Szkice do teorii wychowania kreatywnego (twarda)

książka

Wydawnictwo Impuls
Oprawa twarda
  • Dostępność niedostępny

Opis produktu:

Książka poświęcona została niezwykle ważnej problematyce. Walory naukowe, poznawcze i edukacyjne pracy podkreślają autorskie tabele i rysunki. Podejmując ciekawą formę szkicu, Autor w sposób inspirujący skłania do refleksji, dyskusji i dalszych poszukiwań. Szkic to w istocie swej projekt czegoś, to zakreślenie ram problematyki bez wnikania w jej szczegóły. W sztuce szkic oznacza swobodny rysunek, zazwyczaj koloru czarno-białego, `podkład` pod realizację większego dzieła, później wypełnianego barwami. Przyjęcie przez Autora książki konwencji szkicu skłania nie tylko do kreatywnego pochylenia się nad niezwykle ważną problematyką, ale także inspirująco zachęca do twórczej refleksji oraz do podejmowania autorskich prób realizacji zasygnalizowanych koncepcji w praktyce wychowawczej.
Z recenzji prof. zw. dr hab. Urszuli Ostrowskiej
Książka Szkice do teorii wychowania kreatywnego powstawała w latach 2010-2012. Autor wykorzystał w niej artykuły lub ich fragmenty wcześniej już publikowane w innych pracach zbiorowych, na użytek niniejszej pracy zebrane, uporządkowane i zmodyfikowane. Całość została wzbogacona o fragmenty referatów wygłoszonych na konferencjach naukowych.
Kreatywność, twórczość i rozwój to procesy, które nierozerwalnie wiążą się z życiem ludzkim, zarówno w wymiarze społecznym, jak i jednostkowym. Wyróżniają one człowieka spośród innych istot żywych i wynoszą go ponad świat materialny. Stanowią jednocześnie warunek sine qua non kultury ujmowanej nie socjologicznie czy etnograficznie, ale normatywnie, a więc widzianej w optyce wartościującej, która pozwala snuć refleksję o kulturze wysokiej. Może być ona udziałem i doświadczeniem wielu, nie tylko elit, jeśli wyrasta z ideałów i aspiracji do doskonalenia moralnego właściwych każdemu człowiekowi. Taka kultura jest zdolna podnieść życie ludzkie, a razem z nim i kondycję moralną społeczeństwa na wyższy poziom...
S
Szczegóły
Dział: Książki
Wydawnictwo: Impuls
Oprawa: twarda
Okładka: twarda
Wprowadzono: 31.05.2013

RECENZJE - książki - Szkice do teorii wychowania kreatywnego

4.5/5 ( 11 ocen )
  • 5
    9
  • 4
    0
  • 3
    1
  • 2
    1
  • 1
    0

Oficyna Wydawnicza Impuls

ilość recenzji:103

brak oceny 19-04-2018 12:42

Coraz częściej kreatywność plasuje się na pierwszym miejscu wśród twórczych postaw współczesnego człowieka. Jako proces umysłowy, pociągający za sobą powstawanie nowych idei, koncepcji, projektów i skojarzeń, kreatywność prowadzi do tworzenia czegoś nowatorskiego, polegającego na uzyskaniu oryginalnych rozwiązań. Książka ?Szkice do teorii wychowania kreatywnego? to kolejna nieszablonowa publikacja Oficyny Impuls, poprzez którą Andrzej J. Sowiński zaprasza czytelnika do przeanalizowania własnych zachowań, mających na celu rozbudzenie w sobie aktywności twórczej i ? co za tym idzie ? podjęcie konstruktywnych działań.
W dziesięciu obszernych rozdziałach autor zawarł kwintesencję omawianego problemu: przedmiotem jego dogłębnych refleksji stało się wychowanie oraz samowychowanie. Swymi przemyśleniami objął osoby zdrowe i niepełnosprawne, których działania przeanalizował w aspekcie życia w rodzinie, nauczania Jana Pawła II, skupiając się równocześnie na wartościach transcendentnych. Wyjaśnił, na czym polega wzór monologu kreatywnego (warunki, efekty) i dialogu pedagogicznego (rodzaje, typy). Pochylił się nad przeciwstawianymi obowiązkowym zachowaniami wolnoczasowymi (wolontariat, aktywność fizyczna) oraz kompetencjami dydaktycznymi, wychowawczymi i opiekuńczymi. Wiele uwagi poświęcił kulturze akademickiej i wymiarowi osobowej tożsamości, jaką jest patriotyzm. Wszystkie zagadnienia zostały potraktowane poważnie, a zawarte w przemyśleniach oraz analizach szczegóły (dokładne wskaźniki, ilość osób badanych, grupy rówieśnicze, miejsca analiz, zakresy zachowań) wskazują na ogrom pracy włożonej przez autora. Pomocą służą liczne rysunki, schematy i tabele (dokładny ich spis zamieszczono na końcu książki), a także przypisy oraz dość obszerna bibliografia. Pochodzące z innych źródeł fragmenty zapisano mniejszą czcionką.
Książka ?Szkice do teorii wychowania kreatywnego? należy do literatury specjalistycznej. Niełatwy język przekazu kierowany jest do specjalistów z dziedziny szeroko pojętego wychowania (studenci, praktycy). Przedstawiona strategia, rozwijająca twórczą aktywność człowieka, stać się może natomiast motywem działania tych, którzy pragną ?podnieść życie ludzkie, a razem z nim i kondycję moralną społeczeństwa na wyższy poziom".