Książkowe bestsellery z tych samych kategorii

Przyjaciółka   Książka 37,28 zł
Paderborn Langer Tom 2   Książka 32,93 zł
Tajemnica domu Uklejów   Książka 37,49 zł

Tocząca się reforma edukacji w dialogu i perspektywie

książka

Wydawnictwo Trans Humana
Oprawa miękka
  • Dostępność niedostępny

Opis produktu:

"Książka mieści się w nurcie pogłębionej refleksji teoretycznej, popartej rzetelnymi badaniami empirycznymi, zmierzającej do możliwie wielostronnego oświetlenia reformy systemu oświaty w Polsce na tle europejskich priorytetów i zmian edukacyjnych, obszarów szkolnych interakcji, wybranych problemów kształcenia, wychowania i opieki. (...)
Zasygnalizowane (...) obszary zainteresowań pedagogicznych, wzbogacone refleksją interdyscyplinarną (głównie socjologiczną, filozoficzną i psychologiczną), wyznaczyły strukturę niniejszego tomu, który składa się z trzech, integralnie ze sobą powiązanych części, i nawiązuje w swej treści i formie do dziewięciu prac zbiorowych o charakterze monografii naukowych będących pokłosiem Augustowskich Spotkań Naukowych "Edukacja w dialogu i perspektywie". W tym sensie prezentowane opracowanie jest kontynuacją poszukiwań skutecznych sposobów dialogowania edukacyjnego".
Z Wprowadzenia dr hab. Anny Karpińskiej, prof. UwB

"(...) Praca monograficzna na temat toczącej się reformy edukacji w dialogu i perspektywie, znacznie przekracza zakres tematyczny założony w tytule niniejszego zbioru. W rzeczywistości jest to wielotematyczny dialog poświęcony zmianom edukacyjnym w teorii i praktyce, wielu postaciom i wymiarom interakcji szkolnej, w tym dzieciom sprawnym inaczej, roli humoru w dialogu, jak również trosce o szlachetność w procesie wychowania ku wartościom, ze szczególnym wyróżnieniem wolności wyboru kulturowego, wychowania wielo- i międzykulturowego, wychowania wielostronnego (zarówno w sferze ducha jak i ciała), a więc moralnego, fizycznego, a także przez pracę. Na podkreślenie zasługuje nowa współczesna interpretacja wychowania światopoglądowego i patriotycznego w kontekście integracji europejskiej.
Dla tak szeroko zarysowanej problematyki dyskursu czy dialogu trudno znaleźć wspólny mianownik, tym bardziej, że recenzowane artykuły opierają się na różnych teoriach i doświadczeniach (...).
Dorobek naukowy zawiera oryginalne wyniki badań, w większości publikowane po raz pierwszy. Szczególna ich wartość polega na żywej wymianie myśli i doświadczeń. Kontynuowany jest dialog na te same tematy oraz otwierany na nowe zagadnienia, na coraz wyższym poziomie merytorycznym".
Z recenzji wydawniczej prof. zw. dr hab. Józefa Kuźmy

Spis treści

Wprowadzenie
Anna Karpińska, Edukacja w stanie ustawicznej reformy

Część I
Edukacja w stanie reformy - wielorakie perspektywy
Kazimierz Denek, Tocząca się reforma edukacji.
Czesław Banach, Edukacja nauczycielska w Polsce wobec zadań reformy systemu edukacji.
Krystyna Duraj-Nowakowa, Założenia edukacji w procesie reform: konteksty całościowe.
Hanna Zielińska-Kostyło, Głos w sprawie rekonstrukcjonizmu. Pytanie o możliwość jego zaistnienia we współczesnej Polsce.
Renata Nowakowska-Siuta, Europejskie priorytety edukacyjne a polskie działania reformatorskie.
Eugeniusz Kameduła, Wyrównywanie szans edukacyjnych - założenia a rzeczywistość.
Marek Rybakowski, Bezpieczeństwo i samopoczucie uczniów w sytuacji przejazdów do szkoły
Kazimierz Żegnałek, Reforma edukacji wczesnoszkolnej w opinii nauczycieli.
Aldona Grądzka-Tys, Doskonalenie umiejętności zawodowych nauczycieli wczesnej edukacji.
Katarzyna Szorc, Rozumienie kompetencji zawodowych nauczycieli gimnazjów.
Regina Abakanowicz, Łucja Zielińska, Oczekiwania uczniów gimnazjów wobec oferty edukacyjnej szkół ponadgimnazjalnych powiatu pilskiego.
Anna Batiuk, Piotr Długosz, Tadeusz Gardziel, Aspiracje edukacyjne młodzieży Podkarpacia (wstępny raport z badań).

Część II
Obszary interakcji szkolnych
Janusz Mastalski, Dialogiczny wymiar interakcji szkolnych.
Władysław Jacher, Socjologiczne i kulturowe aspekty zarządzania oświatą.
Eugenia I. Laska, Przemoc w szkole w klasach młodszych. Problem współczesnej szkoły (doniesienie z badań).
Bożena Tołwińska, Bariery komunikacyjne w relacjach dyrektor-nauczyciele.
Jolanta Andrzejewska, Problemy dzieci w wieku przedszkolnym w kontaktach interpersonalnych.
Mariusz Śniadkowski, Bezradność wychowawcza nauczycieli. Rozmiar zjawiska, uwarunkowania.
Jacek Z. Górnikiewicz, Szkolni wychowankowie rodzaju - sprawni inaczej?
Kinga Tucholska, Marian Fiedor, Motywy aktywności fizycznej a cechy temperamentalne uczniów w opinii ich rodziców i wychowawców szkolnych.
Adam Kucharski, Odbiór i tworzenie tekstów humorystycznych jako przejaw kompetencji nauczyciela.
Beata Pituła, Nauczyciel wobec odmienności seksualnych.
Agata Popławska, Interakcje nauczyciel - uczeń z perspektywy konstruktywistycznej.
Lech Kacprzak, Obraz nauczyciela i jego status społeczny w oczach uczniów klas III szkoły podstawowej i gimnazjum (na podstawie badań przeprowadzonych w Szkole Podstawowej i Gimnazjum w Starej Łubiance).

Część III
Troska i szlachetność w dialogu edukacyjnym
Zbigniew Węgierski, Wychowawca-opiekun w procesie opieki nad dzieckiem osieroconym.
Mykoła Zymomrya, Artur Krężołek, Dialog międzykulturowy: rozwój szkolnictwa mniejszości narodowych w Polsce (na przykładzie szkolnictwa mniejszości ukraińskiej).
Alina Szwarc-Adamiuk, Dialog międzykulturowy w reformowanej szkole.
Krystyna Chałas, Wychowanie ku wartościom w aspekcie dróg rozwoju osobowości.
Anna Śniegulska, Wychowanie ku wartościom powinnością edukacyjną w dobie kultury popularnej.
Elżbieta Gaweł-Luty, Wpływ hierarchizacji wartości na społeczne funkcjonowanie ucznia.
Halina Muryjas-Rząsa, Wychowanie do świata wartości - propozycje rozwiązań na gruncie szkoły podstawowej.
Beata Komorowska, Specyfika wychowania ku wartościom ucznia sprawiającego trudności wychowawcze.
Elżbieta Bielecka, Trudna młodzież - trudna edukacja.
Urszula Gruca-Miąsik, Edukacja moralna w dialogu, profesjonalna perspektywa etyczna.
Mirosława Czerniawska, Osobowościowe uwarunkowania kodów etycznych.
Aleksandra Żukrowska, Wolność wyboru kulturowego.
Krzysztof K. Przybycień, Światopogląd w koncepcji pedagogicznej Sergiusza Hessena.
Iwona Oleksa, Rozumienie istoty pracy przez uczniów w młodszym wieku szkolnym uczęszczających do świetlicy.
Agnieszka Sakowicz-Boboryko, Trafność wsparcia społecznego w percepcji rodziców dzieci niepełnosprawnych intelektualnie.

Zamiast zakończenia
Józef Kuźma, Fragmenty recenzji wydawniczej

Nota o autorach
S
Szczegóły
Dział: Książki
Wydawnictwo: Trans Humana
Oprawa: miękka
Okładka: miękka
Wprowadzono: 11.01.2013

RECENZJE - książki - Tocząca się reforma edukacji w dialogu i perspektywie

4.7/5 ( 6 ocen )
  • 5
    5
  • 4
    0
  • 3
    1
  • 2
    0
  • 1
    0