, `ż` w różnych wyrazach.
Najpierw uczeń pracuje nad wyrazami z `rz`wymiennym na `r` (s. 6-13), potem nad wyrazami z `ż`wymiennymi na `g`, `s`, `z`, `ź`, `zi`, `dz`, `h` (s. 14-23). Pisownia tych wyrazów sprawia uczniom dużo trudności, więc ćwiczenia muszą być prowadzone bardzo starannie.
I tak w kolejności zaznaczonej w tabelkach na s. 4-5 i w spisie treści na s. 68. uczeń utrwala pisownię kolejnych wyrazów z `rz` i `ż`, których w języku polskim jest bardzo dużo. Zachowany jest porządek, wyeliminowany chaos. Nie należy się spieszyć!
Po wykonaniu wszystkich ćwiczeń uczeń bez trudu wykona ćwiczenie utrwalające ze strony 65. Powodzenia!
Szczegóły | |
Dział: | Książki |
Wydawnictwo: | Promyk |
Oprawa: | miękka |
Okładka: | miękka |
Wprowadzono: | 30.06.2016 |